index

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی است که منجر به اختلال در برنامه تمرین ورزشکار دور از محل سکونت می گردد. گاهی مصرف غذا بستگی به تسهیلات و امکانات رستوران ها و مغازه های محلی یا دست فروشانی دارد که دسترسی به غذاهای خانگی را محدود می سازد. مصرف غذاها و نوشیدنی های غیر خانگی مخصوصا به مقدار زیاد می تواند سبب علائم گوارشی شدید گردد حتی احساس ناراحتی اندک به واسط گاز، اسهال یا یبوست، ممکن است برای اثرات تخریبی بر عملکرد کافی باشد. اساسا بیماری های جدی تر و گاهی کشنده ناشی از مصرف غذاهای آلوده خطر بزرگی برای ورشکارانی است که سفرهای بین المللی دارند. حتی جائی که غذای خانگی در دسترس است از هم گسیختگی تغذیه معمولی ورزشکار و برنامه ورزشی می تواند اثری منفی بر عملکرد داشته باشد.
در مسابقات محلی و منطقه ای مشکلات کمتری دیده می شود زیرا ورزشکاران می توانند به صورت فردی یا تیمی غذایشان را با خود همراه ببرند و نیز مطمئن باشند که رستوران های محلی یا هتل ها غذای مناسبی دارند. به هر حال هر قدر مسافت سفر طولانی تر و هر قدر مدت زمان دور شدن از محل زندگی ورزشکار بیشتر باشد برای اینکه برنامه غذایی ورزشکار مختل نشود و ورشکار قادر به ادامه تغذیه مناسب باشد برنامه ریزی دقیق تر قبلی مورد نیاز است. در سفرها یا اردوهای تمرینی طولانی خودکفایی امکان ندارد.
گاهی تمهیدات ویژه ای توسط مدیران هتل به کار گرفته می شود تا مطمئن شوند که فهرست غذا، نیازهای ورزشکاران را تامین می کند و غذاهایی ارائه می دهند که بتوان آن ها را به محل مسابقه برد اما چنین مقدماتی چندان عملی نیستند. از نوشیدنی های ورزشی و میان وعده ای حاوی مواد قندی فراوان استفاده می کنند تا مصرف مواد قندی را حفظ نمایند اما خود این امر می تواند منجر به عدم تعادل رژیم غذایی شود. در حالی که این مورد در کوتاه مدت اهمیتی ندارد اما ورزشکاران ممکن است که هفته ها یا حتی ماه ها در برخی از اردوهای تمرینی اقامت داشته باشند. ورزشکاران چینی هنگام سفر به غرب ترجیح می دهند غذاهای مورد علاقه خود مانند انواع ماکارونی، رشته فرنگی، کنسرو فرنی، سبزیجات نمک زده مانند ترشی خردل و شکلات همراه ببرند. در حالی که هیچ راه حل منفردی برای همه مشکلات سفر وجود ندارد. اما همان گونه که ورزشکاران، مربیان، پزشکان و متخصصان تغذیه تیم می دانند برای جبران نیازهای ورزشکاران برنامه ریزی قبلی ضروری است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 14 خرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی سبک زندگی مضر برای سلامتی
  • در مورد عملکرد کبد
  • خوردن انگور و تقویت قلب
  • افزایش تمایل همسر به بچه دار شدن
  • حساسیت به بدلیجات به چه علتی بوجود می آید؟
  • دکتر علی اکبر ولایتی: درمان رایگان به کمک تعمیم و اصلاح بیمه
  • آخر شب ها مراقب خورد و خوراک خود باشید
  • بازسازی خاطرات و رویدادهای گذشته
  • ابتلا به عارضه های مختلف در سینه با درمان ناباروری
  • نوزاد و دریافت آرامش از پدر
  • اعتماد به نفس و تقویت تفکر
  • اگر می خواهید با فرزندتان بیرون بروید بخوانید
  • بی حسی عصبی در سیستم شنوایی
  • افسردگی و بروز این مشکلات در مغز
  • هر آنچه درمورد کیک و کلوچه باید بدانید
  • محبوبترین ها

  • غذاهایی که خطر مرگ را کاهش می دهند
  • همه چیز درمورد دستگاه های فیلتر آب
  • بررسی فواید دو ماده شیرین ، شیره و عسل
  • نکاتی مهم در مورد غذا خوردن صحیح کودک
  • ۵ نکته لاغری که باور کردنش با عقل جور در نمی آید
  • کاهش وزن و اضافه وزن با آبی و زرد
  • راه حل عدم تمایل به نوشیدن شیر
  • این دمنوش شادی آور را برای یکبار هم که شده میل کنید
  • توضیحاتی برای ارزش غذایی عدس
  • تجزیه و تحلیل خاصیت شیر بز
  • در مورد ویتامین B15 چه می دانید
  • تحول در سلولهای مغز با مصرف قهوه
  • در زمان پیری از چه تغذیه ای استفاده کنیم؟
  • مصرف پنیر و این فواید بی نظیر
  • درمان مشکلات ناشی از سرماخوردگی با شکلات
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است