images

کنجکاوی چنین بر نمی تابد که کمی از احساسات پر حرارت دور شویم و به درک عینی اینکه چرا چنین احساسی داریم و چرا این گونه رفتار می کنیم بپردازیم مثلا به خود بگوییم: چرا درست در آن موقع خشمگین شدم؟ چه چیز باعث شده که امروز چنین غمگین باشم؟ نگاه ما به رفتارمان نباید با این هدف باشد که خود را شکنجه کنیم یا نیروی منتقد را به مهمات بیشتری مجهز نماییم یا از روی استیصال به دنبال راه حلی سریع بگردیم بلکه باید از روی شفقت در قالب توجه خالصانه و با این باور باشد که راه حل های عاقلانه ای بیابیم. رفتار ما هر چه بی خردانه و احساساتمان هر چه غیر معمول باشد همواره برای آن دلیلی وجود دارد و آگاهی از واقعیات ما را در رهایی از آن یاری می دهد. بهتر است نگاهی عمیق تر به رفتار خود داشته باشیم و مسائل را با عینیت بیشتری بنگریم نه اینکه خود را مجازات کنیم و به خود این وعده پوچ را بدهیم که در نوبت بعدی رفتار بهتری خواهیم داشت. بهتر است به خود بگوییم: چرا؟ چه چیز مرا ناراحت کرده است؟ چرا از نگرش به حقایق واهمه دارم؟ باید دریابیم که احساسات ما از انسان بودن ما نشئت گرفته و ما را نه منهدم خواهد کرد و نه به جنون خواهد کشانید. به احتمال فراوان این احساسات از ما حمایت و سعی می کند پیام مهمی را به ما برساند.
هنگامی که در نوسان میان منتقد درونی و مدافع کمرو هستیم اختیار اوضاع در دست کیست و چه کسی زندگی ما را می چرخاند و برایمان تصمیم می گیرد؟ چنین به نظر می رسد که ما سه نیروی دست نشانده در ذهن خود داریم. یکی از آن ها آزارگری است که ما را شکنجه می دهد دیگری بهانه های رقت انگیز را به ما ارزانی می کند و سومی که همان نهادمان است و در میان این استعاره ها ر اشتهاتر و پر تحرک تر از بقیه به حساب می آید برانگیزاننده همه مشکلات است. در واقع هیچ کس سکان زندگی ما را در دست ندارد و هواپیمای حامل بی هدف در اسمان از مسیر خود منحرف می شود و در حال سقوط است و بدون اینکه به مقصدی برسد بیم آن می رود که سرنگون شود. در این موقعیت ما نیاز به خلبانی خردمند آرام و کاردان داریم تا قدم جلو بگذارد و ما را از این تنش ها رهایی دهد. اما این خلبان را باید درون خود جستجو کنیم و اینجاست که طراوت ذهنی خودنمایی می کند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 23 فروردین 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • میزان هزینه سرطان در ایران چقدر است
  • تجویز آسپرین برای درمان درد مزمن
  • راههای مفید در جهت تقویت هوش و حافظه کودکان
  • تعریف کلی از مواد مغذی
  • با ضد عفونی دهان میکروبهای ریوی کاهش پیدا می کند
  • کدو تنبل و درمان سرماخوردگی
  • انواع آسیب های پودرهای بهداشتی
  • افزایش آمار مبتلایان به مالاریا در کشورمان
  • اسباب بازی تاثیرگذار بر رفتار خشونت آمیز در اطفال
  • بررسی عوامل افزایش دهنده امید به زندگی
  • شیوع ناگهانی فلج اطفال در نیجریه
  • هراس در سالخوردگان
  • لیست مواد غذایی با کالری صفر
  • خوردنی های سالم برای مراقبت از قلب
  • زیانهای ناخن های بلند
  • محبوبترین ها

  • 6 نکته برای سالم نگه داشتن موها در زمستان
  • دیگر نگران خطوط پیشانی خود نباشید
  • با این روش، با موخوره و گره خوردن مو خداحافظی کنید
  • طرز استفاده از تخم مرغ برای تقویت مو
  • درمان ریزش مو با بیست گیاه
  • رسپی اسکراب شکری گریپ فروت برای زیبایی پوست
  • برس‏زدن‏ اصولی مو
  • کرم ویتامینه جوانه گندم را چطور درست کنیم؟
  • نرم کننده و حالت دهنده طبیعی موی آلوئه ورا
  • روغن های مناسب برای افزایش شفافیت پوست
  • وازلین درمانگری موثر برای درمان خشکی پوست
  • کمک به درمان اختلالات مربوط به پوست چرب
  • درباره سفید شدن موهایتان بیشتر بدانید
  • آیا چیزی در ارتباط با ریمل ابرو می دانید؟
  • عوامل تغییر رنگ مو
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است