ید گواتر کم‌کاری تیروئید توده‌های خوش‌خیم و بدخیم تشدید بیماری تیروئید پرکاری تیروئید

چگونه می توانیم در بهبود عملکرد تیروئیدمان نقش داشته باشیم روش های موثر برای تقویت عملکرد تیروئید کدامند؟با راه حل های طبیعی در این زمینه آشنا شوید

اختلال در عملکرد غده پروانه ای شکل تیروئید که در زیر گلو واقع شده، مشکلات سلامتی رایج از قبیل افزایش وزن غیر قابل توضیح، عدم تنظیم سوخت و ساز بدن، افسردگی، خستگی، به هم خوردگی چرخه خواب و … را به همراه دارد.

،با این حال انجام برخی تغییرات در شیوه زندگی و رژیم غذایی می تواند عملکرد این عضو بدن را موثرتر کند. در اینجا 7 اقدام طبیعی و غیر دارویی برای افزایش عملکرد تیروئید معرفی شده است:

اضافه کردن ید به رژیم غذایی: به گزارش انجمن تیروئید آمریکا، کمبود ید یکی از علل عمده تولید کمتر هورمون تیروئید است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی تان حاوی ید به میزان کافی است. غذاهای غنی از ید عبارتند از تخم مرغ، ماهی های آب های شور، پنیر و نمک های غنی شده با ید. با این حال توصیه داشته باشید که نمک را می توانید حداقل یک قاشق چای خوری در روز دریافت کنید و برای دریافت ید بیشتر باید به منابع دیگر آن متوسل شوید.

دریافت سلنیوم: مصرف منظم سلنیوم می تواند منجر به درمان مشکلات تیروئید شود. سلنیوم در آجیل های مخلوط، دانه آفتاب گردان، تخم مرغ، ماست و قارچ موجود است. سلنیوم عنصر مهمى است که میزان آن در بدن هر فرد تنها در حدود ده تا 15 میلى ‌گرم است. اما همین مقدار بسیار ناچیز نقش موثرى در کنترل مهمترین فعالیت ‌هاى بدن برعهده دارد. کمبود سلنیوم قدرت دفاعى بدن را کاهش مى ‌دهد و موجب ضعف کار عضلات قلبى مى‌ شود که خطر ابتلا به سکته را افزایش مى‌ دهد. ریزش شدید و یکباره موها نیز از پیامدهاى کمبود این عنصر است. کمبود سلنیوم مشکلى است که در ارتباط با اختلالات تیروئید اغلب نادیده گرفته مى‌ شود، در حالی که نقش این عنصر در کنترل فعالیت‌ هاى تیروئیدی به اندازه عنصر ید مهم است.

مصرف کافی روی: کمبود روی می تواند منجر به هر دو اختلال کم کاری و پرکاری تیروئید منجر شود. روی یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در موادی از جمله گوشت گاو بدون چربی، گوشت مرغ، اسفناج، دانه های خاص، آجیل و مغز ها، غلات کامل، شیر و لبنیات و شکلات تلخ سرشار از روی هستند.

اضافه کردن منیزیم به رژیم غذایی: منیزیم عنصر ضروری دیگری است که به بدن برای انجام وظایف کلیدی کمک می کند. به گفته کارشناسان اکثر آمریکایی ها دچار کمبود منیزیم هستند چون مصرف بیش از حد کافئین و مواد قندی منجر به کاهش منیزیم در بدن می شود. عنصر منیزیم برای تبدیل ید به هورمون های تیروئید از قبیلT3وT4مهم است. این یعنی عدم دریافت کافی منیزیم می تواند منجر به کم کاری تیروئید، افزایش وزن، خستگی عمومی، پوست خشک، و حتی افسردگی منجر شود. در حالی مکمل های منیزیم موجودند، می توان از طریق مصرف اسفناج، ذرت شیرین، آووکادو، میگو، کشمش، موز، و کلم بروکلی آن را به دست آورد.

کاهش استرس: ورزش و انجام پیاده روی سریع بخصوص بعد از وعده های غذایی منجر به کاهش استرس می شود. به گفته محققان استرس اصلی ترین عامل به هم خوردن تعادل تیروئید است و باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. این روند مانع وارد شدن هورمون های تیروئید به سلول های بدن می گردد.

پرهیز از مصرف سویا: بیش از 3 هزار نوع فلاوونوئید در ترکیب مواد غذایی کشف شده است که از جمله مهمترین آن‌ها می توان فلاوونوئیدهای موجود در دانه های سویا را نام برد. این فلاوونوئیدها عبارتند از: جنیستئین و دائیدزئین. فلاونوئیدهای سویا فعالیت تیروئید پراکسیداز را کاهش می‌دهند. نکته قابل توجه این است که حتی پختن هم از فعالیت گواتروژنیک سویا نمی کاهد. مطالعات متعدد اثرات ضد تیروئید سویا را به اثبات رسانده است.

استفاده از روغن نارگیل: اگرچه گزارش های متناقضی درباره اثر روغن نارگیل روی بهبود عملکرد تیروئید وجود دارد، اما این روغن سرشار از مواد مغذی و منبع غنی اسید لوریک بوده و از طریق افزایش کارکرد غده تیروئید باعث بالا رفتن متابولیسم می ‌شود.

منبع: activebeat

  آوای سلامت

 

5 1000
ارسال شده در 1 تیر 1395 توسط با موضوع بیماری ها | 477 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • جویدن و مشکلات گوارشی
  • در بیماری سرماخوردگی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد
  • متابولیک متعادل کننده چیست
  • روش های مختلف درمان قوز قرنیه | اشعه ماورابنفش
  • همه چیز درمورد دوران بارداری و مراقبت های لازم
  • مشکل دار شدن کبد با این علائم
  • باقي‌مانده‌هاي دارويي در موادغذايي بامنشا دامي سلامت انسان را تهديد مي‌كند
  • بعد از عمل جراحی بینی فعالیت و ورزش چگونه باید باشد؟
  • محبوبترین ها

  • گوش پاک کن چه بلایی سر گوش شما می آورد
  • تنگی نای و علائم آن
  • مهمترین عامل گرفته شدن صدا
  • همه مخاطرات گوش پاک کن ها
  • شنیدن صدای آزاردهنده در گوش
  • راه حلی برای درمان گلو درد
  • راههای درمانی برای سرفه های شدید
  • کلید هایی طلایی برای کانتور کردن بینی مناسب با صورت شما
  • رپورتاژ

  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • دندان تاجی از زیبایی
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما