یوگا و پیلاتس نفس کشیدن عمیق نفس کشیدن سرگیجه و تهوع تنفس از راه بینی
 تنفس عمیق و صحیح چه فایده هایی برای بدن ما دارد افراد ورزشکار باید نسبت به تنفس خود اهمیت بیشتری بدهند و با این کار به سلامتی خود کمک بیشتری بکنند

تنفس مساله‌ای است که بیشتر افراد به آن توجهی نمی‌کنند. به هنگام ورزش شدید معمولا تنفس سخت می‌شود و اکسیژن کافی دریافت نمی‌شود.

در ورزش معمولا افراد بیشتر به وضعیت بدن، افزایش قدرت و استقامت فکر می‌کنند و به تنفس توجهی نمی‌کنند.

به گزارش MNT،با این حال تمرین تنفس به صورت روزانه بسیار مهم است. در صورتی که ورزشکاران بر روی تنفس کار کنند و تنفس خود را بهبود بخشند فوایدی از آن کسب خواهند کرد که عبارتند از:

1- کاهش استرس و اضطراب

هنگامی که تحت فشار هستید، سیستم عصبی تحریک می‌شود و تنفس سخت می‌شود. در این شرایط نمی‌توانید تنفس عمیق داشته باشید. بدین ترتیب میزان کورتیزول و آدرنالین افزایش می‌یابد و فشار خون بالا می‌رود. با انجام تنفس درست و عمیق می‌توانید عصب واگوس را فعال کنید. فعال شدن این عصب به ایجاد آرامش کمک می‌کند.

2- بهبود بخشیدن به انرژی و روحیه

یکی از راه‌ها برای بهبود بخشیدن به انرژی و روحیه تمرکز بر تنفس است. با انجام تنفس درست دریافت اکسیژن به اندازه کافی خواهد بود و بدین شکل هورمون‌های پرولاکتین و اوکسیتوسین به مغز می‌رسند. با ترشح این هورمون‌ها تعادل برقرار می‌شود و روحیه بهبود می‌یابد.

3- کاهش درد

تنفس مناسب به کاهش درد کمک می‌کند. سعی کنید بر تنفس تمرکز کنید. با تمرکز دم و بازدم انجام دهید. تنفس عمیق باعث ترشح آندروفین می‌شود. آندروفین مانند مسکن عمل می‌کند.

4- افزایش گنجایش ریه‌ها

با انجام تمرین مداوم تنفس، ریه‌ها گنجایش بیشتری پیدا می‌کنند و توانایی برای انجام ورزش استقامتی افزایش می‌یابد. تمرین تنفس شکمی باعث افزایش کارایی سیستم تنفس می‌شود.

5- آرامش ذهنی

تنفس مناسب می‌تواند به آرامش ذهنی کمک کند. تنفس درست باعث افزایش خودآگاهی و اعتماد به نفس نیز می‌شود.

برای تمرین تنفس در یک مکان راحت بنشینید یا دراز بکشید. چشمان خود را ببندید. یک دست را بر روی سینه و یک دست را روی شکم قرار دهید. بازدم را از دهان انجام دهید و دم را از بینی بگیرید. دم باید 5 ثانیه طول بکشد. به هنگام تنفس باید دستی که بر روی شکم قرار دارد بالاتر از دستی که بر روی سینه است برود. بعد از دم یک لحظه صبر کنید سپس در 5 ثانیه باز هم انجام دهید. به صورت کلی 5 دقیقه دم و بازدم را تکرار کنید و به تدریج این میزان را به 10 دقیقه برسانید.
ایسنا

 

5 1000
ارسال شده در 14 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع پزشکی | 329 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • همه چیز در مورد شخصیت اجتنابی
  • زالاتان داروی جدید کنترل فشار چشم
  • عوارض تصلب شریان و سخت شدن رگ ها
  • اهمیت اطلاع درباره فرزند خواندگی از کودکی
  • کشف استعداد درونی اطفال
  • سرطان مثانه – مرحله بندی ها، علائم، نشانه ها، درمان و پیش آگهی
  • سرعت بخشیدن به خانه تکانی
  • افزایش فرزند آوری با سیاست دو فرزندی در چین
  • محبوبترین ها

  • دست مصنوعی رایگان هدیه به کودک انگلیسی
  • گفته های رئیس بیمارستان پیرامون مرگ رفسنجانی
  • گردش بهترجریان خون در بدن با این راهها
  • فقط این نوزاد درکل دنیا گریه نمیکند
  • اگر به تنهایی چند کار را با هم انجام می دهید بخوانید
  • فرهنگ سازی به منظور مصرف صحیح نان
  • متفاوت ترین کوچه پایتخت ایران
  • با خیال راحت همبرگر بخورید
  • رپورتاژ

  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما