shuger

 وقتی قند خون شما در سایز سرحدطبیعی قرار میگیرد بدنتان علائمی از خود نشان میدهد که با مشاهده آن ها بهتر است در صدد کاهش قندخونتان بر آیید

زیاده روی در مصرف قند مانند هر نوع افراطی دردسرها و علائمی دارد. اگر شما هم با این 8 علامتی که اشاره می کنیم مواجه هستید یعنی زمان آن رسیده است که مصرف قند را کاهش دهید. لطفا با ما همراه باشید.

تا حالا دقت کرده اید که با یک فنجان چای چند حبه قند می خورید؟ به نظر خودتان عاشق قند و شیرینیجات هستید؟ روزانه چه میزان مواد قندی مصرف می کنید؟

زیاده روی در مصرف قند مانند هر نوع افراطی دردسرها و علائمی دارد. اگر شما هم با این 8 علامتی که اشاره می کنیم مواجه هستید یعنی زمان آن رسیده است که مصرف قند را کاهش دهید. لطفا با ما همراه باشید.

آیا مصرف قندتان بیش از اندازه است؟

اخیرا سازمان بهداشت جهانی در خصوص کاهش مصرف قند روزانه تاکید و لازم دانسته است که 10 درصد از قند مصرفی روزانه یعنی معادل حدود 6 قاشق چایخوری شکر در روز کاهش داده شود. برخی از مردم جهان مانند آمریکایی ها به طور متوسط 4 برابر بیشتر از میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (حدود 22 قاشق چایخوری در روز) است. زیاده روی در مصرف قند علائمی دارد. اگر بدنتان پتانسیل ابتلا به دیابت را داشته باشد این افراط شما را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد. یادتان باشد که منظور از زیاده روی در مصرف قند صرفا به خود حبه های قند محدود نمی شود. لازم است حواستان به تمام ترکیبات مواد غذایی که مصرف می کنید باشد و تا حد امکان مصرف محصولات غذایی صنعتی و تصفیه شده را کاهش دهید. بهتر است مواد غذایی تازه و پروتئین های کم چرب را در الویت قرار دهید. در ادامه به علائم نشان دهنده زیاده روی در مصرف قند اشاره می کنیم.

زیاد جوش می زنید

مصرف زیاد قند می تواند باعث بروز مشکلاتی در پوست شده و آکنه ها را تشدید کند. نتایج پژوهشی که در Journal of Academy of Nutrition and Dietetics به چاپ رسیده است نشان می دهد بین داشتن رژیم غذایی سرشار از قند و بیشتر شدن مشکل آکنه ارتباط وجود دارد. داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش که آکنه متوسط یا شدیدی داشتند با مصرف میزان زیادی قند در مقایسه با افرادی که آکنه کمی داشته یا فاقد این مشکل پوستی بودند بیشتر جوش زدند. بنابراین اگر می بینید وضعیت آکنه هایتان بدتر شده است شاید به علت این باشد که زیاد قند مصرف می کنید.

ناگهان انرژی تان ته می کشد

اگر وعده ناهار یا شامتان سرشار از قند و فاقد پروتئین، فیبرها و چربی کافی باشد احساس سیری خواهید داشت اما بعد از مدت کوتاهی دچار افت انرژی خواهید شد. احتمال اینکه با سردرد یا میل شدید به خواب نیز مواجه شوید زیاد است. داشتن یک رژیم سرشار از مواد مغذی و متعادل، مانع از افت ناگهانی قند خون شده و شما را از خستگی ناگهانی خلاص می کند.

دندانپزشکتان خبرهای بدی برایتان دارد

پوسیدگی دندان ها یکی از نشانه های مصرف زیاد قند است. زمانی که باکتری های دهان کربوهیدرات ها را مصرف می کنند اسیدی تولید می کنند که با بزاق ترکیب شده و پلاک دندانی ایجاد می کند. اگر به میزان کافی و درست دندان ها را مسواک نزنید این پلاک ها تجمع کرده و شروع به فرسایش مینای دندان می کنند. بنابراین پوسیدگی دندان شکل می گیرد. توصیه می کنیم نیم تا یک ساعت بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید، مصرف قند را کاهش دهید و مواد غذایی مفید برای دندان را بیشتر مصرف کنید.

فشارخونتان بالاست

زمانی که فشارخون 80/120 یا کمتر باشد نرمال است. نتایج پژوهشی که درJournal of the American Society of Nephrology به چاپ رسیده است نشان می دهد داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات ها می تواند فشار خون را از این میزان نرمال فراتر ببرد. در پژوهش دیگری که در Journal BMJ Open Heart به چاپ رسیده محققان مشاهده کرده اند برای کنترل فشار خون کاهش مصرف قند از کاهش مصرف سدیم اهمیت بیشتری دارد. افرادی که رژیمی سرشار از کربوهیدرات ها و گلوکز – فروکتوز دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

کلسترول خونتان بالا رفته است

افزایش چربی خون می تواند نشان دهنده این باشد که شما در مصرف قند زیاده روی می کنید. نتایج پژوهشی که در Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است نشان می دهد افراط در مصرف قند باعث کاهش میزان کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون می شود. البته هنوز مکانیسم تاثیر قند روی افزایش کلسترول خون مشخص نشده است و محققان معتقد هستند که گلوکز- فروکتوز بدن را در شرایطی قرار می دهند تا تری گلیسیرید و کلسترول بد تولید کند. در نتیجه چربی بد خون افزایش پیدا می کند. اگر متوجه شده اید که چربی خونتان بالا رفته است حتما با پزشک مشورت کنید و برنامه غذایی تان را اصلاح کنید تا کلسترولتان کنترل شود.

بعد از یک جلسه ورزش، نای حرکت ندارید

برای داشتن عملکرد خوب بدن در حین ورزش لازم است که به خوبی تغذیه کنید. اگر متوجه شده اید که ورزش کردن برایتان بیش از پیش سخت شده است احتمالا رژیم غذایی تان حاوی فروکتوز بالایی است. اگر قبل از شروع ورزش های سنگین میزان قند خونتان را بالا ببرید احتمال این که مدت زمانی بعد دچار خستگی شدید شوید زیاد است. تاثیر مصرف زیاد قندهای ساده افزایش ناگهانی قند خون و افت سریع آن است که روی قدرت فیزیکی و توان ورزشی تان تاثیر مطلوبی نخواهد داشت.

لباس هایتان کم کم تنگ می شوند

همیشه تقصیر را به گردن لباس ها می اندازیم: این شلوار تنگ شده است! لباس ها تغییر نمی کنند. این ما هستیم که چاق یا لاغر می شویم. اگر جزو مشتری های دائم نوشابه های گازدار هستید بعید نیست که شلوارها به یکباره تنگ شوند. نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد نوشیدنی های شیرین و گازدار به دو دلیل عمده باعث چاقی و افزایش وزن می شوند: میزان قند بالای موجود در این نوشیدنی ها و عدم قدرت سیرکنندگی آن ها. این نوشیدنی های شیرین صرفا کالری به بدن می رسانند و هیچ ارزش غذایی ندارند. توصیه می کنیم به جای این نوشیدنی های شیرین آب، شیر، قهوه، چای و انواع دمنوش ها را میل کنید.

احساس افسردگی می کنید

نتایج پژوهش های متعدد حاکی از ارتباط بین مصرف قند و خطر بروز افسردگی است. محققان آمریکایی روی 70 هزار زن بررسی کرده و مشاهده کردند خانم هایی که قند خونشان بعد از مصرف مواد غذایی شیرین و تصفیه شده بالاتر بوده است بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است غلات کامل، میوه ها و سبزیجات در اولویت برنامه غذایی قرار گیرند. برخی مواد مغذی مانند امگا 3 که در ماهی های چرب وجود دارند نیز برای مقابله با افسردگی موثر هستند.
منبع: تبیان

تبیان،

 

ارسال شده در 16 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • ماست با میوه های خشک
  • داروهای خانگی برای اسپوندیلوز گردن
  • تخلیه کردن جوش های سر سفید و سر سیاه صحیح است؟
  • روشهای استراحت
  • در مایع درمانی پرستار چه وظایفی دارد؟
  • یک روز بدون تلفن همراه، فقط یک روز !
  • بقچه خال خالی
  • همه آسیب های سیگار برای اعضای مختلف بدن
  • کنترل و آموزش کودکان در مهمانی
  • ریتالین و خطرات سوء مصرف آن
  • پوسیده شدن دندان به وسیله کشمش
  • مراقبت از بدن در برابر آسم
  • پیشگیری از استرس در خردسالان
  • مطالب مهم جنسی مخصوص آقایان
  • نوزاد سبک وزن امروز ؛ بیمار دیابتی آینده
  • محبوبترین ها

  • با این کار اندروفین در بدنتان ترشح کنید
  • بیماریهایی که قد را بلند میکنند
  • چای سبز برای صبحانه بهتر است
  • تیروئید را جدی بگیرید!
  • ساخت دانشگاه سخت تر است یا نظارت بر دوره های آموزشی پزشکی؟
  • 11 بیماری که جان 52 نفر را در کهگیلویه نجات دادند
  • چاره هراس و ترس و لرز در بچه
  • فراورده جدید ضد بارداری برای آقایان
  • روشهایی برای بهبود سریع تر زخم هاو جوش خوردن سریع استخوانها
  • لیست برنامه غذایی افراد دیابتی در ماه رمضان
  • خداحافظی با شکم، بدون مصرف قرص های لاغری
  • صحبت های تکان دهنده مدیریت هافینگتن پست
  • رابطه بین بوی خوش و خوش اخلاقی
  • چه زمان و با چه مشکلاتی پیش دکتر برویم
  • پاکسازی بدن از تومور با ورزش
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است