StudyEngineering-Germany-e1357728126383

گاهی اوقات والدین با دیدن نمرات عالی در فرززندشان آنان را به تحصیل به صورت جهشی تشویق می کنند این کار چه تاثیرات مثبت و منفی روی آنان می گذارد؟

فردین منصوری با بیان اینکه تنها دانش‌آموزانی می توانند در جهشی درس خواندن موفق باشند که از نظر علمی نابغه باشند، گفت: نابغه بودن تعریف خاص خود را دارد و درصد خیلی کمی از افراد از استعداد و هوش بالایی برخوردار بوده و در اصطلاح نابغه هستند.

این روانشناس تربیتی با تاکید بر اینکه در جامعه کنونی اکثر دانش آموزان از هوش اجتماعی بالایی برخوردارند، گفت: خانواده ها باید توجه داشته باشند تعریف نابغه بودن با هوش اجتماعی فرق دارد و نباید این دو مقوله با هم اشتباه گرفته شوند.

منصوری افزود: دانش آموزانی که هوش اجتماعی بالایی دارند اغلب در آموزش مطالب درسی هم موفق هستند و مطالب را در مدت زمان کوتاهی یاد می گیرند، اما این موضوع نشان از نبوغ آنان نیست، چراکه افراد نابغه از نظر استعداد و توانایی بسیار مستعد هستند.

وی با تاکید بر اینکه تنها دانش آموزانی می توانند جهشی درس بخوانند که از رشد همه جانبه برخوردار باشند، گفت: دانش آموزی می تواند در جهشی درس خواندن موفق باشد که در همه جنبه ها و ابعاد بتواند با افراد بزرگتر از خود همراه شود، چراکه کلاس درس بیش از اینکه کلاس آموزش مطالب درسی باشد کلاس تعامل دانش آموز با همسالانش است.

منصوری افزود: دانش آموزانی که از نظر هوشی تنها اندکی از گروه همسالان خود جلوتر هستند، شاید با جهشی درس خواندن بتوانند از نظر درسی یک سال از همسالان خود جلو بیافتند، اما از نظر سایر ابعاد رشدی نمی توانند خود را همتراز با دانش آموزان بزرگ تر از خود کرده و اغلب با مشکل مواجه می شوند و لذا از نظر روانشناسی جهشی درس خواندن دانش آموزان به جز در مورد افراد نابغه و خاص توصیه نمی‌شود.