مهارت‌های مدیریت خشم گله و شکایت مداوم غر زدن‌ شکایت مداوم تذکر دادن مداوم

افرادی که خشمگین هستند از چه مشکلاتی رنج میبرند این افراد از چه روش هایی برای کنترل عصبانیتشان باید کمک بگیرند تا بتوانند به آرامش برسند

احساس خشم و عصبانیت گرچه امری کاملا طبیعی و نشانه ای از سلامت روح و روان است؛ ولی چنانچه از کنترل خارج شود، تبعات جبران ناپذیری در بر دارد.

افراد زیادی به دلیل ناتوانی و یا کوتاهی در کنترل خشم، خود و دیگران را درگیر مصیبت و گرفتاری می کنند.
آموزه های اسلامی کنترل خشم و عصبانیت را ضروری و همردیف انفاق می دانند، آنجا که در آیه 134 سوره آل عمران می فرماید:

الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ، همان ها که در توانگری و تنگدستی انفاق می‏کنند و خشم خود را فرو می‏برند و از خطای مردم درمی گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

همچنین در آیۀ 84 سوره یوسف و آیه 37 سوره شوری، مسلمانان به فرو بردن خشم و پیشگیری از آن تشویق شده اند. .
به واقع، برخی افراد به طور ژنتیکی آرام و به اصطلاح خونسرد هستند، برخی در نقطه مقابل قرار دارند و کوچکترین تحریکی سبب بروز خشم در این افراد می شود. عکس العمل های ناشی از خشم که اغلب آنی هستند، سبب بروز گرفتاری های جبران ناپذیری می شوند.

مدیریت و کنترل خشم مهارتی زمانگیر و قابل حصول است و دستیابی به آن به پشتکار و تمرین نیاز دارد. به عبارت دیگر، کنترل خشم گرچه فرآیند ساده ای نیست؛ ولی می توان با تمرین و ممارست در آن تبحر پیدا کرد. چند روش موثر در این زمینه از منظر کارشناسان به شرح زیر است:

-خودشناسی
اولین گام برای مدیریت خشم، خودشناسی و آگاهی از رفتار و گفتار به هنگام عصبانیت است. در درجه نخست، باید بدانیم هنگامی که عصبانی می شویم چه می کنیم؛ تندگویی، فحاشی، کتک کاری، شکستن اشیای پیرامون و خودزنی از مهمترین واکنش های افراد عصبانی است. معمولا اولین مرحله عصبانیت، افزایش ضربان قلب و دمای بدن و احساس تنگی نفس است. بنابراین به محض احساس این علایم، آگاه باشید و به یاد داشته باشید که باید و تصمیم دارید خود را کنترل کنید.
همه افراد عصبانی می شوند؛ ولی باید بدانید که کنترل آن یک مهارت است و آنچه شما را فردی ارزشمند، قابل اعتماد و متین در نزد سایرین جلوه می دهد، نحوه کنترل خشم است. بهتر است به محض عصبانیت و قبل از اقدام، چند نفس عمیق بکشید، تا شماره 10 بشمارید و یک لیوان آب بنوشید. هیدراته شدن بدن به تعادل هورمونی کمک می کند.

-قبل از صحبت کردن فکر کنید
یکی از مهمترین دلایل عصبانیت، صحبت های بدون فکر است که هم به عصبانیت ما و هم طرف مقابل منجر می شود. قبل از بازکردن دهان و سخن گفتن، به تمام عواقب احتمالی آن فکر کنیم.

