6598

 آرتروز زانو مبه چه حالتی در ان قسمت از بدن گفته می شود شایع ترین علائم و نشانه های آن کدامند چگونه می توانیم مانع این عارضه در زانوها شویم توصیه های ارتوپدها در این زمینه چیست؟

مطالعات اخیر نشان می دهد رژیم غذایی نقش بسیار موثری در کاهش علایم آرتروز زانو دارد.

آرتریت ( التهاب مفاصل ) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس،استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب دیدگی مفاصل، مهمترین دلایل بروز آرتروز هستند.

مطالعات جدید نشان می دهد با چند راهکار ساده می توان عوارض آتروز را کاهش داد. اولین قدم برای مدیریت آرتروز، کاهش وزن است. وزن طبیعی سبب می شود که مفاصل متحمل فشار کمتری شوند که این به معنی فشار، التهاب و درد کمتر است.

وقتی به سوپر مارکت می روید، برچسب مواد غذایی را با دقت ملاحظه کنید؛ ممکن است غذاهایی که ادعا می شود کم چرب هستند، نمک یا شکر بیشتر از حد مجاز داشته باشند. مواد غذایی حاوی فیبر یک گزینه مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز است و علاوه بر کاهش علایم آرتروز، به کاهش کلسترول کمک می کنند و درکاهش احتمال ابتلا به دیابت نقش دارند. پیاده روی به عنوان یک فعالیت هوازی مفید، نقش بسزایی در کاهش درد آرتروز دارد. پیاده روی علاوه بر اینکه هیچ فشاری روی مفاصل وارد نمی کند، سبب کاهش فشار خون، تقویت قلب و کاهش خطر شکستگی استخوان ها و لگن می شود. یکی دیگر از فواید پیاده روی، تقویت عضلات است که از آسیب های ناشی از آرتروز جلوگیری می کند.

همانطور که گفته شد آرتروز ناشی از التهاب است. قرمزی، تورم، درد و احساس گرما در نقطه ای خاص از بدن، نشانه وجود التهاب در آن منطقه است. یکی از مهمترین مواد غذایی کاهش دهنده التهاب، اسیدهای چرب امگا 3 هستند که سبب کاهش میزان دو پروتئین به نام های CRP و interleukin-6 می شوند. این دو پروتئین نقش مهمی در افزایش التهاب بدن دارند.

میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان از دیگر مواد ضد التهابی هستند که برای افراد مبتلا به آرتروز توصیه می شود. روزی 2 تا سه واحد سبزی و میوه های حاوی آنتی اکسیدان توصیه شده است. هر واحد شامل یک فنجان است.

انواع توت و انگور به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی توصیه شده اند. هندوانه، آلبالو، گیلاس، انواع کلم و اسفناج نیز درای خواص آنتی اکسیدانی هستند. مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات و انواع فلفل، علاوه بر حفظ استخوان، به حفظ غضروف کمک می کنند. زیتون و روغن زیتون حاوی ترکیبی به نام oleocanthal است که خواص ضد التهابی طبیعی دارند.

شکر و نمک جزء موادی است که توصیه می شود همه افراد، به ویژه بیماران مبتلا به آرتروز از آن اجتناب کنند.

ایرنا

 

ارسال شده در 2 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف زیاد آنتی بیوتیک به کبد صدمه می زند
  • فرزندانی که روی مخ هستند
  • نقش فرزند درکاهش مرگ زود رس
  • سیگار الکترونیکی و آسیب به سلامتی بدن
  • پس از اینکه ازدواج کردیم چه مدت بعد حامله می شویم؟
  • وضعیت سلامتی اساتید صدمه‌ دیده آسانسور دانشگاه شریف
  • ساعت خوردن این نوزاد
  • بیماری قلبی و خطر غیر قابل کنترل
  • رعایت نکات مهم درباره پوسیدگی دندان
  • عوارض داروهای مصرفی و اختلال در ترشحات داخلی
  • شفا بخشی آب طالبی برای مبتلایان فشار خون بالا
  • توقف عذر و بهانه ها: صبحانه خوردن
  • تا چه سنی مهلت برای بچه دار شدن است؟
  • افسردگی زوجین در زندگی به دلیل مشکلات جنسی
  • افسردگی در پدران پس از بچه دارشدن
  • محبوبترین ها

  • بزرگترین مزایای داروهای ضد افسردگی
  • تاثیر تنهایی بر هوش فرزند
  • چه رفتارهایی باعث ناراحتی آقایان می شود؟
  • دور باطل در اصطلاح روانشناسی- قسمت 3
  • آیا اضطراب جدایی؛ امری طبیعیست؟
  • عوارض LSD یا اسید
  • تسلط به روح و روان با این کارهای ساده
  • ردیابی تفکرات آدم های برنده
  • پروتز سینه و این مشکلات روحی
  • اساسی ترین اطلاعات پیرامون سرما خوردگی روانی
  • خودشناسی و روشهای روان شناسی
  • با هیجانات خود چگونه رفتار کنیم؟
  • دانستنی هایی مهم درمورد افسردگی
  • دگرگونی های مختلف ناشی از عشق و عاشقی
  • مثالی برای تداوم افسردگی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است