نعناع از خانواده نعناعیان شامل حدود 15 تا 20 گونه گیاهی از جمله نعناع فلفلی است. نعناع به عنوان یک گیاه محبوب به صورت تازه یا خشک شده در بسیاری از غذاها و دمنوش ها استفاده می شود. تولیدکنندگان خمیر دندان، آدامس، آب نبات و محصولات زیبایی نیز اغلب از روغن نعنا استفاده می کنند.

استفاده از نعناع تازه و سایر گیاهان و ادویه جات در پخت و پز به فرد کمک می کند تا ضمن کاهش مصرف سدیم و قند به غذاها طعم و عطر خوبی ببخشند. در طول تاریخ از گونه های مختلف گیاهان نعناع در پزشکی استفاده زیادی شده است. انواع مختلف گیاهان خانواده نعناع به ویژه برای افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر طیف وسیعی از کیفیت آنتی اکسیدانی و مزایای بالقوه سلامتی را ارائه می دهند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله فواید نعناع برای سلامتی توضیح داده می شود.

فواید نعناع برای سلامتی

نعنا چندین مزیت برای سلامتی به همراه دارد که عبارتند از:

مدیریت مشکلات دستگاه گوارش

نعناع یک گیاه آرامبخش است که مردم هزاران سال برای تسکین معده یا سوءهاضمه از آن استفاده می کردند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد مطالعات کنترل شده با دارونما استفاده از روغن نعناع به عنوان دارویی برای انواع بیماری های دستگاه گوارش از جمله سوءهاضمه، سندرم روده تحریک پذیر، درد معده در کودکان و احساس بیماری پس از جراحی حمایت می کنند.

نویسندگان این بررسی دریافتند نعناع علیه میکروب های مضر کار می کند و ضمن تنظیم شل شدن عضلات به کنترل التهاب نیز کمک می کند. یک بررسی متفاوت در همان سال، 12 آزمایش کنترل شده تصادفی را مورد ارزیابی قرار داد و دریافت روغن نعناع یک مداخله ایمن و موثر برای تسکین علائم درد در بزرگسالان مبتلا به سندرم روده تحرکی پذیر است.

با این حال، یک آزمایش تصادفی دوسوکور در سال 2019 روی 190 نفر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان داد روغن نعناع علائم را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهد. برای تایید مزایای محصولات نعناع در مدیریت سندرم روده تحرکی پذیر تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بیشتر بخوانید:هنگامی که تمام روز می نشینید چه اتفاقی می افتد؟

آلرژی

گیاهان خانواده نعناع حاوی ماده ای آنتی اکسیدان و ضد التهاب به نام رزمارینیک اسید هستند. مطالعه ای در سال 2019 روی موش ها نشان داد این اسید در مقایسه با گروه کنترل که مکمل دریافت نکرده است علائم آسم را کاهش داده است.

بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2019 خانواده گیاهان نعناع طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی را ارائه می دهد که دارای اثرات ضد حساسیت هستند. با این حال، محتوای عصاره نعنا در روغن ها و پماد ها به مراتب بیشتر از نعناع های غذایی است. تحقیقات بسیار کمی در مورد تاثیر نعناع غذایی روی علائم آلرژی انجام شده است.

تسکین دهنده علائم سرماخوردگی

نعناع حاوی منتول، یک ضد احتقان معطر است که به تجزیه بلغم و مخاط کمک می کند که دفع آن آسان تر می شود. استفاده از پماد منتول درمان ایمن و موثری برای کودکان سرماخورده محسوب می شود. با این حال، انجمن ریه آمریکا توصیه می کند مطالعات علمی استفاده از منتول را برای کنترل علائم سرماخوردگی پشتیبانی نمی کند.

با وجود این برخی از افراد اذعان می دارند علائم سرماخوردگی پس از بخور نعناع کاهش می یابد. دفتر مکمل های غذایی نیز توصیه می کند روغن نعناع باعث تحریک و قرمزی پوست می شود، بنابراین والدین یا مراقبان کودکان به دلیل بروز عوارض جانبی جدی از استنشاق مستقیم یا پماد آن به صورت مستقیم روی سینه یا صورت کودک استفاده نکنند.

درمان سرفه با نعناع فلفلی

نعناع فلفلی حاوی ترکیبی به نام منتول است که می تواند انتهای عصب گلو را که با سرفه تحریک می شوند را بی حس کند که این امر می تواند باعث تسکین گلو درد شود. علاوه بر این، نعنا فلفلی می تواند به کاهش احتقان هم کمک کند. نوشیدن چای نعنا دو تا سه بار در روز موثرترین راه برای کاهش مشکل سرفه است، همچنین می توانید از روغن نعناع به عنوان رایحه درمانی نیز استفاده کنید.

رژیم غذایی حاوی نعناع

برگ های نعناع لطیف و دارای ساقه های ملایم است. بهتر است آن را به صورت خام استفاده کنید یا اینکه در مراحل پایانی پخت غذا اضافه کنید زیرا این کار به حفظ طعم و بافت ظریف نعناع کمک می کند. هنگام خرید نعناع دقت کنید برگ های آن روشن و بدون لک باشد.

پرورش نعنا به نسبت کار آسانی است و افراد می توانند آن را در خانه نیز پرورش دهند و آن را به روشی پایدار برای افزودن طعم به وعده های غذایی خود تبدیل کنند. هنگام استفاده از نعنا از چاقوی تیز استفاده کنید و به آرامی برگ های این گیاه را برش دهید.

خطرات مصرف بیش از حد نعناع

نعناع نیز مانند بسیاری از گیاهان می تواند روی برخی افراد تاثیر منفی بگذارد. افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده نباید برای تسکین مشکلات گوارشی از نعنا استفاده کنند. بر اساس یک بررسی در سال 2019، نعناع به طور معمول به عنوان محرک علائم بازگشت اسید به مری عمل می کند.

مصرف روغن نعناع نیز در مقادیر زیاد سمی است، بنابراین پایبندی به دوزهای توصیه شده روغن نعناع ضروری است. منتول خالص سمی است و برای مصرف داخلی مجاز نیست. روغن نعناع را به صورت نوزاد یا کودک خردسالان نزنید زیرا باعث اسپاسم های جلوگیری از تنفس می شود. با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود داروهای مصرفی شما با روغن یا گیاه نعناع تداخل ایجاد می کند یا خیر.

ارزش غذایی نعناع

یک وعده حاوی دو قاشق غذاخوری یا 3.2 گرم نعنا فلفلی تازه حاوی موارد زیر است:

2.24  کالری

0.12 گرم پروتئین

0.48 گرم کربوهیدرات

0.03 گرم چربی

0.26 گرم فیبر

همچنین نعناع حاوی مقادیری از مواد مغذی زیر است:

پتاسیم

منیزیم

کلسیم

فسفر

ویتامین  C

آهن

ویتامین  A

در حالی که نعناع حاوی چندین ماده مغذی است، اما مقدار مصرفی فرد به طور معمول در یک وعده غذایی برای تامین مقدار قابل توجهی از نیاز روزانه فرد کافی نیست. نعناع موجود در رژیم غذایی به عنوان جایگزین طعم دهنده های شور، شیرین یا کالری بسیار مفید است. پمادها یا مکمل های نعناع نیز مزایای زیادی برای افراد به همراه دارد.

آیا نوشیدن آب نعناع برای شما مفید است؟

اگر به دنبال جایگزینی سالم برای نوشابه یا نوشیدنی های شیرین هستید آب نعناع یک گزینه عالی محسوب می شود. آب نعناع یک نوشیدنی ساده و با طراوت است که مزایای قابل توجهی برای سلامتی دارد. این نوشیدنی فاقد قند، کافئین و کالری بسیار کمی است.

می توان آب نعناع را در خانه با خیساندن برگ های نعناع در آب جوش سپس سرد کردن در دمای دلخواه تهیه کنید. آب نعناع بهتر است در یک لیوان سرد با مقداری یخ سرو شود. نعنا به دلیل طعم طراوت و احساس خنک کنندگی متمایز به عنوان عنصری محبوب در تهیه چای، نوشیدنی های الکلی، سس ها، دسرها و موارد دیگر استفاده می شود.

عطر و طعم نعناع آن را به عنصری مناسب برای تغییر مجموعه نوشیدنی روزانه تبدیل می کند. آب نعناع نه تنها طعم خوبی دارد بلکه گزینه مفیدی برای سلامتی هم محسوب می شود. چندین مطالعه نشان می دهند نوشیدن آب نعناع برای حفظ سلامتی مفید و موثر است.

اطلاعات تغذیه ای آب نعناع

آب نعناع تهیه شده با یک چهارم فنجان نعناع تازه شامل موارد زیر است:

کالری: 12

پروتئین: 0 گرم

چربی: 0 گرم

کربوهیدرات: 0 گرم

فیبر: 0 گرم

قند: 0 گرم

سدیم: 8 میلی گرم

همچنین آب نعناع منبع خوبی برای موارد زیر است:

آنتی اکسیدان ها

آهن

منگنز

فولات

علاوه بر این، آب نعناع منبع عالی ویتامین A محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهند ویتامین A خطر بیماری هایی مانند آب مروارید، اسهال، سرخک و سرطان پستان را کاهش می دهد.

فواید احتمالی آب نعناع

نعناع منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی است. خواص آرامش بخش و نبود قند و سایر افزودنی ها آن را برای اکثر افراد به انتخاب سالمی تبدیل می کند. تحقیقات متعدد مزایای بالقوه ای برای فواید نوشیدن آب نعناع نشان می دهند:

آب نعناع از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند

نعناع نسل های متمادی داروی خانگی برای درمان ناراحتی معده بوده است. اخیرا علم مدرن به موثر بودن نعناع در حمایت از سلامت دستگاه گوارش اشاره کرده است. آب نعناع راهی عالی برای لذت بردن از مزایای نعناع برای دستگاه گوارش است. آب نعناع حاوی منتول است که برخی مطالعات نشان می دهند به مدیریت سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند آب نعناع به تسکین برخی از علائم سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک می کند، همچنین در کاهش سوء هاضمه نیز موثر است.

آب نعناع با خستگی مبارزه می کند

در حالی که آب نعنا فاقد کافئین است، مطالعات نشان می دهند عطر نعناع می تواند به افزایش هوشیاری و مبارزه با خستگی کمک کند، همچنین تحقیقات حاکی از آن هستند رایحه نعناع روحیه را بالا می برد. این امر آب نعناع را به انتخابی عالی برای تهیه عصرانه تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:وزن افراد سیگاری بعد از ترک افزایش می یابد؟

آب نعناع علائم سرماخوردگی را تسکین می بخشد

اگرچه ثابت شده است آب نعناع هیچ گونه بیماری را درمان نمی کند، اما می تواند به تسکین برخی از علائم سرماخوردگی کمک کند. کیفیت منتول آب نعناع به پاکسازی مجاری بینی کمک می کند.

آب نعناع هالیتوز را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهند نعناع به کاهش باکتری های داخل دهان مسئول بوی بد دهان کمک می کند. کیفیت ضد باکتریایی آب نعناع آن را به یک نوشیدنی عالی برای تازگی نفس در طول روز تبدیل می کند. نوشیدن آب نعناع نیازی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی ندارد.

خطرات احتمالی نوشیدن آب نعناع

از آنجا که آب نعنا یک داروی گیاهی است قبل از مصرف آن یا هر مکمل دیگری باید با پزشک خود مشورت کنید. قبل از تهیه یا نوشیدن آب نعناع موارد زیر را در نظر بگیرید:

نگرانی هایی درباره بازگشت اسید به مری

در حالی که آب نعناع تا حد زیادی برای تسکین علائم بیماری های گوارشی موثر است، اما برخی مطالعات نشان می دهند نعناع می تواند بیماری رفلاکس معده را تشدید کند. افراد مبتلا به بازگشت اسید به مری باید از مصرف نعناع و آب آن خودداری کنند زیرا می تواند علائم آنها را تحریک کند.

سمیت

در صورت مصرف زیاد نعناع عوارض جانبی ایجاد می شود. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت مصرف منظم نعناع و آب آن مورد نیاز است، بنابراین بهتر است در مصرف آب نعناع اعتدال را رعایت کنید.

مترجم: الهه زارعی