images.jpg65
می خواهیم منابع مختلف برای دریافت ویتامین دی را به شما معرفی کنیم بهتر است برای دریافت کافی از این ویتامین اهمیت بیشتری بدهید تا دچار پوکی استخوان نشوید

تحقیقات نشان داده که مزایای ویتامین D فراتر از استحکام و حفظ سلامت استخوان ها است و حتی در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و افسردگی نیز محافظت ایجاد می کند.

بسیاری از افراد به اندازه کافی ویتامین D را دریافت می کنند مگر در نواحی ای که آفتاب به اندازه کافی در دسترس نباشد و یا فرد دچار مشکلات در جذب ویتامین D باشد.

نور خورشید: اگرچه نور خورشید و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش به صورت محافظت نشده، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد اما قرار گرفتن در معرض آفتاب همراه با استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب منجر به سنتز ویتامین دی در بدن می شود. میزان این قرارگیری باید روزانه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه باشد و اگر شما دارای پوست تیره هستید، میزان این قرارگیری در معرض آفتاب را باید افزایش دهید.

ماهی های چرب: ماهی های چرب از قبیل قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین منابع غنی از ویتامین D هستند. هر سه اونس از فیله ماهی قزل آلا، شامل ۴۵۰ واحد بین المللی ویتامین D است ضمن این که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن پاداشی برای حفظ سلامت قلب است.

کنسرو ماهی تن: هر ۴ اونس از این نوع ماهی، ۱۵۰ واحد ویتامین D دارد.

قارچ: قارچ ها به طور طبیعی به خاطر قرارگیری در معرض آفتاب حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند و به اندازه مکمل ویتامین D، نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کنند. محققان توصیه می کنند که نیم تا یک ساعت قبل از مصرف قارچ، آن را در معرض نور خورشید به طور مستقیم می توانید قرار دهید. چون قارچ همانند پوست انسان ویتامین D را از طریق نور خورشید سنتز می کند. مصرف یک پرس قارچ ۴۰۰ واحد از ویتامین D بدن را تامین می کند.

شیر غنی شده: تقریبا تمام محصولات شیر گاو غنی شده با ویتامین دی در هر ۸ اونس، حداقل ۱۰۰ واحد از میزان نیاز به این ویتامین را تامین می کنند. برخی از انواع شیر سویا و شیر برنج نیز با ویتامین دی غنی شده اند.

برخی از انواع آب پرتقال: یک لیوان ۸ اونسی از آب پرتقال غنی شده، ۱۰۰ واحد ویتامین D دارد.

مکمل های ویتامین D: در مصرف این مکمل ها البته باید احتیاط کنید و با پزشک تان مشورت نمایید چون مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند سمیت ایجاد کند. میزان نیاز روزانه به ویتامین D در افراد معمولی و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد است.

زرده تخم مرغ: استفاده از این خوراکی یک راه مناسب برای جذب ویتامین D مورد نیاز است. یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ واحد ویتامین D است البته نباید سعی کنید کل نیاز روزانه خود به ویتامین D را از طریق خوردن زرده تخم مرغ جبران کنید. چون یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و توصیه انجمن قلب آمریکا این است که روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول برای حفظ سلامت قلب، دریافت نشود.

غلات غنی شده: غلات کم کالری غنی شده مانند دانه ها، در هر یک فنجان و نیم، حاوی ۹۰ واحد ویتامین دی هستند و می توان آنها را با شیر و یا آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی مصرف کرد.

جگر گاو: هرچند جگر گاو منبع غذایی جذابی برای همه افراد نیست، اما هر وعده ۳.۵ اونسی از آن به صورت پخته شده، حاوی ۵۰ واحد ویتامین D و چندین ماده غذایی دیگر مانند ویتامین آ، آهن و پروتئین است. با این حال جگر گاو کلسترول بالایی دارد و نمی توانید از آن به عنوان تنها منبع ویتامین D استفاده کنید.

روغن ماهی: روغن کبد ماهی که با طعم ‌دهنده ‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌ های مکمل ارائه می ‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌ آید.

چراغ ها و لامپ های فرابنفش: برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز می شود.
مهر،

ارسال شده در 9 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • در مصرف پروتئین اعتدال را رعایت کنید
  • اصول و قوانین نوشیدن آب
  • چگونه پودینگ انبه درست کنیم
  • رویش دندان عقل چه دردسرها و معضلاتی با خود به همراه دارد
  • هر انگشتی بیانگر یک شخصیت است!
  • آموزش مسئولیت پذیری به کودک
  • همه چیز درمورد بیماری آنسفالیت
  • پایین آوردن فشار خون با متدهای آسان
  • عجیب و غریب ترین عکس های رادیولوژی که تا بحال دیده اید
  • دریافت پتاسیم با این مواد غذایی
  • حامله اید؟گوشت بلدرچین را از یاد نبرید
  • با خوردن این مواد به بیمارشدن خود کمک نکنید!
  • بادمجان مخلوط در آرد
  • آشنایی با خون دماغ شدن یا خونریزی از بینی
  • موارد مهم پیرامون انجام تاتو
  • محبوبترین ها

  • نوع پوست و مشخصات ظاهری آن
  • عوارض و ضررهای لوازم آرایش
  • لکه های مختلف روی ناخن
  • محافظت از موها در برابر کلر استخر
  • گرمای هوا و راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری های پوستی
  • پاک کننده های مناسب برای پوست چرب
  • مدل های میکاپ مخصوص کریسمس 2016
  • موهایتان را با نوشابه صاف کنید
  • هر آنچه دربار جراحی زیبایی چانه باید بدانید
  • چگونه میتوانیم با کمک طبیعت زیباترشویم
  • انواع مدهای جدید روز و خطرات آنها برای سلامتی
  • علل بروز آکنه و روش درمان آن در منزل
  • علت لک های حاملگی در آقایان چیست
  • پیری زودرس با نور خورشید
  • دو برابرکردن پلک ها چگونه انجام می شود؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است