eat (2)

 شیوه جالبی  به نظر می‌رسد که الگوی غذایی مناسب و   متعادل قادر باشد در جلوگیری از سرطان سینه تاثیر داشته  باشد. حتما با خودتان می‌گویید با این  همه کثیف بودن هوا ، پارازیت و … مگر می‌شود با اصول غذایی خاص از سرطان سینه جلوگیری کرد ولی متخصصان تغذیه بر این باورند خوردن غذاهای مهارکننده گیرنده‌های استروژن قادر است فاکتور مهمی در  مقابله با این بیماری باشد. اکنون متخصصان تغذیه به شما توصیه میکنند ‌کدام غذاها چنین تاثیر مهمی در جلوگیری از این بیماری ترسناک دارند و آیا باید محدودیت خاصی در مصرف برخی خوراکی‌ها داشته باشید؟

سوپ كلم بخوريد

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

حتما مي‌دانيد ميوه و سبزي حاوي كاروتنوئيد و پيگمان‌هاي گياهي است و مانند آنتي‌اكسيدان عمل كرده و مي‌تواند سرطان سينه را از شما دور كند. محققان دانشگاه هاروارد سال 2012 گزارش دادند زناني كه سطح كاروتنوئيدشان 20 درصد بيشتر از طيف اندازه‌گيري شده است، نسبت به آنهايي كه درصد پاييني از اين ماده را دارند، 15 تا 20 درصد كمتر خطر ابتلا به سرطان سينه تهديدشان مي‌كند. اين مطالعه براساس چشم‌انداز بيولوژيكي به نظر متقاعدكننده مي‌رسد زيرا كاروتنوئيد راديكال‌هاي آزادي كه ممكن است به DNA صدمه بزنند و منجر به سرطان شوند را نابود مي‌كند. براي مصرف بيشتر كاروتنوئيد بايد سراغ سبزي‌هاي نارنجي‌رنگ برويد.

salad-good

محققان مي‌گويند با مصرف بيشتر ميوه و سبزي، خطر‌گيرنده‌هاي استروژن منفي سرطان سينه كاهش معني‌داري پيدا مي‌كند و اين گام مهمي در تشخيص است. اين نوع تومور هرچند نسبت به تومورهاي‌گيرنده استروژن مثبت كمتر است اما بدخيم‌تر به حساب مي‌آيد. مشخص شده سبزي‌هايي مانند كلم به خوبي مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش دهد. محققان دانشگاه آريزونا نيز به تازگي گزارش داده‌اند، زناني كه بعد از يائسگي حدود دوونيم ليوان ميوه و سبزي در روز بدون توجه به رنگ ميوه‌ها مي‌خورند 22 درصد كمتر- نسبت به آنهايي كه كمتر از اين ميزان مي‌خورند- به سرطان سينه مبتلا مي‌شوند، پس اگر سوپ كلم دوست داريد، خوش به حال‌تان.

سعي نكنيد ديگر مواد مغذي را از رژيم‌تان حذف كنيد، پيام اين مقاله آن نيست كه سبزي بخوريد بلكه اين است که «بيشتر سبزي بخوريد» و آنها را درست با هم مخلوط كنيد. هر خوراكي حاوي مقادير متفاوتي ويتامين و آنتي‌اكسيدان است و اينها در كنار هم مي‌توانند عامل خوبي براي محافظت در برابر سرطان باشند. استفاده از مقدار زيادي ميوه و سبزي احتمال ابتلا به سرطان‌هاي ريه، گوارش، مري و روده را كاهش مي‌دهد.

روغن گياهي بزن به بدن!

اين سوال كه آيا رژيم غذايي چربي نقش مهمي در ابتلا به سرطان سينه دارد خيلي وقت است كه محل اختلاف محققان شده است. چربي‌هاي فرآوري شده و چربي‌هاي اشباع مانند روغن جامد، دنبه و. . . نقش مهمي در بروز سرطان سينه دارند. محققان اروپايي به تازگي ارتباطي بين رژيم غذايي چربي و‌ گيرنده پروژسترون مثبت كه شايع‌ترين نوع سرطان سينه است، يافته‌اند. متهم رديف اول، چربي‌هاي اشباع موجود در گوشت قرمز و لبنيات است. زناني كه در اين مطالعه بيشتر از اين چربي استفاده كرده بودند 28 درصد بيشتر در خطر ‌گيرنده‌هاي استروژن مثبت قرار داشتند تا آنهايي كه كمتر مي‌خورند.

اين نظريه قابل تامل است كه چربي‌هاي اشباع‌شده سطح استروژن را بالا مي‌برند و در ميزان زياد مي‌توانند منجر به رساندن سوخت به تومورهاي‌گيرنده استروژن مثبت شوند و اين نخستين بار نيست كه چربي‌هاي اشباع در بروز سرطان سينه خودنمايي مي‌كنند. امسال دانشمندان هاروارد 90‌هزار زن را مورد مطالعه قرار دادند و گزارش كردند كه ميزان مصرف زياد گوشت قرمز در دوران نوجواني با خطر ابتلا به سرطان سينه در بزرگسالي و بعد از يائسگي ارتباط دارد. يافته‌ها نشان مي‌دهد كه كم كردن كلسترول راهي براي كاهش خطر سرطان سينه است، پس مصرف چربي‌هاي ترانس را تا 10 درصد از كالري روزانه‌تان كم كنيد.

استفاده از روغن و چربي گياهان و سبزي‌ها مانند روغن زيتون، روغن كانولا، ‌آووكادو و آجيل به جاي ديگر منابع چربي‌هاي اشباع و برخي از چربي‌هاي ترانس كه در سس مايونز، كره و شيريني وجود دارد مي‌تواند سطح كلسترول بد خون را پايين ببرد. بهتر است گوشت را با ماهي، ماكيان يا لوبيا جايگزين كنيد. اجتناب از گوشت‌هاي قرمز فرآوري شده خطر سرطان روده را هم كاهش مي‌دهد.

juice

به نوشيدني‌هاي‌تان اهميت‌دهيد

در ميان انواع نوشيدني‌هايي كه مي‌توانيد مصرف كنيد ما فقط آب را پيشنهاد مي‌کنیم. نوشيدني‌هاي ديگر حتي آبميوه هم به دليل افزودني‌هايي كه دارند به هيچ عنوان نوشيدني مناسبي براي استفاده هميشگي محسوب نمي‌شوند، البته احتمال وجود افزودني در نوع طبيعي و دست‌ساز اين آبميوه‌ها وجود ندارد. درنهايت بعد از آب مي‌توانيد به قهوه هم فكر كنيد. تحقيقات نشان داده احتمال ابتلا به سرطان سينه در زناني كه روزانه يك ليوان قهوه مصرف مي‌كنند كمتر از خانم‌هايي است كه اصلا در برنامه غذايي‌شان قهوه نمي‌خورند. محققان معتقدند اثر حفاظتي قهوه در سرطان سينه مربوط به فيتواستروژن‌هاي موجود در اين نوشيدني است.

سويا بخوريد اما نه زياد!

از 10 نفر از دوستان‌تان درباره منافع سويا سوال كنيد تا ببينيد چه جواب‌هاي متفاوتي خواهيد شنيد. شايد اين جواب‌های متفاوت به این دلیل باشد که لوبياي سويا، شير سويا يا موادي كه حاوی سويا هستند زياد خوشمزه نيستند. مطالعات نشان داده‌اند كه مواد شيميايي شبيه استروژن رشد سلول‌هاي سرطان سينه را در حيوانات تحريك مي‌كند، اما برخي مطالعات نشان مي‌دهد كه اين مورد درخصوص لوبياي سويا صادق نيست و اين لوبيا چنين اثري ندارد و حتي ممكن است در اين مورد به زنان كمك کند.

