images

تیره روزی این گونه جای خود را  استوار می کند. ما در آغاز با انداختن تقصیر بر گردن خود اسیر تیره روزی می شویم و سپس با تلاش برای پوشاندن یا فرار کردن از ضمیر خود تیره روزی مان را شدیدتر می کنیم. این تلاش ها هرگز کارگر نمی شوند. روان درمانی فقط با تغییر روش ها کارساز می شود. روان درمانی نه منتقد درونی را ساکت می کند و نه مدافع درونی را تقویت در عوض به ما کمک می کند که خود را از این کشمکش رها سازیم. هنگامی که مشاهده می کنم شخص بیمار در حال محکوم و مجازات کردن خود است به او می گویم که خیلی به خودش سخت گرفته است و اگر ببینم این بیمار خلق و خوی دفاعی دارد او را به منظور روبه رو شدن با چیزی که از آن می ترسد یاری می دهم.
یکی از دوستان خوب من بعارت کنجکاوی مشفقانه Compassionate curiosity را برای طرز برخورد ارمانی یک درمانگر با بیمار به کار می برد. مسلما درمانگر کار خود را با شفقت و مهربانی و تفاهم بیشتری نسبت به بیمار و مشکلاتش آغاز می کند و با کنجکاوی توام با آرامش و بدون واهمه سعی می کند دریابد چگونه اوضاع آن چنان آشفته شده است و فرض می کند که با برخورد بدون ترس با واقعیت ها می تواند به بیمار در رهایی یافتن از پریشانی اش کمک کند.
جدال میان منتقد درونی و مدافع کمرو به میزان زیادی شبیه روش والدینی است که رفتاری ناپایدار با فرزندان خود در پیش می گیرند. هنگامی که مدافع حاکم است ما تمکین و خودمان را تشویق می کنیم و به این ترتیب خود را از یوغ وظیفه اخلاقی می رهانیم و به خود وعده هایی می دهیم که می دانیم به انجام نخواهیم رساند. در عین حال منتقد درونی مانند پدر یا مادری خشمگین در آنجا حاضر و منتظر است تا دفاع ما مانند همیشه مزتلزل شود و سپس محکوممان کند و به این نتیجه برسد که ما به هیچ وجه شایستگی لازم را نداریم. در این اوضاع ما میان تشویق یا مجازات کردن خود در تردید هستیم و مانند فرزندانی که در آن موقعیت پرورش یافته اند سرانجام با ترس و وحشت زدگی روبه رو می شویم به طوری که عاری از عزت نفس و به میزان زیادی از خودمان متنفر می شویم. اکنون مهربانی و شفقت می تواند همه این عوارض را با بردباری، ملایمت، عشق و علاقه، وقار، بخشندگی و توجه جایگزین کند. شفقت توصیه می کند که خودداوری را کنار بگذاریم و آن را با همدلی و تمایل به روبه رو شدن با حقایق و احساسات مرتبط با آن در غیاب ترس و با قدرت ناشی از اعتماد و اطمینان جایگزین کنیم.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرات مفید گریه بر روحیه
  • کاربردهای جالب سنگ پا
  • روانشناسی بانوان هنگام تخمک گذاری
  • لیست علائم و نشانه های کم خونی
  • خانم ها این آزمایشات مهم را انجام دهند
  • کمک طب سوزنی برای رفع مشکلات زنانه
  • تاثیر مقدار حرکات بدنی بر مرگ ومیر بیماران دیابتی
  • این ابزار قادر است تشنج را در زمان خواب تشخیص دهد
  • علائم مهم گیلن باره را بشناسید
  • جاهایی که باید ضد آفتاب زده شود
  • ژل رویال را دست کم نگیرید
  • کمک های بشردوستانه به سه کشور بحران زده در منطقه
  • همه چیز در مورد افراد رنجور
  • نکات مراقبت از پوست در روز عروسی
  • تخلف یک پزشک ایرانی در پرونده کیا رستمی
  • محبوبترین ها

  • مردودی جالب دانشجویان ترم اولی در ایرلند
  • دندان کودکتان را با اسمارتیز خراب نکنید
  • سبک زندگی مخرب بر دریافت ویتامین د
  • افزایش عفونت های تنفسی در فصل سرما
  • شیوع بی رویه اچ آی وی
  • آخرین خبر از قصور در پرونده پزشکی عباس کیارستمی
  • ازبین رفتن معده با ناخن خوردن
  • اعتیاد به خوردن با استرس
  • خدمات بیمه در مناطق محروم
  • جزئیات طرح خدمات پزشکی و توصیه های پزشکی
  • اجرای طرح سلامت‌ یار در بیمارستان های کشور
  • شوینده های طبیعی پوست کف سر
  • اساتید فیزیولوژی در خدمت ورزشکاران زنجانی
  • مفصل های آسیب پذیر این خانم
  • جلوگیری از چاقی و دیابت با این عامل طبیعی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است