yoga

 ورزش یوگا چه تاثیراتی روی سلامتی ما دارد باعث چه تغییراتی در بدن ما می شود این ورزش چه خاصیت های درمانی برای ما دارد و به کمک آن چه مشکلاتی را می توانیم برطرف کنیم

یوگا، یکی از ورزش‌های هوازی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است، حرکاتی که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد و در طی این سالیان به علت تأثیرات بسیاری که داشته مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

 انسان‌ها از دیرباز به دنبال سلامتی، آرامش و راحتی بوده و هستند، دستیابی به تکنولوژی و تلاش‌های گسترده انسان در تمامی شاخه‌های علوم، برای کسب آرامش و راحتی بوده است. بشر برای دست یافتن به معاش و برتری‌جویی نسبت به دیگران، به‌سرعت خود افزود و هر چه زندگی انسان ماشینی تر شد و صنعت و تکنولوژی به کمک او آمد، نتیجه معکوسی را گرفت، خستگی‌های زیاد جسمی و ذهنی روزانه، ناشی از کار و تلاش یا نشستن‌های طولانی مدت در محیط کار و روابط انسانی و مقابلات اجتماعی، تغذیه نامناسب و موادغذایی غیر ارگانیک و… باعث شد، انسان متمدن هر چه بیشتر در معرض بیماری‌های صعب العلاج قرار گیرد. در حال حاضر، دغدغه‌های زندگی شهری و آلودگی‌های محیطی و از طرفی دغدغه‌های ذهنی و درونی انسان مدرن را فرسوده کرده است و نیاز او به آرامش جسمی و ذهنی ضرورت پیداکرده است.

زهرا محققی، کارشناس پزشکیار ورزشی با اشاره به اینکه انسان امروزی متوجه شده است که ابزارآلات پیشرفته فقط چند روزی باعث سرگرمی و شادی زودگذر می‌شود و هیچ کدام از آنها نتوانسته آرامش درونی را به ارمغان آورد، می‌گوید: بیشتر از هر زمانی، شاهد هستیم علوم و فنون مختلفی در حال به‌وجود آمدن است برای کسب آرامش و ایجاد انرژی لازم، یکی از آن توصیه‌ها، ورزش است.

یوگا، یکی از ورزش‌های هوازی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است، حرکاتی که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد و در طی این سالیان به علت تأثیرات بسیاری که داشته مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

به گفته محققی، یوگا علمی است که بر تمام جنبه‌های انسان تأثیر می‌گذارد، اعم از جسمی و ذهنی-روانی و باعث توازن و تعادل در بعد جسم و ذهن می‌شود با حرکات بدنی و تمرینات تنفسی خاص باعث تقویت و استحکام عضلات، مفاصل، استخوان‌ها شده و باعث ماساژ ارگان‌های داخلی بدن و غدد مختلف می‌شود همین طور سبب تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک شده و سبب تعادل شیمیایی و ترشح میانجی‌های عصبی یا همان نوروترنسمترها می‌شود.

کاهش انقباض‌های عضلانی با یوگا
بر همه واضح است که حرکات مختلف کششی وقدرتی یوگا، تنش‌ها و انقباض‌های عضلانی را کاهش می‌دهد و دردهای جسمانی و استرس‌های ناشی از کار را کم می کند.

این کارشناس پزشکیار ورزشی با تأکید بر اینکه حرکات یوگا باعث خونرسانی به تمام سلول‌های بدن شده و سبب دفع مناسب سموم از بدن می‌شود و این سموم را به سیستم‌های دفعی بدن هدایت می‌کند، می‌افزاید: قرار گرفتن در وضعیت‌های خاص یوگا با اراده و توجه و تمرکز روی نقطه مورد نظر در بدن به همراه تنفس‌های مداوم، عملکرد سلولی و در نهایت سیستماتیک بدن را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر حرکات، یوگا شامل تمرینات وانهادگی و رهایی بخشی است که باعث آرامش و رهایی در بدن می‌شود و موجب استراحت عمیقی در دستگاه‌های مهم مانند دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی شده و روی دستگاه گوارش و دستگاه عضلانی- اسکلتی نیز تأثیرات مثبتی می‌گذارد.

ارتباط مستقیم ذهن و جسم با یکدیگر
به گفته محققی، ارتباط ذهن و جسم و تأثیر متقابل آنها روی هم بسیار واضح و مبرهن است، با تأثیر بر جسم و رهایی آن، بر ذهن هم اثر می‌گذاریم و برعکس؛ نامتوازنی در هر بعد، عدم تعادل را به وجود می‌آورد، برای روشن تر شدن موضوع یک مثال فیزیکی کمک کننده خواهد بود: رعایت نکردن اصول صحیح در نشستن و ایستادن و حتی خوابیدن به مرور باعث از بین رفتن توازن و تعادل در عضلات، تاندون‌ها و در نهایت استخوان‌ها می‌شود، درنتیجه ظاهری خموده، بیحال و ضعیف، ذهنی خسته، ناتوان و کم ظرفیت را به ارمغان می‌آورد، پس از آن به مرور ارگان‌های مختلف بدن هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به تدریج مشکلات هورمونی پیش آمده و تمام این عوامل روی افکار و اعمال ما تأثیر منفی خود را خواهند گذاشت.

او در ادامه با اشاره به اینکه با انجام حرکات یوگا، هورمون‌های آرام بخشی آزاد می‌شوند بیان می‌کند: حرکات یوگا باعث آزاد‌سازی هورمون‌های آرام بخش و وانهادگی جسمی و ذهنی می‌شود و سبب تقویت گردش خون و عملکرد تنفس می‌شود و در نهایت به حفظ تندرستی کمک شایانی می‌کند.
یوگا به عنوان یک رشته ورزشی در تربیت بدنی شناخته شده است اما آنچه بسیار حائز اهمیت است آن است که حرکات باید زیر نظر یک مربی مجرب و آگاه انجام شود.

روزنامه ایران

 

ارسال شده در 12 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • راهی برای کاهش وزن با کپسول هیدروژلی هوشمند
  • فاجعه کم تحرک بودن ایرانیان و آخرین آمار
  • از دست جوش های صورت چگونه فرار کنیم؟
  • سوپ مرغ متفاوت و جالب
  • دیابت را چگونه مهار کنیم
  • ارتباط اسید اوریک و ویتامین ث
  • با غذا و رژیم غذایی بدن خود را سم زدایی کنید
  • برای افزایش وزن این 12 نکته را بخاطر بسپارید
  • سرخ کردن ماهی با این شرایط
  • کورتیکواستروئیدها و داروهای داخل چشمی
  • آیا خشکی پوست دست به علت شست وشو با آب گرم میباشد؟
  • با استفاده از میوه و سبزیجات قلبی سالم داشته باشید
  • تاثیرات تنهایی بر سکته قلبی
  • تنش در زنان و مردان و رابطه زناشویی
  • اضافه وزن مغز را تحت تاثیر قرار میدهد
  • محبوبترین ها

  • تغییر سبک زندگی برای افزایش هوش و ذهن
  • اضافه وزن مغز را تحت تاثیر قرار میدهد
  • عواملی که باعث تشدید سردردهای میگرنی میشوند
  • آیا دانستن دو زبان هوش ما را تحت تأثیر قرار می دهد؟
  • مغز در ساعات مختلف روز
  • صحبت در ارتباط با بیماری آلزایمر
  • مصرف کلسترول بد منجر به زوال عقل میشود
  • تغییرات رفتاری با ترشح هورمون ها
  • بعد از ضربه ی مغزی، چه وقت کودکتان می تواند بازی کند؟
  • ابتلا به حملات میگرنی با این عوامل
  • سکته مغزی از عوامل ابتلا به افسردگی
  • تاثیرات مثبت اشعه فراصوت بر مبتلایان به کما
  • افرادی که دچار تشنج میشوند این توصیه ها را رعایت کنند
  • آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت
  • حس ضعیف بویایی ممکن است اعلام خطری برای بیماری آلزایمر باشد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است