image_13950309985923 ویتامین ث را از این میوه ها دریافت کنید

 از چه میوه هایی می توانیم ویتامین ث دریافت کنیم چه میوه هایی این ماده معدنی را در خود جای داده اند و در چه زمینه هایی این ویتامین برای بدنمان فایده دارد

هنگامی که حرف از ویتامین ث می شود، شاید تصور شما بر این باشد که میوه های خانواده مرکبات بیشترین میزان این ویتامین را دراند. در حالی که اینطور نیست.

میزان نیاز روزانه بدن شما به ویتامین ث، در روز 75 میلی گرم است. شما می توانید به غیر از مرکبات از طریق مصرف 9 ماده غذایی دیگر ویتامین ث مورد نیاز روزانه را تامین کنید. ویتامین ث مواد مغذی زیادی را داراست؛ یکی از عوامل لازم رشد و ترمیم بافت‌های متعدد بدن نظیر تاندون‌ ها، رباط ‌ها و عروق خونی بوده و به بدن در ساخت کلاژن، که پروتئین مورد نیاز برای پوست است، کمک می ‌کند.

ویتامین ث محلول در آب است به این معنی که بدن نمی ‌تواند آن را بسازد و یا در خود نگه دارد. پس شما باید از طریق خوردن میزان مورد نیاز بدن به ویتامین ث را تامین کنید.

توت فرنگی: یک فنجان توت فرنگی قطعه قطعه شده، به اندازه یک پرتقال متوسط ویتامین ث دارد؛ یعنی 98 میلی گرم. علاوه بر این توت فرنگی سرشار از منگنز نیز هست که می تواند به حفظ قند خون در محدوده سالم کمک کند. البته باید دقت کنید و در انتخاب توت فرنگی همیشه نوع ارگانیک آن را در نظر داشته باشید.

آناناس: آناناس یک میوه گرمسیری است که در هر فنجان، 79 میلی گرم ویتامین ث دارد. بر خلاف بسیاری از میوه های دیگر، آناناس سرشار از آنزیمی به نام بروملین است که می تواند به هضم بهتر پروتئین کمک کند. مصرف آناناس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ ها و سلامت قلبی عروقی می‌ شود.

کلم پیچ: در هر فنجان حاوی 84 میلی گرم ویتامین ث است. از آن ‌جا که کلم پیچ به طور معمول در سالاد استفاده می‌ شود، معمولا میزان کافی از آن خورده می ‌شود که به نسبت پرتقال ویتامین ث بیشتری را فرد دریافت خواهد کرد. هر دو فنجان از کلم پیچ، 150 میلی گرم آنتی اکسیدان است و لازم به ذکر است که این میزان از کلم پیچ 684 میلی گرم پتاسیم و نزدیک به 7 گرم فیبر نیز دارد.

انبه: یک عدد انبه 122 میلی گرم ویتامین ث دارد و یک منبع غنی آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از دژنراسیون ماکولا محسوب می شود.

اسفناج: باید بدانید این ماده غذایی سرشار از کاروتنوئید است. این مواد مغذی با همیاری ویتامین‌ ها باعث پیشگیری از سرطان و کلسترول بالا شده و اجازه نمی ‌دهد قدرت بینایی ‌تان کاهش یابد. ویتامین ث موجود در اسفناج از دژنراسیون ماکولای چشم، آرتروز و سکته‌ی مغزی پیشگیری می ‌کند.

کیوی: فقط دو عدد کیوی کوچک حاوی 128 میلی گرم ویتامین ث است و تحقیقات نشان می دهد مصرف این میوه به خواب سریع تر، و بهبود کیفیت خواب از طریق افزایش سطح سروتونین، هورمونی که نقش مهمی در شروع خواب بازی می کند، کمک می نماید.

پاپایا: نصف یک پاپایای بزرگ میزان قابل توجه 238 میلی گرم ویتامین ث را داراست. همچنین این میوه منبع خوبی برای ویتامین A و فیبر نیز محسوب می ‌شود و خاصیت ضد التهابی دارد.

فلفل دلمه ای: تمام رنگ های فلفل دلمه ای حاوی مقادیر زیادتر ویتامین ث نسبت به یک عدد پرتقال است. به طوری که یک عدد فلفل دلمه ای سبز 95 میلی گرم و یک عدد فلفل دلمه ای زرد 341 میلی گرم ویتامین ث دارد. فلفل دلمه ای بسیار کم کالری است.

نخود فرنگی: نخود فرنگی منبع خوب پروتئین‌ های گیاهی و آهن است که برای گیاه‌ خواران یک ماده‌ غذایی مفید محسوب می‌ شود. نخود فرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان ‌ها را کاهش می‌ دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می ‌کند. ویتامین ث با اثرات منفی رادیکال ‌های آزاد مقابله می ‌کند و برای همین می ‌تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین ث نخود فرنگی توصیه می شود برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.
منبع:www.prevention.com

آوای سلامت،

 

ارسال شده در 9 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • پروتز سینه خوب یا بد؟
  • تاثیرات منفی آب استخر بر باروری مردان
  • نکات خواندنی در ارتباط با یائسگی
  • سرحال شدن در ساعات اولیه روز با این ترفندها
  • سگهای راهنمای ناشنوایان
  • وسواس فکری در دریافت کالری
  • ماسک موی موثر برای رفع ریزش مو
  • درمان میگرن با یک هد بند مخصوص
  • شیوه های تغذیه ای و مقدار چربی بدن و ارتباط آن با شیمی مغز
  • آشنایی با انواع کیست های سینه و درمان هریک
  • تحقيق علمي دو دانش آموز دست يك شركت داروسازي بين‌المللي را رو كرد
  • یك چهارم بیماران داروهایشان را به دیگران هم می دهند
  • آشنایی با انواع سرفه
  • تیغ زدن پشت گوش نوزادان برای درمان زردی
  • آیا میتوان در 60 ثانیه گرفتگی گردن را بهبود بخشید؟
  • محبوبترین ها

  • کالری سوزی با کارهای منزل
  • درمان های مختلف با شیرالاغ
  • حقایقی در مورد گریه کردن
  • کنترل فشار خون در افراد تحصیلکرده
  • روند صعودی آمار خودکشی در میان زنان ایرانی
  • موفقیت در آینده با مدیریت بر دخل و خرج
  • توصیه هایی جهت افزایش فعالیت در جامعه
  • سرطان پوست در 10 ناحیه غیر معمول
  • ارتباط سلامت دستگاه گوارش با سلامت روان
  • پیامدهای مضر پیش داوری در جامعه
  • نظرات محقق طب سنتی برای خواب
  • شادی این مادر از رفتن فرزندانش به مدرسه
  • بررسی انواع تالاسمی در نوزادان
  • آیا دلیلی برای عرق کردن در خواب وجود دارد؟
  • کنترل تعریق زیاد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است