در این نوشتار، قصد داریم  نگاهی جامع به رشته ی روانشناسی داشته باشیم  چنانچه شما قصد ادامه­  تحصیل در رشته­ پر­طرفدار روانشناسی را دارید لطفاً با ما همراه باشید.

گرایش‌های روان­شناسی در مقطع کارشناسی ارشد:

در ادامه توضیحات در این مورد داده شده اما برای توضیحات کامل تر می توانید به  گرایش‌های ارشد روانشناسی رجوع کنید.

روان­شناسی عمومی:

یکی از شاخه‌های علوم انسانی است که شامل: شناخت مسائل روان­شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان­شناسی در امر آموزش­ و­ پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روانشناسی در مسائل روانی – اجتماعی است.

روان­شناسي عمومي، در کنکور ارشد نسبت به گرایش‌های روان­شناسی بالینی و روان­شناسی بالینی کودک، پذیرش‌های بیشتری دارد و رقابت در آن ساده‌تر است. از تخصص به آن معنا که در گرایش بالینی مطرح هست، در اين رشته خبری نیست و خود دانشجو باید به­ دنبال علاقه­ اش برود، در کارگاه شرکت کند و … .

فعالیت­ های عمده‌ای که یک فارغ ­التحصیل روان­شناسی عمومی می­ تواند انجام دهد، عبارتند از:

  • کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی در مراکز مختلف آموزشی (مدارس، دانشگاه­ ها و … ).
  • انجام کارهای درمانی با احراز شرایط و اخذ مجوز.

اما بین  اين گرایش با گرایش بالینی و بالینی کودک و خانواده­ درمانی تفاوت عمده­ ای وجود دارد و آن این است که در فهرست دروس مطالعاتی در ارشد و دکتری، دروس عملی درمانی وجود ندارد.

روان­شناسی بالینی:

یکی از شاخه‌های روان­شناسی است که مبحث اصلی آن بیشتر درمورد شناخت ناهنجاری ­های رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاری­ ها و راه­ های پیشگیری از آن­ها بر اساس علوم روان­شناسی است.

دانش ­آموختگان این رشته چگونگی راه های ارائه خدمات بالینی و پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و درمانی مؤسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری با همکاری و نظارت استادان روان­پزشکی را فرا می‌گیرند.

بسیاری از دانشجویان ایرانی، از این رشته به گل سرسبد گرایش‌های روان­شناسی نام می­ برند که طرفداران بسیاری دارد. ازجمله فعالیت ­های عمده‌ای که یک فارغ ­التحصیل روان­شناسی بالینی  می­ تواند انجام دهد، عبارتند از:

  • آنچه که واضح است در اين رشته کارِ درمانی در اولویت است: تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف روانی در زمینه‌های مختلف، کار با معتادان، درمان­ های گروهی، مشاوره و …
  • کارهای آموزشی و پژوهشی در مراکز مختلف آموزشی، برگزاری کارگاه­ های آموزشی و …

روان­شناسی صنعتی و سازمانی:

مطالعه­ علمی رابطه میان انسان و دنیای کار که از دو جنبه­ علم و عمل تشکیل شده است. در جنبه­ علمی آن به مطالعه­ انسان در دنیای کار می‌پردازد، اما در جنبه­ عملی آن مشتمل بر کاربرد علم موجود برای حل و رفع مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمان ­ها در دنیای کار است.

اين رشته از جدیدترین گرایش­ های روان­شناسی در ایران و جهان است. آینده­ بسیار خوبی دارد. تا لحظه نگارش این مقاله فقط دو دانشگاه اصفهان و اهواز در این گرایش در مقاطع ليسانس و فوق ليسانس دانشجو می ­پذیرند و  هنوز وارد مقطع دکتری نشده ­اند.مسائلی که در اين رشته مطرح مي­ شود از اين دست هستند:

رشته ­ سنجش و اندازه­گیری:

در یک عبارت، رشته­ سنجش و اندازه ­گیری، کاربرد آمار، سنجش و اندازه‌گیری در تحقیقات روان­شناسی و آموزشی است.

این رشته، ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه‌گیری صفات، ویژگی‌ها و خصوصیات انسانی با استفاده از ابزارهای مختلف و با گستره‌ای از روش‌های کیفی محض تا کمّی محض را بر عهده دارد تا از این طریق با سنجش مجموعه‌ای از صفات درونی و توانمندی‌های اکتسابی، از افراد در موقعیت­ های مختلف شغلی و همچنین در آموزش­ و­ پرورش استفاده­ کند.

روان سنجی، گرایش سوم از مجموعه­ روان­شناسی است كه دارای كمترین تعداد داوطلب و تعداد پذیرش  است‌. روان­ سنجی عمدتاً با آمار، شیوه‌های سنجش در آموزش­ و ­پرورش و یادگیری، ارزیابی‌های روان شناختی از طریق آزمون‌‌های روانی و شیوه‌های گزینش و سرند­كردن در ارتباط است‌. ازجمله کارهایی که كارشناس ارشد روان‌سنجی می‌تواند انجام دهد: اجرای آزمون‌‌های روانی – تشخیصی، سنجش هوش، ویژگی‌‌های شخصیتی، آسیب‌های مغزی، عقب ­ماندگی‌های ذهنی، ارزیابی در آموزش ­و­ پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازی است.  همچنین می تواند به همراه یك تیم درمان در كلینیك‌‌های روان­شناختی مشغول به كار شود.

