سونا4

در ارتباط با سونا باید هشدارهای زیر را همواره مدنظر داشت:
تعریق زیاد و خارج از حد اعتدال موجب از دست رفتن مایع از فضای داخل عروق است و پیامد آن فقدان الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم و دیگر یون های محلول در مایعات بدن) است.
در جبران این فقدان باید قبل از سونا و در فواصل بین آن و پس از آن مقدار زیادی آب نوشید تا جریان خون در عروق تسهیل شود و الکترولیت های از دست رفته به بدن باز گردد.
مبتلایان به بیماری صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نیستند. کودکان زیر 4 سال نیز از آنجایی که سیستم لنفاوی بدنشان به طور کامل رشد و تکامل نیافته نباید به سونا بروند.
افرادی که بیماری ریه و تنگی نفس دارند باید پیش از سونا با پزشک خود مشورت کنند.
اشخاصی که قلب ضعیفی دارند و یا در ناحیه قلب احساس درد می کنند باید زیر نظر پزشک متخصص و با رعایت توصیه های او از سونا استفاده کنند.
کسانی که تحت درمان بیماری های مختلف قرار درند باید تا پایان دوره درمان از سونا چشم بپوشند.
سونا هرگز نمی تواند جایگزین ورزش شود و به اندازه آن در تامین سلامت و تندرستی مفید باشد بنابراین سونا را نمی توان برای وزن کم کردن و لاغری در پیش گرفت. تفاوت وزنی که پیش از سونا و بعد از سونا دیده می شود به دلیل از دست رفتن آب بدن است و نه از بین رفتن لایه های چربی.
زیاد ماندن در سونا جایز نیست.
اشخاص سالمند باید جایی را در سونا برای نشستن انتخاب کنند که زیاد گرم نباشد و بیش از 5 دقیقه هم نباید در سونا بمانند.
ورزش کردن و نرمش در سونا به هر شکل که باشد غلط است.
بلافاصله پس از صرف غذا و با معده پر نباید وارد سونا شد. (دو ساعت فاصله زمانی بین غذا خوردن و سونا رفتن ضروری می باشد)
خوردن اغذیه و نوشابه گازدار پیش از سونا و در میان دفعات سونا کاری بسیار غلط و زیان آور است. قبل و حین سونا نباید سیگار کشید.
با ساعت مچی و زنجیر گردن و دستبند فلزی نباید وارد سونا شد.
وجود انواع باکتری در سونا به ویژه سوناهای عمومی به علت رطوبت و حرارت موجود در آن و عدم نفوذ نور خورشید به درون آن ها از جمله مشکلات سونا است.
سونای خشک یا بخار سبب کاهش فعالیت های عضلانی بدن و مستعد کردن آن برای نفوذ میکروب ها و باکتری هاست. به همین دلیل باید پس از سونا بدن را در هوای مناسب که سرما و کوران هوا نداشته باشد کاملا خشک کرد و آنگاه لباس پوشید. مخصوصا باید مراقبت کرد که لای انگشتان پاها خشک و تمیز شوند تا قارچ های بیماری زا امکان تکثیر نداشته باشند.
پس از ورزشی سنگین (مثل دوچرخه سواری، دو، کوهنوردی و…) که طی آن آب و املاح فراوان از طریق تعریق از بدن خارج شده است نباید بلافاصله وارد سونا شد زیرا به دلیل گرمای زیاد محیط سونا حرکت خون به طرف پوست افزایش می یابد و بسا که باعث فلج شدن عضله قلب و بروز سنکوپ شود.
وقتی شما در معرض گرمای سونا قرار می گیرید به علت باز شدن عروق میزان خونی که باید در بدن جریان یابد افزایش می یابد بنابراین قلب مجبور است تند کار کند.
گاهی ضربان قلب به 120 بار در دقیقه و بیشتر هم می رسد در چنین شرایطی بدترین کار این است که با حرکات ورزشی فشار مضاعفی به قلب وارد کنیم. این کار برای قلب فوق العاده مضر است البته انجام ماساژ در سونا مانعی ندارد اگر به صورت درست انجام شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 29 اردیبهشت 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • خطر خشک سالی بیخ گوش ایران
  • عصاره اسفناج و تاثیرات مفید آن
  • مزایای مصرف آناناس
  • رنگ زرد ؛ نشانه‌ بیماری کبدی
  • گودی کف پا قابل اندازه گیری شد
  • مصرف عناب برای درمان مشکلات بدن
  • پیراشکی طنابی
  • دیابت در میان حیوانات خانگی
  • نگرانی های والدین برای زبان گشودن خردسالان
  • اگر می خواهد سلامت موهای خود را تضمین کنید ، بخوانید
  • افراط در نوشیدن آب چه پیامدهایی دارد؟
  • فرد مبتلا به مواد مخدر چگونه درمان می شود
  • ذخیره و جاسازی مایعات در بدن
  • محلول های شستشوی چشم
  • طرح تحول سلامت و گزارشات وزارت بهداشت
  • محبوبترین ها

  • همه انواع دردها و اطلاعاتی راجع به آنان
  • از دیدن این لکه روی ناخن نترسید
  • با مصرف کورتون به پوکی استخوان دچار می شوید
  • تاثیرات طلاق بر زندگی انسان
  • درباره روش توربوتراپی و فواید آن بیشتر بدانید
  • از جمله مضرات تغییر رنگ با کرم های روشن کننده
  • نادر ترین پدیده دنیا، سه گربه از یک سگ متولد شدند!
  • باید و نباید های روغن پالم
  • ترک این خوراکی ها مساوی با خواب خوش
  • آقایان ،اگر می خواهید بدانید درد زایمان چگونه است!
  • کشف حساس ترین اندام بدن به درد
  • موجود غول پیکر در دماغ این خانم
  • هرگز در نزدیک جاده و خیابان اصلی زندگی نکنید
  • کم کردن وزن در ماه نباید از 3 کیلو گرم بیشتر باشد
  • راحت نخوابیدنتان به این علتهاست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است