images.jpg488

 با چه علائمی می توانیم به کم شدن ویتامین های مورد نیاز و ضروری بدن خود مشکوک شویم چه فاکتورهایی ما را به این امر حساس می کنند؟

حتی کسانی که تغذیه سالمی هم دارند، ممکن است دچار کمبود برخی از ویتامین های کلیدی در بدن شوند.

 هر کدام از علائم ناشی از کمبود مواد مغذی را در اینجا در خود بیابید و در صورت ابتلا به هر کدام از آنها، به دنبال توصیه هایی برای جبران این کمبودها باشید.

ناخن های شکننده: هنگامی که بدن شما دچار کمبود و یا فقر آهن باشد، قسمت های مختلف بدن دچار ضعف و رنگ پریدگی می شود. ناخن ها بخشی از اندام هستند که در نتیجه فقر آهن دچار صدمه می شوند. به طوری که شکنندگی ناخن ها در این افراد شایع است. زنانی که قاعدگی های سنگین را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فقر آهن هستند. راه حل این است که زنان قبل از یائسگی روزانه 18 میلی گرم و مردان و زنان یائسه روزانه 8 میلی گرم آهن دریافت کنند و آنهم از طریق مواد غذایی مانند گوشت قرمز کم چرب، مرغ، غذاهای دریایی. منابع گیاهی آهن شامل اسفناج، نخود و مرکبات است و بهتر است این منابع آهن برای جذب بهتر، همراه با ویتامین ث مصرف شوند.

فشار خون بیش از حد بالا: شما ممکن است دچار فقر ویتامین دی باشید، اگر مبتلا به فشار خون بیش از حد بالا هستید. مصرف بالاتر این ویتامین با فشار خون پایین تر ارتباط مستقیم دارد. راه حل این است که بزرگسالان روزانه 600 واحد ویتامین دی دریافت کنند. ماهی، شیر غنی شده، آب پرتقال، قارچ حاوی مقادیر بالای ویتامین دی هستند. در دوران یائسگی و یا مردان مسن تر، استفاده از مکمل های این ویتامین ضروری است.

فشار خون خیلی پایین: این علامت می تواند نشان دهنده فقر ویتامین ب 12 باشد. دیگر علائم کمبود این ویتامین محلول در آب شامل راه رفتن ناپایدار، ضعف عضلانی، عدم کنترل مثانه است. راه حل این است که بزرگسالان روزانه 2.4 میکروگرم ویتامین ب 12 دریافت کنند. منابع غذایی غنی از این ویتامین عبارتند از: ماهی قزل آلا، غلات غنی شده، گوشت گاو، شیر و تخم مرغ. برای افراد مسن، انتخاب مکمل زیرزبانی این ویتامین نیز گزینه خوبی است.

گرفتگی عضلات ساق پا: بدن شما برای ساخت عضله نیاز به پروتئین و پتاسیم دارد. کمبود این دو ماده می تواند منجر به گرفتگی عضلانی شود. این گرفتگی اغلب در ناحیه پا ظاهر می شود. راه حل این است که شما روزانه 4 هزار و 700 میلی گرم از طریق سیب زمینی، موز، آووکادو یا آب نارگیل پتاسیم دریافت کنید.

احساس خستگی: کمبود ویتامین ث یا اسید اسکوربوت موجب این احساس می شود و در گروه های خاص از جمله افراد سیگاری، افراد در معرض دود سیگار و … شایع است. سیگاری ها نسبت به دیگران سه برابر بیشتر در معرض فقر ویتامین ث هستند. زنان نیاز به دریافت روزانه 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم ویتامین ث دارند. مرکبات، کیوی، آناناس، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل و کلم بروکلی منابع خوب این ویتامین هستند.

کم کاری تیروئید: کاهش تولید هورمون تیروئید و کم کاری تیروئید می تواند نشان دهنده کمبود ید در بدن باشد. این کمبود به ویژه در زنان باردار منجر به سقط جنین و بسیاری از مشکلات دیگر می شود. راه حل این است که اغلب بزرگسالان روزانه 150 میکروگرم ید دریافت کنند و این نیاز در زنان باردار نزدیک به 220 میکروگرم است. استفاده از نمک ید دار، غذاهای دریایی و لبنیات ید بدن را به طور روزانه تامین می کند.

شکستگی استخوان: کمبود کلسیم خطر ابتلا به نرمی و شکستگی استخوان را افزایش می دهد. استخوان ها از سن 30 سالگی به بعد کم کم شروع به از دست دادن کلسیم می کنند و راه حل این است که علاوه بر دریافت کلسیم، روزانه فعالیت هایی مانند پیاده روی و ورزش های ایروبیک انجام شود. زنان قبل از یائسگی نیاز به 1000 میلی گرم و مردان نیاز به 1200 میلی گرم کلسیم در روز دارند. بهترین منابع کلسیم عبارتند از شیر، سبزیجات برگ دار، خربزه، شغلم، کلم پیچ.

ترک خوردگی گوشه های دهان: این علامت می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین ب 6 باشد. راه حل این است که مردم تا سنین 50 سالگی روزانه 1.3 میلی گرم از این ویتامین را از طریق منابع غذایی مانند نخود، ماهی، غلات غنی شده، موز و … دریافت کنند. زنان مسن تر نیاز به روزانه 1.5 میلی گرم و مردان مسن تر نیاز به 1.7 میلی گرم ویتامین ب 6 دارند.

آوای سلامت

 

ارسال شده در 12 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • فهماندن مسائل مالی به بچه
  • دسر هویج و سیب سرد
  • رواح بی رویه اختلال بی اشتهایی عصبی
  • اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید ، بخوانید
  • درمان دیرتر با افکار منفی
  • درمان مشکلات ریوی با ورزش
  • بهداشتی ترین خشک کن ها سری 2014
  • در افراد دیابتی کلسترول چقدر مهم است؟
  • مقابله با بیماری های قلبی و عروقی
  • اصول پیروزی در این دست مصاحبه ها
  • درمان با دمنوش گل سرخ
  • مراقبت در مسافرت از اطفال
  • پیشگیری از مشکلات حافظه با رانندگی
  • دقیقه های عمرتان را با سیگار کاهش ندهید
  • آخر و عاقبت محبت زیاد به فرزند
  • محبوبترین ها

  • بعد یا قبل از واکسیناسیون کودک بخوانید
  • پارکت و سنگ فرش و بروز صافی در کف پا
  • راه و رسم مراقبت از نوزاد کم وزن
  • عوامل ایجاد کننده اختلالات در خواب اطفال
  • رفتار خانواده در مواجهه با دعوا کردن اطفال
  • لجاجت در رده سنی کم
  • مضرترین تنقلات برای سنین پایین
  • خوش پوش ترین شیرخوار دنیا
  • از دندانهای کودک خود مراقبت کنید
  • علت و درمان تعریق زیاد نوزاد
  • عدم همخوانی والدین برای پرورش فرزند
  • پیامدهای مضر آفت کش ها برای ذهن کودکان
  • آیا موبایل دادن دست کودک کار درستی است؟
  • پیشنهادی بسیار مفید برای بچه هایی که نمیخواهند تنها بخوابند
  • ارزش خواب خردسالان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است