موضوعات

غذاهای سنگین برای بازکردن روزه

آش
آش غذایی مناسب افطار نیست بهتر است در انتخاب شام خود بیشتر دقت کنید .از غذاهای سبک برای افطارتان استفاده کنید
مریم جهانگیر دستیار دکترای تخصصی طب سنتی گفت: گذشته از آثار معنوی بیداری در وقت سحر، طب سنتی هم بر صرف وعده سحری تاکید داشته که منجر به پیشگیری از ضعف و ضررهای ناشی از خالی ماندن معده بر بدن می گردد واین تدابیر در قالب توصیه ها و پرهیزات بیان می گردند
جهانگیر افزود:کم خوری و ساده خوری که توام آثار معنوی و جسمانی دارد و خوردن سحری به تمام روزه داران مخصوصا افراد لاغر توصیه می شود و سحری می تواند یک صبحانه کامل و یا نهار سبک باشد که هر شخص بسته به عادت خود نوع آن را انتخاب نماید.
وی گفت:یک وعده غذای کم حجم با کالری بالا مانند نان سبوسدار بجای برنج همراه با خورشت های تهیه شده با گوشت پرندگان یا گوسفند، خوراک ماهیچه گوسفندی، زرده تخم مرغ عسلی و برای کسانی که عادت به خوردن غذاهای پختنی ندارند می توان حریره بادام، ترکیب ارده و شیره انگور، تکه هایی از مربا بویژه اگر با عسل تهیه شده باشند به همراه نان سبوس دار، جوانه ها و مغزها بویژه مغز بادام را توصیه نمود.
30-20 دقیقه قبل از خوردن سحری، نوشیدن شربت های مناسب مزاج فرد مثل سکنجبین، شربت آب و عسل، عرق کاسنی یا شاتره و کمی خاکشیر و شربت شیره انگور، همچنین حداقل نیم ساعت بعد از سحری ترکیب آب ولرم و عسل مناسب است.
وی همچنین خاطرنشان کرد:خوردن غذاها و نوشیدنی های رطوبت بخش مانند انواع خورشت های تهیه شده از آلو، اسفناج، کدو، بادام و شیربادام، ماءالشعیر طبی1 و مواد لعاب دار مانند خاکشیر، تخم شربتی و … هم در وعده سحر هم در وعده افطار به جای مصرف مقادیر فراوان آب تاثیر بسیار زیادی در رفع عطش دارد.
دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در ادامه افزود: خوردن مواد حاوی قندهای طبیعی مانند خرما، انجیر، کشمش، مویز، شیره انگور، عسل نیز در زمان سحر و افطار مشکلی ایجاد نمی کند اما در  خوردن این مواد نیز باید تعادل را حفظ کرد.
وی در ادامه و در خصوص پرهیزهای خوردنی و آشامیدنی این ماه گفت:غذاهای غلیظ مثل ماکارانی، آش رشته، حلیم، گوشت گاو و گوساله، کله پاچه، کباب، ماهی، سالاد الویه، فست فودها، مواد نشاسته ای، به ویژه در وعده سحر توصیه نمی گرد زیرا علاوه بر ایجاد احساس سنگینی باعث افزایش تشنگی می شود.
وی درادامه غذاهای پر ادویه، تند، شور، سرخ کرده، چرب و بسیار شیرین را از موارد پرهیز روزه داران عنوان کرد وگفت: مواد غذایی ذکر شده به ویژه آش رشته در وعده افطار و سحر موجب تشدید احساس تشنگی می شوند و به روزه داران توصیه نمی شود.
وی در خصوص نوشیدنی های روزه داران در ماه مبارک رمضان گفت:نوشیونی های مصنوعی مانند آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار در شرایط معمول هم توصیه نمی شود در این ماه نیز منجر به تشدید دفع آب از بدن و ایجاد عطش می شوند.
وی گفت:مصرف غذاهای مختلف و برهم خوری، زیرا هضم مواد غذایی مختلف بعلت داشتن کیفیت های گوناگون یکسان نبوده و اگر چند غذای مختلف با هم خورده شوند هضم کاملی در معده رخ نداده و غذاها در معده فاسد می شوند.
جهانگیر گفت:در بسیاری از روزه داران مصرف مواد غذایی خام همراه غذا مانند سالاد یا میوه های تازه دیده می شود اما باید دانست این مواد را جهت تامین آب بدن می توان یک تا دو ساعت بعد از شام خورد.
وی همچنین اذعان داشت: مصرف آب و سایر نوشیدنی ها همراه با غذا منجر به اختلال در هضم، نفخ، ریفلاکس معده به مری و ترش کردن و غیره می شود.
دستیار تخصصی طب سنتی کشورمان در ادامه و در خصوص خوابیدن و سایر فعالیت های بدنی گفت:خوابیدن بلافاصله پس از صرف سحری توصیه نمی شود زیرا باعث سوءهاضمه، نفخ، ریفلاکس و خوابی ناآرام و کسالت صبحگاهی بعد از برخاستن از خواب خواهد شد، بنابراین بین یک تا دو ساعت پس از سحری نباید خوابید.
همچنین فعالیت بدنی و ورزش بلافاصله پس از صرف سحری منجر به سوءهاضمه می شود اما مقدار کمی قدم زدن آرام برای قرار گیری غذا در قعر معده جایگاه اصلی هضم غذا مفید است.
جهانگیر همچنین به معرفی نوعی ماء الشعیر طبی پرداخت و گفت:روزه داران می توانند یک لیوان جو پوست کنده را با 20-10 لیوان آب روی شعله ملایم گذاشته تا جوها شکفته شوند. به محض شکفتن جوها شعله را خاموش کرده و بگذارید مواد آن ته نشین شود سپس آب روی آن را برداشته و صاف نموده و مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید و میل نمایید و به این ترتیب از عطش دوری کنند.
وی در پایان گفت:ماه رمضان ماهی است  که آثار و برکات فراوانی هم برای روح و هم برای جسم دارد و  از آنجا که این ماه شریف در این بخش از سال که روزها طولانی تر و هوا نیز گرمتر شده قرار گرفته، توجه به نکات و دستورات طبی می تواند منجر به حفظ و یا حتی بازگرداندن سلامتی جسم شده و نیز روزه داری را در این شرایط آسانتر می نماید تا به فضل الهی در پایان این ماه همچنان که روح مجددا متولد می شود شاهد تولد جسمی شاداب و عاری از بیماری های گذشته باشیم.
باشگاه خبرنگاران

همکار دکتر سلام

18 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • پیشگیری از از سرطان روده بزرگ با کدام مواد غذایی؟
  • فست فودی ها بدانند،بیماریهای قلبی در کمین شان است
  • آنتی بیوتیک هایی از جنس طبیعت
  • 8 گام تا کاهش وزن و لاغری
  • آشنایی با رژیم رنگین‌کمانی
  • از 50 سال سن شان بیشتر شده؟پس این مواد غذایی را فراموش نکنید
  • معجزه در این نوشیدنی های گیاهی است
  • سرکه سیب را قبل از غذا بخورید،لاغر شوید
  • چاق شدن با مصرف گوشت قرمز،درست یا غلط؟
  • اهمیت به تغذیه سالم در دختران نوجوان
  • نکات مهم در زمینه حساسیت غذایی
  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • مناسب ترین روش برای طبخ سبزی جات
  • غذا های تند مناسب برای سفره های پائیزی
  • با این نوشیدنی معجزه آسا، سه روزه لاغر شوید
  • پربازدیدترین مطالب

  • معرفی تغذیه های مناسب برای افراد سالمند
  • آشنایی با مشکلاتی که در کاهش وزن بوجود می آید
  • آیا فقط شیر کلسیم دارد؟
  • رژیم غذایی بـرای مـحـافـظت و تقویت اندام های مهم
  • چند توصیه برای خوردن سبزیجات بیشتر (بخش اول)
  • رژیم غذایی صحیح و بی خطر برای دوران شیردهی
  • گرم کردن برخی غذاها در مایکروفر
  • درمان بیماریها با سیب زمینی
  • ایجاد تغییرات ساده رژیم غذایی برای زندگی طولانی تر
  • مراقب زولبیا بامیه های تقلبی باشید
  • این جوانه ها رشد قدی کودک شما را افزایش می دهند
  • مواد غذایی که به ظاهر سالم هستند ولی مضرند
  • اگر می خواهید مغز کودکتان به طور کامل رشد کند بخوانید
  • کنار ناهار آووکادو بخورید و تاثیر مثبت آن را در لاغری ببینید
  • هات داگ راه ورودی سرطان روده!
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • به چه هدفی از ایمپلنت استفاده میکنیم؟
  • فست فودی ها بدانند،بیماریهای قلبی در کمین شان است
  • درمان مشکل های ارتوپدی نوزادان زیر 1 ماه بصورت کامل
  • این 5 خوردنی پوست فوق العاده ای دارند
  • از قلب مان مراقبت کنیم
  • مراقبت از گوش بخاطر در امان ماندن از زایمان زودرس
  • تاثیر استرس و افسردگی بر سندروم متابولیک
  • مراقبت از بدن در برابر نقرس
  • تشخیص بیماری گوش با کمک روشی جدید
  • تشخیص پارکینسون در مراحل اول
  • درمان های خانگی نامناسب برای خردسالان
  • تاثیر باکتری های روده در توزیع چربی در بدن
  • شانس زنده ماندن دوقلوهای همسان بیشتر است
  • رهایی از اختلال شیزوفرنی با کمک ورزش
  • مقابله با تهدید مواد مخدر برای افراد جامعه
  • پیشنهاد سردبیر

  • مواد اعتياد آور جديد واقعي نيستند
  • بیماری های مختلف با ورزش هنگام آلوده بودن هوا
  • نکات امیدوار کننده برای کاهش فشار و چربی
  • گریپ‌ فروت میوه ای پر خاصیت
  • کاشت گل و گیاه با روزنامه
  • کمک به ترک اعتیاد با این میوه ها
  • اهمیت مقابله با سردی روابط
  • تحقیقات جدید درباره سرطان زا بودن گوشت قرمز
  • آیا نامنظم بودن قاعدگی در دختران اشکال دارد؟
  • تدابیر کاهش چربی برای سلامتی
  • درباره تکرر ادرار (Frequent urination) بیشتر بد انیم
  • مهمترین عوارض تلفن همراه برای کودک
  • اگر سالمند در منزل دارید بخوانید!
  • با تغذیه مناسب درد زانو خود را کنترل کنید
  • پیشگیری از بروز مشکلات حافظه
  • 
       
    
    x