هدف از تحصیل در این گرایش، تربیت افرادی است كه با جنبه‌های نظری و كاربردی در زمینه‌های مربوط به اندازه‌گیری و ارزیابی خصوصیات مختلف افراد انسانی و مهارت‌های او، آشنایی كافی داشته و توانایی به­ كارگیری آن را در موقعیت‌های شغلی در آموزش­ و­ پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این گرایش با استفاده از تئوری كلاسیك اندازه‌گیری به سنجش ویژگی‌های پنهان افراد می‌پردازند و از سویی دیگر با طراحی انواع آزمون‌ها (تحصیلی، هوش و استعداد، استخدامی و … ) در سطوح وسیعی به سنجش آموزشی و تربیتی افراد مشغول‌ هستند. اجرای آزمون‌های روانی در امر تشخیص، همواره یاری ­رسان متخصصان بوده است.

رشته روان­شناسی خانواده­ درمانی:

یکی از دوره‌های تخصصی روان­شناسی است که به مطالعه­ موارد زیر می‌پردازد:

  • ساختار و فرایند تحول خانواده.
  • شناسایی علل و فرایند شکل‌گیری روابط ناهنجار بین زوجین.
  • کاربرد تکنیک ­های خاص درمانی جهت حل مشکلات درون خانواده.
  • روش­ های یاری­رسانی به خانواده‌هایی که واجد نیازهای ویژه هستند.

این رشته یکی از شاخه‌های روانشناسی بالینی است که روی خانواده و بهداشت روانی فرد و جامعه تمرکز دارد تفاوتی که روان­شناسی خانواده درمانی با مشاوره خانواده دارد، در عمق و شدت مشکلات است.

روان­شناس خانواده ­درمانگر عمدتاً به دنبال حل مشکلات ریشه­ ای و عمیق ­تر خانواده است درحالی­که در مشاوره­ خانواده مشکلات سطحی‌تر و ساده‌تر هستند.

زوج­ درمانی یکی از زیرشاخه‌های خانواده­ درمانی است. فارغ ­التحصیلان این رشته می ­توانند با مقاطع سنی کودک و نوجوان هم کار کنند.

توجه: در حال حاضر فقط دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه علم و فرهنگ در این رشته دانشجو می­ پذیرند.

منابع: نام این گرایش به «بالینی خانواده» تغییر یافته و منابع آن با گرایش بالینی یکسان است.

رشته  روان­شناسی اسلامی:

مفاهیم و مسائل روان­شناسی مثبت­گرا را در دو قلمرو علم و دین بررسی می‌کند. این رشته از تلفیق دو دیدگاه کلاسیک و اسلامی پدید آمده است. در بخش کلاسیک، دیدگاه­های دانش روان­شناسی به­صورت مستقل مطرح می‌شود و ازاین­رو روان­شناسی اسلامی گرایش مثبت­گرا به­عنوان یک رشته­ی مستقل طراحی شده است. در بخش بررسی‌های اسلامی نیز روش اکتشافی و تحلیل محتوا به کشف و پردازش دیدگاه خاص دین می‌پردازد.

منابع: منابع این گرایش با گرایش «عمومی» یکسان است.

روان­شناسی تربیتی:

دانشی است که به دین، فلسفه و پژوهش­های آزمایشگاهی وابسته است و نقش کارسازی در این زمینه­ها به عهده دارد:

شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه‌گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفته.

روان­شناسی کودکان استثنایی:

دانش­آموختگان این رشته در زمینه­ی ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان عقب­مانده­ی ذهنی با تکیه بر روان­شناسی و در حیطه­ی آموزش­و­پرورش این کودکان، مهارت کسب می‌کنند.

آیا شرکت در کلاس کنکور برای من لازم است؟ چه­قدر احتمال دارد که من در این کلاس‌ها از آموزش بالاتري برخوردار شوم؟  

در کنار انگیزه و هدفی که محرک اول هر شخص است کلاس‌های کنکور یکی از ابزارهای کسب نتایج برتر در کنکور است. انتخاب آموزشگاه­ هایی مانند کیهان روان که دارای هیأت علمی قوی و با­تجربه در زمینه‌ کنکور هستند، می ­توانند به اهداف و پیشرفت درسی همه‌ داوطلبان جهت­ دهی  مناسبی بدهند. استاد با­تجربه، اهمیت مباحث مهم و پرتکرار و نیز نحوه‌ی مطالعه و تست­ زنی را به­ خوبی می­ داند و با این روش داوطلب به نتیجه‌ خوبی خواهد رسید.

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد رشته­ روان‌شناسی در دانشگاه‌های سراسری

جهت اطلاع داوطلبان گرامی آزمون کارشناسی ارشد، فهرست دانشگاه‌های دولتی دارای پذیرش و ظرفیت پذیرش گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد رشته­ی روان‎شناسی در اینجا ارائه شده است.

جهت اطلاع از ظرفیت های دانشگاه ازاد به سایت به سایتazmoon. Org  مراجعه کنید.