ممکن است حسادت تا جایی پیش برود که موجب ایجاد تشنج در محیط کاری و برهم خوردن نظم آن جاشود!
در سیستمهای اداری شایعترین وضعیتی که باعث میشود حسادت شغلی بروز کند این است که افراد از بروز مستقیم مشکلات پرهیز می کنند اما به شیوهای غیر مستقیم مانع پیشرفت در کار همکاران خود می شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، حسادت یک حالت هیجانی است که معمولا با غبطه متفاوت است اما غبطه ؛ گاهی حسادت را به دنبال دارد.
حسادت سازمانی، مانند یک هیولای مخربی است که سازمان را از درون می بلعد و قدرت مدیران در آنجا مشخص خواهد شد که بتوانند حسادت را به رقابت تبدیل کنند.
دکتر ربابه غفار تبریزی روانشناس، در این خصوص میگوید: حسادت زمانی که باعث تشویق افراد میشود ، سالم و خوب است اما به شرطی که پاداشها به موقع و به جا داده شود و در صورتی که این پاداش ها به افراد نالایق اعطا شود؛ افراد احساس منفی نسبت به همکاران خود پیدا میکنند که این امر منجر به زیرآبزنی و حسادت در میان آنان میشود و در اینجا مدیریت کارفرما بسیار مهم است.
*بزرگنمایی اشتباهات همکاران توسط افراد زیرآب زن
این افراد معمولا عمل ناشایست و اشتباه همکار خود را بیش از اندازه پررنگ و بزرگنمایی میکنند و شاید اهمیت اشتباه در عملکرد سازمان و ادارات آنقدر ها هم زیاد نباشد.
چشم دوختن به موقعیت دیگران ریشهزیرآبزنی است و حسادت سازمانی که ریشه این کار است را باید در روحیات و شخصیت که زیر مجموعه عوامل فردی شخص است جستجو کرد.
کسی که احساس میکند به اندازه کافی در محیط کار خود دیده نمیشود، به موقعیت دیگران چشم میدوزد و احساس می کند باید حق خود را از دیگران مطالبه کند.
*ضعف شخصیت از ویژگیهای شخص زیرآب زدن
از ویژگیهای بدگو و زیرآبزن ضعف شخصیتی، نداشتن مهارت زندگی و اعتماد به نفس است.
به طور کلی تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به صورت منفعل عمل می کنند به بدگویی و زیرآبزنی همکاران خود میپردازند. این افراد با محیط کار خود کنار نمی آیند و از بیان احساسات خود نسبت به دیگران واهمه دارند.
*درک کردن همکار حسود بعنوان راه چاره
درک کردن زمانی میسر می شود که ما به قضاوت کردن نسبت به شخص و تجربیات او توجه کنیم که باید به همراه این باشد که فرد زن آب زن ممکن است بیشتر تجربیات اومنفی باشد و به اصطلاح خودمان را تا حدی جای او بگذاریم.
این روانشناس در ادامه می گوید: ما باید برای مقابله با همکار حسود خود او را درک کنیم که از دوران بچگی دچار کمبودهایی است و به عبارت دیگر او قربانی تفکر غلط خود است و گاهی دوستها و محبت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.
باید برای درمان حسادت نسبت به همکاران نگرش خود را نسبت به آنها و خودمان تغییر دهیم و در سازمان ها نیاز مدیریت سالم و پاداشدهی درست و منصفانه می تواند این مشکل را حل کند. در سیستمهای اداری شایعترین وضعیتی که باعث میشود حسادت شغلی بروز کند این است که افراد از بروز مستقیم مشکلات پرهیز می کنند اما به شیوهای غیر مستقیم مانع پیشرفت در کار همکاران خود می شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، حسادت یک حالت هیجانی است که معمولا با غبطه متفاوت است اما غبطه ؛ گاهی حسادت را به دنبال دارد.
حسادت سازمانی، مانند یک هیولای مخربی است که سازمان را از درون می بلعد و قدرت مدیران در آنجا مشخص خواهد شد که بتوانند حسادت را به رقابت تبدیل کنند.
دکتر ربابه غفار تبریزی روانشناس، در این خصوص میگوید: حسادت زمانی که باعث تشویق افراد میشود ، سالم و خوب است اما به شرطی که پاداشها به موقع و به جا داده شود و در صورتی که این پاداش ها به افراد نالایق اعطا شود؛ افراد احساس منفی نسبت به همکاران خود پیدا میکنند که این امر منجر به زیرآبزنی و حسادت در میان آنان میشود و در اینجا مدیریت کارفرما بسیار مهم است.
*بزرگنمایی اشتباهات همکاران توسط افراد زیرآب زن
این افراد معمولا عمل ناشایست و اشتباه همکار خود را بیش از اندازه پررنگ و بزرگنمایی میکنند و شاید اهمیت اشتباه در عملکرد سازمان و ادارات آنقدر ها هم زیاد نباشد.
چشم دوختن به موقعیت دیگران ریشهزیرآبزنی است و حسادت سازمانی که ریشه این کار است را باید در روحیات و شخصیت که زیر مجموعه عوامل فردی شخص است جستجو کرد.
کسی که احساس میکند به اندازه کافی در محیط کار خود دیده نمیشود، به موقعیت دیگران چشم میدوزد و احساس می کند باید حق خود را از دیگران مطالبه کند.
*ضعف شخصیت از ویژگیهای شخص زیرآب زدن
از ویژگیهای بدگو و زیرآبزن ضعف شخصیتی، نداشتن مهارت زندگی و اعتماد به نفس است.
به طور کلی تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به صورت منفعل عمل می کنند به بدگویی و زیرآبزنی همکاران خود میپردازند. این افراد با محیط کار خود کنار نمی آیند و از بیان احساسات خود نسبت به دیگران واهمه دارند.
*درک کردن همکار حسود بعنوان راه چاره
درک کردن زمانی میسر می شود که ما به قضاوت کردن نسبت به شخص و تجربیات او توجه کنیم که باید به همراه این باشد که فرد زن آب زن ممکن است بیشتر تجربیات اومنفی باشد و به اصطلاح خودمان را تا حدی جای او بگذاریم.
این روانشناس در ادامه می گوید: ما باید برای مقابله با همکار حسود خود او را درک کنیم که از دوران بچگی دچار کمبودهایی است و به عبارت دیگر او قربانی تفکر غلط خود است و گاهی دوستها و محبت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.
باید برای درمان حسادت نسبت به همکاران نگرش خود را نسبت به آنها و خودمان تغییر دهیم و در سازمان ها نیاز مدیریت سالم و پاداشدهی درست و منصفانه می تواند این مشکل را حل کند.