منابع فیبر فیبر فواید فیبر خوارکی های حاوی فیبر اهمیت مصرف فیبر

 افرادی که مبتلا به دیابت هستند بهتر است نسبت به دیگر افراد فیبر بیشتری مصرف کنند چون موجب کاهش قند آن ها می شود منابع مختلف فیبر را در این مطلب به این بیماران معرفی می کنیم

فیبر موجود در غذاهای گیاهی نوعی کربوهیدرات است که به تدریج باعث افزایش قند خون می شود. دو نوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول و نامحلول. هر دوی این فیبرها مزایای بزرگی از نظر سلامتی دارند به طوری که فیبر محلول منجر به کاهش جذب کلسترول شده و فیبر نامحلول نیز عملکرد روده را تنظیم می کند.
،مزایای دیگر مصرف فیبرها شامل کنترل وزن است چون فیبر به شما احساس سیری طولانی مدت می دهد و منجر به تنظیم بهتر سطح قند خون می شود.

به گزارش everydayhealth،از آنجایی که مبتلایان به دیابت در معرض دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی ناشی از این بیماری هستند، مصرف فیبر به کاهش سطح کلسترول و فشار خون برای بهبود سلامت قلب آنها کمک می کند. از این رو توصیه می شود روزانه 25 تا 30 گرم فیبر به رژیم غذایی مبتلایان به دیابت نوع 2 اضافه گردد.

بهترین منابع گیاهی فیبر از این قرارند:

عدس: سرشار از فیبر و پروتئین است به طوری که حدود 40 درصد از کل کربوهیدرات موجود در عدس، فیبر است. در هر وعده غذایی، عدس 15 گرم فیبر به بدن می رساند ضمن این که در هر وعده شامل 18 گرم پروتئین نیز هست.

لوبیا: یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده حاوی 13 گرم فیبر است و این میزان در یک لیوان لوبیای سیاه و سفید، 15 گرم است. علاوه بر فیبر، لوبیا و عدس همچنین حاوی نشاسته مقاوم به هضم هستند که منجر به بهبود سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین می شوند ضمن این که اثرات این نشاسته بر روی سلامت روده نیز شناخته شده است.

کنگر فرنگی: یک کنگر فرنگی متوسط بیش از 10 گرم فیبر دارد و منبع بزرگ کاهنده فشار خون محسوب می شود ضمن این که سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین ث و فولات است.

ذرت: سه فنجان ذزت بوداده شده شامل 3 گرم فیبر است. ذرت یک منبع بدون کلسترول است و کالری بسیار کمی دارد. این منبع غذایی نیز به آرامی هضم می شود و منجر به افزایش تدریجی میزان قند خون و بهبود سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می شود.

آووکادو: منبع سالم از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است. یک فنجان پوره آووکادو 15 گرم فیبر و البته 368 کالری و 34 گرم چربی دارد. بنابراین در مصرف آن از نظر بالارفتن سطح کالری بدن باید کمی احتیاط کرد.

نخود: سرشار از ویتامین های کا، ث و آ است و یک جایگزین عالی برای برنج و سایر غلات محسوب می شود. یک فنجان نخود سبز خام حاوی بیش از 7 گرم فیبر است.

کلم بروکلی: یک فنجان کلم بروکلی خام خرد شده حدود 2.4 گرم فیبر به بدن می رساند و به همان اندازه هم پروتئین دارد. این گیاه سبز غنی از ویتامین کا، ث، فولات و پتاسیم به همراه مواد معدنی دیگر است.

انواع توت: توت ها غنی از فیبر، آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی هستند و برای جلوگیری از انواع خاصی از سرطان به علاوه بهبود سلامت قلب می توانند موثر واقع شوند. هر فنجان انواع توت حاوی تقریبا 7 گرم فیبر است.

گلابی: یک عدد گلابی متوسط به بدن شما 7 گرم فیبر می رساند البته به علاوه ویتامین ث و پتاسیم.

بلغور جوی دو سر: غلات کامل منبع خوب فیبر محسوب می شوند. بلغور جو سرشار از بتاگلوکان است که باعث بهبود عملکرد انسولین، کاهش قند خون و کاهش سطح کلسترول می شوند. هر فنجان جوی پخته شده 6 گرم فیبر دارد.

www.everydayhealth.com

  آوای سلامت

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 3 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • دانستنی های جالب در رابطه با ویتامین B12
  • انتخاب رژیم مدیترانه ای برای سلامتی
  • مشخصات کامل اختلال آسپرگر
  • رابطه با درمانگر در بیماران افسرده
  • خمیدگی در پشت و این درمان ها
  • سبزیجات ترش مزه و کاهش وزن
  • واکسن آنفولانزا و دیابت
  • شبیه سازی فضای واقعی را در محیط وب
  • محبوبترین ها

  • از لباسهای معروف به تاناکورا دوری کنید
  • سرطان خون با این روش جدید درمان میشود؟
  • ترمیم پرینتر سه بعدی استخوان صورت
  • لیستی از اسامی فرآورده های ترش مزه و غیر مجاز
  • برنامه موبایل برای اطفال اوتیسمی
  • چه لوازمی برای سفرهای نوروزی نیاز است
  • آیا گوشت گوزن حلال است؟
  • تاثیر رقص پیش از جراحی سینه
  • رپورتاژ

  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    نخ دندان ارکید
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است