موضوعات

توضیحاتی پیرامون بستنی سنتی

8111191-scoop-of-chocolate-ice-cream-isolated-on-white-background
درباره روش تهیه بستنی سنتی چه میزان اطلاع دارید فرق مواد تشکیل دهنده این بستنی با دیگر بستنی ها در چیست؟طعم و مزه آن ها چه تفاوتی با بستنی های دیگر دارد

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف انواع بستنی در فصل تابستان بویژه میان کودکان، گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف انواع بستنی در کشور و همچنین با توجه به موارد غیر بهداشتی مشاهده شده، همواره مصرف بستنی‌های صنعتی نسبت به بستنی‌های سنتی در اولویت قرار می‌گیرد.

دکتر بهروز جنت در این باره گفت: شیر به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، مستعد آلودگی با مواد شیمیایی و باکتری‌هاست.

بستنی‌هایی با طعم آفتاب

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که در صورت عدم انجام محافظت‌های لازم، نور مصنوعی و نور آفتاب می‌تواند آثار زیان‌باری روی بسیاری از مواد مغذی شیر گذاشته و مزه آن را به مزه‌ای تحت عنوان “طعم آفتاب” که شبیه مزه مقوا و سنباده است، تغییر دهد.

جنت ادامه داد: همچنین عدم دسترسی به تسهیلات مناسب شست‌وشو، استفاده از شوینده‌ها و ضد‌عفونی‌کننده‌ها و آب با کیفیت عالی و همچنین استفاده از تشت‌هایی تحت عنوان ظروف فرآوری که عموما جدار آنها پر از خراش بوده و منبع آلودگی شدید میکروبی به حساب می‌آیند، بستنی‌های سنتی را تا حد بسیار زیادی غیر قابل اعتماد می‌سازد.

بستنی یا شیر یخی؟

وی با اشاره به استفاده از زعفران و رنگ‌های تقلبی در برخی بستنی‌های سنتی، توصیه کرد: تا زمانی که از سلامت چنین فرآورده‌هایی اطمینان کامل حاصل نکردید، از آنها استفاده نکنید. از طرفی مواد به کار رفته در بستنی مقیاس اصلی تقسیم بندی آنهاست که اتفاقا در کشورهای مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی میزان چربی بستنی شاخص مهمی در طبقه‌بندی این فرآورده لبنی محبوب، محسوب می‌شود. در برخی کشورها حداقل میزان چربی بستنی 9 درصد است و در غیر این صورت عنوان آن به “شیر‌یخی” تغییر می‌یابد.

جنت با بیان اینکه اگر بستنی با بیش از 12 یا 13 درصد چربی تولید شود، به عنوان کالای لوکس یا قیمتی درجه‌بندی می‌شود، اظهار کرد: حال چربی به کار رفته در تهیه این محصول، می‌تواند از نوع حیوانی یا گیاهی باشد. بر اساس قوانین برخی کشورها چنانچه از چربی گیاهی در انواع این فرآوده‌های لبنی استفاده شود، باز هم نمی‌توان آن را بستنی نامید، بلکه بر روی بسته‌بندی آن باید عنوان “بستنی غیرلبنی” درج شود.

وی ضمن برشمردن مزایای بستنی‌های صنعتی، گفت: انواع سالم و پاستوریزه بستنی که درکارخانه‌های معتبر تولید می‌شود، این حسن را دارد که شیر آنها سالم بوده و نکته منفی بهداشتی در مورد آنها وجود ندارد.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش از عموم فرآورده‌های شبه بستنی که با عناوینی مختلف تولید می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: فرآروده‌هایی مانند سُوربت؛ بر پایه آب میوه، شُربت؛ حاوی درصد مشخصی سُوربت به علاوه کمی چربی و ماده خشک بدون چربی، ماست‌بستنی که مخلوطی از بستنی ضابطه‌مند و ماست بوده و به علت محتوای پایین چربی و کالری بسیار طرفدار دارد و سرانجام بستنی یخی که نوع دیگری از فرآورده‌های شبه بستنی است و مخلوط شکر، کنستانتره میوه، پایدارکننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ خوراکی ترکیب‌شان آنها را به شدت مورد علاقه کودکان کرده است.

جنت با بیان بیان اینکه بستنی بر اساس روش پرکردن با نام‌هایی چون قالبی، لیوانی یا اکسترود شده در انواعی ماننده بستنی چوبی، ساندویجی، دسری و انواع قیفی تولید می‌شود، گفت: محصولات اکسترود شده اگرچه دارای ترکیبات مشابه با بستنی قالبی و لیوانی هستند، اما به دلیل آنکه از غلظت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردارند، طبیعتا کیفیت بالاتری نیز دارند. ضمن اینکه بافت خامه‌ای‌تر آنها حس دهانی بیشتری نیز ایجاد می‌کند و امکان تزیین و پوشش‌دهی آنها نیز وجود دارد.

کودکانی که شیر نمی‌خورند، بستنی بخورند

وی با بیان اینکه یکی از جالب‌ترین کاربردهای بستنی، علاقه‌مند کردن کودکان به لبنیات است، ادامه داد: به این صورت به کودکانی که شیر و ماست نمی‌خورند، روزی یک بستنی شیری و بدون کاکائو دهید تا به تدریج به لبنیات علاقه‌مند شوند.

لزوم غنی‌سازی غذایی بستنی‌ها

جنت همچنین با ارائه پیشنهادی مبنی بر غنی‌سازی غذایی بستنی با توجه به پر مصرف بودن این فرآورده لبنی، گفت: بستنی غنی شده یا بستنی‌های کم چرب و کم شیرین در خارج از کشور به شکل گسترده‌ای وجود دارد، اما فعلا ‌در ایران چنین فراروده‌هایی رایج نیست. در حال حاضر بیشتر روی تنوع طعم و مزه بستنی کار می‌شود تا خاصیت آن .

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار کرد: میزان شیرین‌کننده‌هایی که در بستنی‌ها به کار برده می‌شود، می‌تواند کمتر از میزان مورد استفاده فعلی باشد. بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم، صنعت را ترغیب به تولید بستنی‌هایی با چربی و شیرینی کمتر و بدون اسانس کرده و تنوعی مطابق با نیازهای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرد.

و اما عوارض مصرف زیاد بستنی

جنت چاقی را اولین خطر مصرف زیاد بستنی دانست و گفت: اگرچه افرادی که به جای مصرف غذاهای سالم به میزان زیادی بستنی مصرف می‌کنند ظاهری حجیم و چاق پیدا می‌کنند، اما در حقیقت از لحاظ مواد معدنی و ویتامین‌ها فقیر می‌شوند. زیرا مصرف بستنی اشتهای آنها را کاهش می‌دهد. در عین حال ترکیبات افزودنی مانند کاکائو به بستنی ‌نیز در مقیاس زیاد به سلامت لطمه می‌زند . به عنوان مثال کاکائو اگر زیاد مصرف شود مانع از جذب کلسیم و روی می‌شود و محرک نیز هست. ضمن اینکه امکان ایجاد حساسیت به مواد مصنوعی موجود در بستنی نیز در برخی مواقع وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه با مصرف به جا و به اندازه می‌توان از عوارض بستنی‌ها پیشگیری کرد، اظهار کرد: به طور کلی بستنی باید به شکل تفننی و یک یا دو بار در هفته و به گونه‌ای مصرف شود که به وعده اصلی غذای شخص لطمه وارد نکند.

ایسنا

همکار دکتر سلام

29 خرداد 1395

مطالب مرتبط

  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • قبل از خواب این موارد را فراموش نکنید
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • نفاس پس از زایمان و شیردهی
  • رسیدن به شکم صاف با مصرف نوعی معجون
  • با این ویتامین ها از مبتلا شدن به کبد چرب پیشگیری کنید
  • پربازدیدترین مطالب

  • ارتباط افسردگی با اشتهای کادب
  • واقعیت منحصر بفرد در مورد غذاهایی که می‌خوریم
  • بهتر شدن خلق و خو با استفاده از این غذاها
  • پرهیزهای غذایی مهم برای آنفلوآنزا
  • تجربه تناسب اندام با این صبحانه
  • چغندر بخورید تا سرطان نگیرید
  • با خوردن آجیل چربی شکم را از بین ببرید
  • با نظارت بر عملکرد بدن به تناسب اندام برسید
  • سبک غذا خوردنتان را به مرور تغییر دهید
  • با ویتامین F آشنا شویم
  • زمان مناسب برای لاغری را در نظر بگیرید
  • آیا می توانم وزن کم کنم؟
  • پیامدهای کم آبی بدن
  • چه نوع مواد غذایی برای قلب ما انسانها مفید می باشد؟
  • وقتهای مناسب برای آب نوشیدن
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • اهمیت چیدمان سفره روی میز
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • گزینش لباس با توجه به فرم بدن
  • انتخاب طرح لباس متناسب با اندام
  • ویژگی های یک خانه آرام
  • آموزش دوست یابی به کودک
  • تصحیح چند رفتار اشتباه و پیشگیری از سرماخوردگی
  • آشنایی با آنفولانزای معده در کودکان
  • آشنایی با درمان های طبیعی برای زگیل
  • افزایش شادابی چشم ها
  • راه های پیشگیری از کاهش توده عضله یا سارکوپنیا
  • درمان با میخک
  • بررسی مشکلات ناشی از کم خونی مادر
  • ایجاد لخته خون با انجام عمل سزارین
  • معضل ریزش مو در تازه مادران
  • پیشنهاد سردبیر

  • اضافه وزن کمتر ،بیماری کمتر
  • مراقب مغزتان باشید اگر بد خوابید!
  • قند موجود در انواع مواد غذایی
  • آستیگماتیسم؛ از علت تا درمان
  • چگونه از بلوغ زودرس دختران باخبر شویم؟
  • سوغاتی لذیذ کرمانشاه
  • در کمین شما این ویروس های مرگبار هم هستند
  • «دور ريز بالا» از عوارض ارزاني داروست
  • راهکار هایی برای داشتن عمر طولانی
  • گل محمدی و کاسنی و درمان افسردگی
  • خوراکی های سبز چه فوایدی دارند؟
  • تکنیک هایی برای معالجه دیابت با تحقیقات Cavefish
  • مداوای همیشگی سیاهی دور چشم چیست؟
  • درباره نوروپاتی فشاری چه میدانید؟
  • خطرات برخی انیمیشن ها برای کودک
  • 
       
    
    x