639

 چه مشاغلی موجب بروز کمر درد در افراد مختلف می شوند چه عواملی در ایجاد این عارضه تاثیرگذار هستند با چه روش هایی می توانیم مانع بروز کمردرد شغلی شویم

ممکن است شغل ما پر از استرس و فشار باشد. این نوع مشاغل دیر یا زود تاثیر خود را روی سلامتی و بخصوص سلامتی کمر و اسکلت می گذارند. در این مطلب چند شغل را که صاحبان شان بیشتر در معرض کمردرد قرار دارند عنوان کرده و توصیه هایی برای مقابله با این مشکل ارائه می دهیم.

پشت میزنشینی خوش نشینی نیست : کمردرد است

در روزگارانی که کشاورزی، دامپروری، مکانیکی، آهنگری و غیره جزو مشاغل اصلی بود، شاید خیلی ها آرزو داشتند شغلی داشته باشند که خیلی راحت پشت میز کارشان لم بدهند و مجبور نباشند کارهای یدی انجام دهند و یا مدام سرپا بایستند و کار کنند. اما این روزها پشت میز نشینی به یکی از مشکلات اساسی بشر تبدیل شده است. به طوری که از صندلی به عنوان دشمن انسان یاد می شود.

اخیرا محققان اعلام کرده اند که هر یک ساعت نشستن روی صندلی 21 دقیقه از عمر را کاهش می دهد. حالا این اعلام خطر را با پشت میزنشینی و زل زدن های طولانی مدت به صفحه رایانه در محیط کار یا منزل در نظر داشته باشید. خودتان با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید با دستان خودمان چه بلایی به سرخود می آوریم.
افرادی که زندگی کارمندی را انتخاب می کنند و ساعات طولانی روی صندلی می نشینند، بیشتر در معرض کمردرد و گردن درد قرار می گیرند

درست است که پشت میز نشینی شاید کمی باکلاس به نظر برسد، اما بدانید این گونه مشاغل نه تنها تناسب اندام را به خطر می اندازند، بلکه مشکلات ریز و درشت دیگری نیز به بار می آورند. یکی از مهم ترین مشکلات همان کمردرد است که امروزه گریبان خیلی ها را گرفته است. در ادامه برخی از مشاغلی که کمردرد بیشتری ایجاد می کند را بیشتر بررسی می کنیم.

کارمندان، اپراتورهای تلفن یا همان کارمندان 118 خودمان

نیمی از کارمندان اداره ها که روزانه حداقل دو ساعت از روز را به تلفن جواب دادن مشغول هستند، از گردن درد شکایت می کنند و از این میان یک سوم آنها همیشه از درد کمر رنج می برند. زمانی که تصمیم می گیرید چنین شغلی داشته باشید بهتر است تمام عوامل ایجادکننده فشار روی عضلات، کمر یا مفاصل را نیز در نظر بگیرید.

شاید خیلی از ما انتخاب های دیگر و البته بهتری نداشته باشیم و مجبور به انتخاب باشیم. اما واقعیت تلخ این است افرادی که زندگی کارمندی را انتخاب می کنند و ساعات طولانی روی صندلی می نشینند، بیشتر در معرض کمردرد و گردن درد قرار می گیرند.

اگر در چنین مشاغلی مشغول هستید، بدانید که داشتن ورزش منظم در برنامه زندگی بخصوص اگر شغل تان همراه با استرس کاری زیاد است از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه براین باید یک برنامه غذایی مناسب و متعادل داشته باشید تا بتوانید تناسب اندام تان را نیز حفظ کنید.

راننده های کامیون : تعطیلی کار به دلیل کمردرد

طبق آمارهای جهانی، راننده های کامیون سالانه چهل هزار کیلومتر رانندگی می کنند و سالانه به دلیل کمردرد حداقل 22 روز مرخصی استعلاجی می گیرند. در حالی که مرخصی استعلاجی در خلبان های پروازهای 1500 تا 2000 کیلومتر از سه روز تجاوز نمی کند.

صندوق دارها در مراکز خرید یا سوپرمارکت ها

صندوق دارها نیز جزو افرادی هستند که از کمردرد شکایت می کنند. نتایج بررسی ها نشان می دهد 57 درصد افرادی که در سوپرمارکت ها و غیره به صندوق داری مشغول هستند، بیش از یک سال از درد کمر (ناحیه پایین کمر) شکایت می کنند.
پرستارها و نیروهای خدماتی بیمارستان ها

پرستارها و نیروهای خدماتی در بیمارستان، ساعت ها کار کرده و به بیماران خدمت رسانی می کنند. اما خودشان جزو افرادی هستند که در معرض ناخوشی و بیماری قرار دارند. البته شغل این افراد چندان پشت میز نشینی حساب نمی شود و همه ساله میلیون ها پرستار زن و مرد به دلیل بلند کردن بارهای سنگین در وضعیت های نامناسب به کمر خود آسیب های جدی می رسانند.

البته کار نیروهای خدماتی سخت تر است و آنها مجبور هستند مدام بیماران را جابه جا و بارهای سنگین را بلند کنند. این افراد باید بیشتر مراقب باشند و در حین بلند کردن بارهای سنگین، وضعیت بدنی مناسب داشته باشند تا کمترین فشار به عضلات و مفاصل شان وارد شود.

البته مشاغل بیشتری نیز هستند که آسیب های جدی به کمر وارد می کنند. مترجم ها و کارشناسان همین سایت خودمان هم از این دردها زیاد تجربه می کنند.

ورزش بهترین راه برای مقابله با کمردرد

متاسفانه کمردرد در حال همه گیر شدن است. بهترین راه مقابله با این مشکل پیشگیری است. لازم است که مراقبت های لازم را جهت تسکین و بهبودی آن انجام دهید و تا حدامکان به خودتان فشار نیاورید. اگر کارمند هستید و مجبورید ساعات طولانی یک جا بنشینید، از رئیس یا کارفرمای خود درخواست کنید صندلی مناسبی برایتان تهیه کند و در حین نشستن، وضعیت درستی به ستون فقرات خود بدهید.

ورزش باید منظم باشد

به هر حال همه ما شغلی انتخاب کرده ایم و به دلیل علاقه شخصی یا اهداف مالی صرف مجبور به ادامه هستیم. درست است که کار کردن بیشتر وقت را می گیرد و زمان اندکی برای ورزش های حرفه ای باقی می ماند، اما بهتر است بدانید که داشتن فعالیت بدنی منظم برای سلامت کمر و به طور کلی مفاصل و اسکلت ما مفید است. بنابراین توصیه می کنیم حتما یک فعالیت منظم در برنامه روزانه تان بگنجانید.

یادتان باشد که هر نیم تا یک ساعت از روی صندلی بلند شوید و راه بروید

ورزشی انتخاب کنید که با فعالیت ها روزانه تان مطابقت بیشتری داشته باشد. برخی افراد عادت دارند صبح زود از خواب بیدار شوند و قبل از شروع روز کاری، ورزش کنند. ورزش صبحگاهی برای ایجاد انرژی قبل از کار فوق العاده است. اما برخی دیگر ترجیح می دهند ورزش را به بعد از روز کاری موکول کنند. این روش نیزبرای ارتقای سلامت بسیار مفید است. در هر حال تصمیم باخودتان است.

یوگا یکی از بهترین ورزش ها برای بعد از روز کاری است. می توانید به مرور که حرکات را یاد گرفتید، آنها را بعد از بیدار شدن و قبل از شروع کار انجام دهید. یادتان باشد که هر نیم تا یک ساعت از روی صندلی بلند شوید و راه بروید. اگر با همکارتان کاری دارید، به جای استفاده از تلفن به اتاق کارش بروید. حتما بدن تان را بکشید و حرکات نرمشی انجام دهید. خلاصه اینکه از هر فرصتی برای بلند شدن از روی صندلی استفاده کنید.

شروع سخت، اما شدنی

شروع ورزش کار چندان ساده ای نیست، بخصوص اینکه بخواهید به اصطلاح تخته گاز بروید. توصیه می کنیم ابتدا با زمان کم شروع کرده و رفته رفته ساعات ورزش را افزایش دهید. برای شروع، 3 تا 4 بار در هفته ورزش به مدت 45 دقیقه کافی است.

به خودتان فشار نیاورید، چون ممکن است سختی اولیه و گرفتگی عضلانی ناشی از ورزش دلزده تان کند. اگر می توانید با دوستان و یا همکاران تان ورزش کنید، چون ورزش دسته جمعی انگیزه بیشتری برای ادامه دادن ایجاد می کند.

تبیان

 

ارسال شده در 26 خرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • تارت ذغال اخته
  • حمله پانیک ! همه چیز را درباره این بیماری بدانید.
  • نارسايي حاد كليوي و آسيب غير قابل برگشت مغز از عوارض مصرف اكستازي است
  • خطر اشعه ایکس برای مردم
  • دلیل اصلی ابتلا به زالی
  • نوشیدن قهوه و تاثیرات خارق العاده آن
  • وزن طبیعی کودک، تهوع و یبوست، عوارض اندسکوبی
  • تکنیک های درمانی ساده اما موثربرای بیماری های کودکان
  • ابتلا به اختلالات مختلف جسمی با افسردگی
  • از بین بردن سلول های سرطانی از داخل به واسطه ذرات نانو
  • چگونه خود را برای معاینه­ های دوره­ای پستان آماده کنیم؟ بخش دوم
  • ابتلا به آسم و مشکلات تنفسی
  • آسیب های پیرچشمی
  • شیرینی به شکل کدو حلوایی
  • مواد تشکیل دهنده کرم های مناسب برای پوست
  • محبوبترین ها

  • در کنار یک ویتامین پوست خود را زیبا کنید
  • منابع غذایی برای تولید کلاژن
  • با روغن آفتابگردان از پوست خود محافظت کنید
  • کارهایی که موجب آسیب به پوست و مو می شوند
  • محتوای مواد آرایشی
  • صورت خود را با تزریق بوتاکس بی احساس نکنید
  • مواد طبیعی که لک های صورت را درمان می کند
  • چطوری پلک هایتان را ریمل می‌ زنید؟ کار آسانی است.
  • اهمیت دریافت امگا 3 برای بدن
  • برای داشتن پوست نرم و روشن این توصیه ها را بدانید
  • استفاده از مواد آرایشی باعث ریزش مژه‌ها می شود
  • ریزش مو با کاهش این مواد معدنی در بدن
  • از 20 سال به بالا صورت انسان چگونه عوض می شود
  • با اسپری نمک موهایتان را فر کنید
  • طریقه صحیح ماساژ صورت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است