کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش،حلق بینی و جراحی سر و گردن
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت

images

هدف از سرد کردن، باز گردندان بدن به حالت اولیه به معنای پایین آوردن تدریجی ضربان قلب و متابولیسم ورزشکار است که در حین فعالیت افزایش یافته بود. بدن با سرد کردن فرصت می یابد دما، ضربان قلب، جریان خون و تنفس را به تدریج به حالت طبیعی برگرداند.
بروکس چهار فایده اصلی برای سرد کردن نام برده است:
1. کمک می کند که اسید لاکتیک سریع تر دفع شود و در نتیجه خستگی کاهش یابد.
اسید لاکتیک بعد از تمرین شدید در عضلات تجمع می یابد و باعث خستگی عضله می شود اما سرد کردن سرعت دفع اسید لاکتیک را افزایش می دهد. با انجام حرکات نرمشی بعد از تمرین علاوه بر اسید لاکتیک مواد زاید دیگر مثل Co2 سرع تر از طریق شش ها دفع می شود.
تحقیقات نشان داده است سرعت دفع اسید لاکتیک هنگام سرد کردن از طریق دوی نرم و طولانی سریع تر از سرد کردن از طریق دوی منقطع و شدید است. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود بعد از تمرین تناوبی و با شدت بالا، به جای استراحت و نشستن یا تمرین تناوبی، تمرین تداومی و پیوسته (دوی نرم و آهسته) انجام دهند.
2. با افزایش بازگشت وریدی خون از سیاهرگ های عضلات به قلب، ضعف و سرگیجه احتمالی بعد از تمرین را کاهش می دهد.
بعد از توقف تمرین اصلی خون در سیاهرگ های عضلات جمع می شود و به قلب، شش ها و مغز نمی رسد که ممکن است ضعف و سرگیجه ایجاد کند و در وخیم ترین حالت منجر به غش کردن شود. اما حرکات سبک بعد از تمرین ممکن است در بازگشت خون به قلب موثر باشد تا به قلب فشار کمتری آید و آثار منفی تجمع خون در عضلات
کاهش یابد.
سرد کردن به صورت فعالیت نرم و سبک متعاقب تمرینات سنگین باعث می شود تلمبه عضلانی فعالیت کند و خون در اندام ها به ویژه پاها تجمع نکند و از این طریق کمک
می کند تا جریان خون به تدریج به حالت طبیعی برگردد. تلمبه عضلانی عبارت است از انقباض و انبساط عضلات که باعث می شود خون از سیاهرگ های عضلات به قلب هدایت شود. اگر انقباض و انبساط عضلانی (سرد کردن) بعد از تمرین شدید انجام نشود حالتی شبیه واریس در عضلات پدید می آید و سرعت گردش خون و در نتیحه اکسیژن رسانی به سلول ها کاهش می یابد.
3. احتمال کوفتگی عضلانی بعد از تمرین را کاهش می دهد.
با اجرای حرکات کششی، تا حدودی گرفتگی و انقباض عضلانی کاهش پیدا می کند و ممکن است در کاهش دردهای عضلانی ناشی از تمرین و کوفتگی عضلانی تاخیری موثر باشد.
4. به کاهش آدرنالین خون کمک می کند.
سرد کردن همراه با کاهش تدریجی شدت تمرین در کاهش اثرات منفی کاتکولامین ها (اپی نفرین و نوراپی نفرین) و آدرنالین موثر است. ترشح این هورمون ها در تمرین افزایش می یابد و بدن را برای افزایش فعالیت آماده می سازد. توقف یک باره تمرین فشار زیادی به قلب و دستگاه گردش خون وارد می سازد زیرا هنوز میزان این هورمون ها در خون بالا است. در نتیجه اگر بدن را بعد از تمرین و مسابقه سرد نکنید فشار خون افزایش می یابد خون کمتری به قلب بر می گردد. حجم ضربه ای کاهش می یابد و احتمال کوفتگی تاخیری بعد از تمرین افزایش می یابد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

 

5 1000
ارسال شده در 31 اردیبهشت 1395 توسط با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • سی سالگی و ازدواج در این سن
  • برای پایدار و سرزنده ماندن شادی کنید
  • هر نوع ورزشی مناسب بیماری دیسک نیست
  • بخشهایی از کتاب “خودآموز تغذیه برای سلامت”
  • کار چندشیفته و این آسیب ها
  • چند نشانه ی مرگ در جوانی را بشناسیم
  • سانحه هوایی کاروان تیم فوتبال در برزیل
  • چگونه چربی بد می تواند به چربی خوب تبدیل شود؟
  • محبوبترین ها

  • افراد دیالیزی از این خوراکی های سالم میل کنند
  • افزایش میل فرزند به مصرف شیر
  • چرا برخی اوقات حرکات بدن انسان دست خودش نیست
  • بهترین برنامه تغذیه برای کودکان یک تا سه ساله
  • اگر میخواهید استرس نگیرید شکلات نخورید
  • مصرف بیش از اندازه پروتئین چه خطراتی را در پی دارد؟
  • حفظ کردن ویتامینهای موجود در سیب زمینی به چه نحوی باید باشد؟
  • بیماران دیالیزی و این رژیم غذایی مناسب
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت بهترین روش برای کاشت دندان و زیبایی صورت
  • دکتر فرهت مجید فر جراح اندودونتیک دندان ها
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x