-زمانی که آرام هستید، به واکنش هایتان در زمان خشم فکر کنید
آرامش، فرصت مناسب برای بررسی رفتارهای گذشته و تصمیم در مورد رفتار در آینده است. در این حالت به تمام رفتار و گفتارتان در زمان خشم و دستاوردهای احتمالی عصبانیت فکر کنید و آنها را مورد سنجش قرار دهید. از طرفی به رفتارهای جایگزین فکر کنید که می توانست نتایج بهتری داشته باشد. تکرار این موارد می تواند در زمان عصبانیت برای کنترل خشم به شما کمک کند.
-آزمایش هورمونی بدهید
یکی از مهمترین دلایل خشم، نبود تعادل هورمونی است؛ بنابراین در اولین قدم از پزشکتان بخواهید تا تمام هورمون ها را مورد بررسی قرار دهد و درصورت نیاز مورد درمان قرار گیرید.

-مراقب رژیم غذایی خود باشید. برخی از عادات غذایی موثر در بهبود خلق و خو عبارتند از:

-از کربوهیدرات تصفیه شده تا حد امکان استفاده نکنید

استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آب نبات، شکلات، شیرینی و آرد سفید، در ابتدا احساس انرژی می دهند؛ ولی به سرعت بدن را خسته و خلق و خو را تنگ می کنند. برخلاف تصور عموم، استفاده از خوراکی هایی که قند مصنوعی دارند، سبب شادی و حس سرزندگی نمی شود.

-از مواد پروتئینی استفاده کنید
استفاده از مواد پروتئینی، به ویژه پروتئین های گیاهی و گوشت سفید، سبب احساس شادی می شود و خلق و خو را بهبود می دهند.

-از اسید های چرب امگا 3 استفاده کنید
اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مهمترین فاکتورهای بهبود خلق و خو و رفع افسردگی هستند.

-ویتامین B12 و فولات را فراموش نکنید
تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B12 و فولات (فولیک اسید) یکی از مهمترین منابع تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین است که نقش مهمی در ایجاد احساس شادی و نشاط دارد.

-استفاده از غذاهای حاوی اسید آمینه
-موز
-تخم کدو تنبل
-چای بابونه
راهکارهایی هم برای بهبود خلق و خو و حس شادی وجود دارند که عبارتند از :
-در هر وعده غذای سنگین نخورید
پرخوری و حجم بالای غذا در یک وعده، یکی از مهمترین دلایل ناراحتی و احساس تنبلی است؛ بهتر است تعداد وعده های غذایی بیشتر شود، ولی در هر وعده غذای کمتری میل شود.

-ورزش کنید
ورزش و پیاده روی منظم یکی از مهمترین روش های بهبود خلق و خو است. تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم و گروهی علایم افسردگی را به طور کامل از بین می برد.
-خواب کافی داشته باشید
-هوای تازه استنشاق کنید
-زیاد بخندید و
– در کارهای داوطلبانه اجتماعی شرکت داشته باشید.

ایرنا

5 1000
ارسال شده در 18 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 1,021 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • خوردن انواع ته دیگ راهی برای لاغری
  • داروی بیهوشی هالوتون قدرت دفاعی بدن را کاهش می دهد
  • تمیز کردن خانه را با ورزش شروع کنید
  • مراقب چین و چروک زدن صورتتان باشید
  • شایعترین بیماری های آمیزشی چیست؟
  • علاقه سگ های خانگی به سنگریزه
  • تمدید مهلت ارسال مقاله به سمپوزیوم بین المللی سرطان در مشهد
  • مارس ماه ملی تغذیه
  • محبوبترین ها

  • هفت خاصیت مفید روانی روزه داری برای انسان
  • چه مواقعی تاتو(تتو) و خالکوبی خطرناک می شوند؟
  • ضرورت رفع آب درون گوش
  • خوراکیهایی که به انگل های مغزی معروفند
  • تاثیر تغذیه مناسب برای سلامت قلب
  • کشف جنازه نوزاد دو ساله پنهان شده در تاکسی
  • عکس های جالبی از ژست زیبای جنین درون شکم مادر
  • شوکه شدن همه از کاهش وزن این زن
  • رپورتاژ

  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • ارائه خدمات ارتودنسی با استفاده از روش های نوین و پیشرفته
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما