what-sitting-does-to-your-body-fb

 نشستن های طولانی چه آسیب هایی به سلامتی ما وارد می کنند آیا درمورد صحیح نشستن اطلاعی دارید و طرز صحیح نشستن را برای حفظ سلامتی تان میدانید

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد.

، از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است؛ در این بین گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهیم که به نظر نمی‌رسد به بدن ضرر می‌رسانند اما در دراز مدت عوارض نامطلوبی را خواهند داشت. یکی از این موارد نشستن برای طولانی مدت است، از طرف دیگر هم به خوبی می‌دانیم که نشستن برای مدت زمان طولانی به هیچ وجه از جانب پزشکان توصیه نمی‌شود؛ با این حساب امروز بر آن شدیم تا نگاهی به صدمه‌های وارد شده به بدن بر اثر نشستن طولانی مدت داشته باشیم.

وقتی زیاد می‌نشینیم چه بلایی سر بدن می‌آوریم؟

بیشتر ما در طول روز مشغول به کارهایی هستیم که به صورت نشسته انجام می‌شود، بعد از انجام کار هم غالبا در حین تردد به منزل در حالت نشسته قرار داریم، جالب اینجاست به منزل هم که می‌رسیم در حین کارهای مختلف و مشاهده تلویزیون باز هم در حالت نشسته قرار می‌گیریم. اینجاست که واقعا باید نگران شد چرا که نشستن طولانی مدت برای بدن مضر است. به این ترتیب بد نیست نگاهی به آسیب‌هایی که بر اثر نشستن بر سر بدن خود می‌آوریم داشته باشیم:

۱. کند شدن فرآیند هضم غذا

کارهای زیادی را در حین نشستن انجام می‌دهیم که یکی از آنها خوردن غذا است. جالب اینجاست که حتی بعد از غذا خوردن هم بیشتر مردم عادت دارند سر میز بنشینند و به صحبت ادامه دهند، نشستن طولانی در حین و بعد از غذا خوردن باعث می‌شود فرآیند هضم غذا کندتر از معمول انجام شود. یبوست مزاج، ترش کردن و سوزش معده، درد‌های معده و افزایش وزن از عوارض نشستن طولانی مدت هستند.

۲. گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول درست نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیشتر افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفته‌اند به یک سمت خم می‌شوند و بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود. به همین دلیل است که شاهد هستیم، افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند. حتی اگر نشستن از روی رعایت اصول سلامتی بدن هم انجام شود باز هم فشار بیشتری به گردن و شانه‌ها وارد می‌شود. مهره‌های کمر نیز در نشستن دراز مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند، این امر ممکن است ریسک ابتلا به بیماری فتق دیسک کمر را بیشتر کند.

۳. تحلیل رفتن پاها

وقتی برای مدت زیادی در حالت نشسته قرار می‌گیریم، پاها فعالیت کمتری انجام می‌دهند، این امر در دراز مدت ممکن است به پاها صدمه بزند. نشستن درحالت سکون باعث می‌شود گردش خون کمتر انجام شود، لختگی خون در رگ‌ها ایجاد شود، قسمت‌هایی پایینی بدن و پاها متورم شوند، استخوان‌ها دچار ضعف شوند و حتی فردی که زیاد می‌نشیند به بیماری پوکی استخوان دچار شود. جالب اینجاست که راه‌های آسانی برای جلوگیری از این عوارض وجود دارد. برای نمونه پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک استفاده کنید تا خون در رگ‌ها جریان داشته باشد، اگر از صبح تا بعد از ظهر در محل کار خود نشسته‌اید و در منزل نیز برای استراحت جلوی تلویزیون لم داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از زمان پخش آگهی‌های طولانی مدت تلویزیونی استفاده کرده و قدم بزنید. از هر فرصتی برای پیاده روی استفاده کنید و اگر زمان دست داد حرکات کششی در قسمت پا انجام دهید تا خون در رگها جریان بگیرد.

۴. ضعف عضلانی

همه به خوبی می‌دانیم که هرچه فعال و سرزنده‌تر زندگی کنیم روح و جسم سالم‌تری هم خواهیم داشت. از طرف دیگر فعال بودن از لحاظ فیزیکی در زندگی و کار باعث می‌شود در کنار سالم و قوی ماندن عضله‌ها، انعطاف آنها نیز حفظ شود. به این ترتیب اگر خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شده‌اید، بد نیست حرکات کششی انجام دهید تا در روز بعد دچار گرفتگی‌های عضلانی نشوید. ناگفته نماند که تنها پاها در اثر نشستن طولانی مدت دچار مشکل نمی‌شوند و راه‌رفتن به تمامی عضلات کمک می‌کند تا انعطاف خود را حفظ کنند. نشستن به صورت طولانی مدت عضلات شکمی، ران‌ها، ساق پا و عضلات نشیمنگاه را نیز ضعیف می‌کند.

برای پیشگیری از ضعیف شدن این عضلات پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید. برای نمونه اگر محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار دارد به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. تا جایی که ممکن است سعی شود تا مسیرهای کوتاه مدت را به صورت پیاده طی کنید. در محل کار نیز از هر فرصتی برای قدم زدن استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از صندلی‌هایی که دسته ندارند نیز باعث می‌شود تا به صورت ناخودآگاه صاف‌تر بنشینید. پیاده روی ده‌ دقیقه‌ای به ازای هر یک ساعتی که می‌نشینید نیز گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسد. اگر انجام تمامی این موارد برای شما ممکن نیست باز هم حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در هنگام نشستن پاهای خود را در زیر میز کشش دهید.

در پایان باید گفت همان‌گونه که در جریان قرار گرفتید، نشستن طولانی برای بدن خطرات زیادی دارد و پیشنهاد می‌کنیم در کنار انجام دادن توصیه‌های ذکر شده، برنامه‌ای منظم برای رفتن به باشگاه ورزشی داشته باشید.

منبع:Lifehack.org

 فارنت

ارسال شده در 25 فروردین 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • چگونگی رفتار در روانشناسی
  • خوردنی های ممنوع برای مبتلایان به رفلاکس اسید معده
  • مهار سرطان بیضه با این توصیه ها
  • فرمول درست کردن بستنی در خانه
  • مقاله سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOD)
  • تولید واکسن با کمک آب
  • هشدار پزشکان درباره عوارض مصرف نوعی داروی دیابت
  • داوطلب نمونه برای واکسن زیکا
  • تری گلیسرید و بالا رفتن آن
  • مراقبت از پوست با کرم ضد آفتاب
  • پیر نشوید
  • ماست؛علاج آکنه پوستی
  • خواص زبان گنجشک هم خواندنیست
  • حمام کنید و لاغر شوید
  • در طول بارداری مکمل های ویتامین را به برنامه غذایی اضافه کنید
  • محبوبترین ها

  • مفیدترین تاثیر مصرف کاهو در بارداری
  • اولین توصیه های لازم به مادر پس از زایمان
  • رحم جایگزین، راهی برای بچه دار شدن افراد نابارور
  • دشمنی امواج تلفن همراه با جنین
  • حاملگی تان را به عقب نیندازید
  • احتمال مادر نشدن با اینگونه حرفه ها
  • سقط جنین به چه دلایلی ایجاد می شود
  • مشکلات خواب را در دوران بارداری چگونه درمان کنیم
  • آسیب های ویروس تبخال برای زنان باردار
  • چند قلوزایی با بارداری در سنین بالا
  • توصیه های مهم در دوران بارداری
  • مقابله با سقط جنین با این روش ها
  • 10 کاری که باید قبل از بارداری انجام دهید
  • ازدیاد شیر مادر با انگور
  • 5 نکته برای اجتناب از داشتن زایمان زودرس
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است