Colon-Cleanse-and-healthy-diet

 هضم بهتر مواد غذایی چگونه صورت میپذیرد با چه روش های درمانی طبیعی می توانیم به بهبود عملکرد سیستم گوارشی خود کمک کنیم توصیه های موثری در این زمینه برایتان داریم

 رعایت نکات کوچک و ساده تفاوت های بزرگی را روی فرایند هضم مواد غذایی ایجاد کرده و به شما برای پیشگیری از عوارض ناشی از هضم بد مانند نفخ یا سوزش سر دل کمک می کند.

در اینجا چند راهکار و استراتژی موثر و البته آسان برای کمک به هضم بهتر مواد غذایی معرفی شده است:

مصرف غذاهای گیاهی حاوی فیبر: این غذاها علاوه بر این که به شما در کاهش وزن کمک می کنند، احساس پری ایجاد کرده و مانع زیاده خوری می شوند. سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها، غلات کامل، لوبیا و عدس سرشار از فیبر هستند. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که مصرف آنها را به آرامی شروع کنید و همراه با آنها آب زیاد بنوشید. آب بهترین دوست فیبر است و مانع بروز دل درد و ایجاد نفخ می شود.

مصرف غذاهای آبدار: غذاهای مایع مانند سوپ می تواند به تسهیل فرایند هضم کمک کند. اگر مایل به مصرف این غذاها نیستید، می توانید چای گیاهی یا یک برش لیمو را همراه با غذا امتحان کنید و از مصرف کافئین نیز دوری کنید. مصرف نوشابه های گازدار نیز منجر به افزایش اسید معده و ایجاد سوزش سر دل می شود.

انتخاب مقادیر کمتر غذا: مقادیر کم غذایی در وعده های بیشتر را انتخاب کنید. غذا را به آرامی بجوید تا کار دستگاه گوارش تان برای هضم کمی آسانتر شود.

فعالیت بدنی: ورزش حاوی لیستی بلند بالا از منافع طولانی مدت است ضمن این که به فرایند هضم غذا نیز کمک می کند. فقط کافیست این نکته را رعایت کنید که ورزش در برخی افراد منجر به بروز سوء هاضمه می شود بنابراین زمان بندی انجام فعالیت بدنی را در نظر بگیرید و تمرینات خود را یا قبل از وعده های غذایی و یا یک ساعت بعد از غذا انجام دهید.

مصرف پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب در بسیاری از ماست ها و غذاهای تخمیری وجود دارند و به هضم غذا کمک می کنند. شما می توانید مکمل های پروبیوتیک را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پرهیز از غذاهای چرب: این غذاها تمایل بیشتری برای باقی ماندن در دستگاه گوارش دارند و فرایند هضم را دشوار می کنند. در عوض مصرف گوشت بدون چربی و ماهی تاثیر کاملا معکوس بر فرایند هضم دارد.

توجه به انتخاب های غذایی: در برخی افراد غذاها تاثیرات مختلفی دارند و باعث سوزش سر دل و ناراحتی معده می شوند. بنابراین لیست این غذاها را هر کسی باید به یاد داشته باشد. برخی از افراد باید از مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، یا میوه های خانواده مرکبات اجتناب کنند. در برخی دیگر لزوم اجتناب از گندم، پیاز، محصولات لبنی و یا پنیر ضروری است. مواد غذایی تند نیز علت شایع سوزش سر دل هستند. سیگار نیز می تواند فرایند هضم را دچار اختلال کند.

اجتناب از استرس: استرس بر تمام بدن از جمله دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. برای رهایی از این عارضه از مشاوره کمک بگیرید و یا در کلاس های مدیریت استرس شرکت کنید.

منبع:www.webmd.com

آوای سلامت

 

ارسال شده در 13 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چرا در دوران پیری پوست لکه دار میشود؟
  • آسم و مشکلات ریوی
  • چه مواد غذایی ای برای کودکان بیش فعال مفید است؟
  • مضر ترین تفریح دودی خانواده ها و میهمانی ها
  • استفاده های درمانی از شکلات
  • مطالبی ارزشمند درباره کالبد شکافی یک پیتزا
  • به هم چسبیدگی این نوزادان پایان یافت
  • آیا بیماران صرع می توانند آزادانه ورزش کنند.
  • ریسک بالای این ناهنجاری در برخی زنان باردار
  • آیا ماست پروبیوتیک برای کودکان مضر است؟
  • مقدار تستوسترون در رحم مادر با سلامت مردان ارتباط دارد
  • پیسه را بیشتر بشناسید
  • رهایی زن حامله در مهاباد
  • درباره روش کویتیشن چه میدانید
  • مبارزه با نفخ
  • محبوبترین ها

  • با این رژیم غذایی هرگز به سرطان مبتلا نشوید
  • دانستنی هایی مهم در رابطه با رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها
  • خوردن این غذا ها سبب ناراحتی معده می شود (بخش اول)
  • طریقه منجمد کردن گوشت، مرغ، ماهی و پرندگان
  • خوراکی های مشکل ساز برای بدن
  • برای کاهش تشنگی در ماه رمضان این نوشیدنی های سنتی بسیار عالی است
  • بالاخره چای سبز بخوریم یا چای سیاه
  • درباره بستنی بیشتر بدانیم
  • فرآورده‌هاي گوشتي را كباب نكنيد
  • تهیه غذا بدون استفاده از روغن سرخ کردنی
  • مصرف نوع روغن و چربی در دوران شیردهی
  • با خوردن این مواد غذایی دیگر نگران فقدان پروتئین نباشید
  • نمک ها هم خوب و بد دارند
  • غذاهای گازگرفتنی مضر برای کودکان
  • خطاهای رژیمی و عدم تغییر فرم و ظاهر بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است