در سال 2012 مشخص شد مصرف متعادل اين خوراكي‌هاي حاوي سويا براي زناني كه مبتلا به سرطان سينه هستندهم مفيد است. خوردن 10 تا 20 ميلي‌گرم از خوراكي‌هاي حاوي سويا مي‌تواند خطر ابتلا را كاهش دهد. تحقيقات نشان داده است اگر مصرف سويا بيشتر از 30 گرم در روز باشد، مي‌تواند مشكلاتي ايجاد كند، بنابراين زياده‌روي در مصرف آن هم مناسب نيست.

كالري دريافتي را محاسبه كنيد

اگر فردي زمينه بروز سرطان سينه و البته مشكلات هورموني مبني بر ابتلا به سرطان سينه را داشته باشد با دريافت كالري زياد خطر بروز سرطان سينه را بالا مي‌برد. زناني كه بعد از يائسگي دچار اضافه وزن مي‌شوند 50 درصد بيشتر در خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند. خبر خوب اينكه تغذيه از غذاهاي كليدي مي‌تواند شما را لاغر نگه‏ دارد و از سرطان پيشگيري كند، پس شرط تناسب اندام را فراموش نكنيد.

vegtable (2)

سه راه پخت هوشمندانه

– مايكروفر را فراموش كنيد: به هيچ‌عنوان غذا را با مواد پلاستيكی در مايكروفر استفاده نكنيد. حتي نبايد غذاي داغ را در ظروف پلاستيكي قرار دهيد. متخصصان هشدار مي‌دهند مواد شيميايي شبه‌استروژني مي‌تواند وارد غذاي شما شود. پس حتما از پلاستيك‌هايي استفاده ‌كنيد كه عاري از بيس‌فنلA است.

– بخارپز كنيد: روش درست آماده كردن مواد غذايي در پيشگيري از سرطان سينه موثر است. حالا كه قرار است مصرف كلم براي جلوگيري از سرطان سينه بيشتر شود بهتر است بدانيد كلم را بايد بخارپز كنيد. در مقايسه روش‌هاي پخت‌وپز مانند جوشاندن، استفاده از مايكروفر و بخارپز دريافتيم بخارپز كردن به مدت پنج دقيقه بهترين روش براي حفظ اين آنزيم است.

– گوشت را كبابي كنيد: گوشت نازك و چيپسي حاوي هيدروكسیل آمین است كه مي‌تواند با سرطان سينه مرتبط باشد. براي پختن گوشت بهتر است از روش كبابي كردن استفاده كنيد اما مراقب باشيد گوشت به صورت موضعي دچار سوختگي نشود چون مي‌تواند باعث توليد مواد سرطان‌زا شود.

آجيل بيشتری بخورید

همان‌طور كه گفته شده هورمون استروژن در ابتلا به سرطان سينه و حتي تحريك برخي تومورهاي سينه عامل مهمي به حساب مي‌آيد. گردو با كمك استرول‌هاي گياهي خود‌گيرنده‌هاي استروژن را مهار كرده و با مكانيسم ویژه‌ای مي‌تواند از سرطان سينه پيشگيري كند. براساس تحقيقات مختلفي كه انجام شده، مصرف روزانه گردو سرعت رشد سرطان سينه را تا 50درصد كم مي‌كند.

حتي در صورت وجود تومور در سينه اين خوراكي مي‌تواند رشد تومور را به تاخير بيندازد. مصرف گردو در كاهش احتمال بروز اين سرطان حتي در افرادي كه زمينه مستعد ژنتيك براي ابتلا به اين سرطان دارند هم تاثير زيادي دارد پس بهتر است روزانه به‌طور متوسط 30 تا 60گرم گردو را در رژيم غذايي‌تان قرار دهيد.

منبع : مجله سیب سبز