images.jpgetwtwt

تفکر استراتژیک عبارتست از تحلیل فـرصت ها و مشکلات با نگـاهی وسیع و فهم تـاثیر بالقوه ای که اعمال و اقدام ها میتواند بر یکدیگر داشته باشد. متفکران استراتژیک آنچه که می تواند باشد را به تصویر می کشند و نگاهی کل نگر به چالش ها و موضوعات روزمره دارند.

نتایج پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا نشان می‌دهد کودکان در سن هفت‌سالگی می‌توانند به طور استراتژیک و به شیوه‌ای بزرگسالانه فکر کنند.

کودکان 6.5 سال به بالای حاضر در این تحقیق هنگام بازی‌کردن از استراتژی‌هایی استفاده کردند که با استراتژی‌های مورد کاربری بزرگسالان قابل‌مقایسه بودند.

توسعه یک استراتژی، نیازمند نظریه ذهنی و توانایی برداشت‌کردن از افکار دیگران و همچنین پیش‌بینی رفتار آن‌ها بر اساس انگیزه‌هایشان است. این استراتژی همچنین تفکر بازگشتی و توانایی استفاده از یک گام از پردازش فکری برای فرمولبندی گام بعدی را می‌طلبد. تیم علمی حاضر در این پژوهش ترکیب نظریه ذهنی و تفکر بازگشتی را «نظریه استراتژیک ذهن» (SToM) نامید.

به طور مثال، در یک موقعیت شاید در ابتدا فکر کنید دروغ‌گفتن به دیگری به نفع شماست اما با استفاده از نظریه استراتژیک ذهن متوجه می‌شوید که مخاطب شما برای دروغگویی انگیزه دارد و این که وی نیز به زودی متوجه می‌شود شما هم برای دروغ‌گفتن به او انگیزه دارید. بنابراین او از شما انتظار دارد به وی دروغ بگوئید و بر اساس این استراتژی، شما واقعیت را می‌گوئید.

تیم علمی به منظور درک زمان توسعه SToM، رفتار 69 کودک بین سنین سه و 9 ساله را هنگام انجام دو بازی مختلف مطالعه کرد.

دانشمندان دریافتند با افزایش سن کودکان، استراتژی‌های آن‌ها نیز پیشرفته‌تر شد و به نظر می‌رسد در سن شش یا هفت سالگی استراتژی SToM را پرورش دادند.

محققان با بررسی بزرگسالانی که در این بازی‌ها شرکت داده شده بودند، دریافتند استراتژی‌های کودکان شش‌ساله به استراتژی‌های بزرگسالان شبیه بود. تیم علمی بر این باور است که کودکان توانایی تفکر استراتژیک و همچنین درک چگونگی استفاده از حقه و رقابت‌کردن به نفع خودشان را در سن پایین توسعه می‌دهند.

جزئیات این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد.