parents and kids

در این فصل تبیین های مختلف درباره توالی رشد و شرایط رشد طبیعی کودکان ارائه شده است. آنچه در بیشتر این بحث به طور ضمنی نهفته است فرض بر این است که انحراف از توالی طبیعی رویدادها سبب توسعه رفتار نابهنجار می شود و به ایجاد مشکلات بهداشت روانی در کودکان می انجامد. اما در فصل اول اشاره کردیم که رفتار کودکان را باید در پیوستاری دید که از شیطنت که در زمره رفتار طبیعی است تا مشکلات رفتاری و هیجانی که منجر به مسائل و اختلال های بهداشت روانی می شود را در بر می گیرد. بنابراین یکی از مشکلات توافق بر سر معیارهای تصمیم گیری در این مورد این است که آیا رفتار مورد نظر در حوزه رفتار بهنجار قرار دارد یا نابهنجار به شمار می آید و در نتیجه باید مراقب آن بود.
در مورد اختلال های بهداشت روانی کودکان و نوجوانان نیز نظام توافقی واحدی وجود ندارد لیکن یکی از پر کاربردترین راهنماها برای تصمیم گیری در این مورد که عموما به آن استناد می شود DSM-IV است که نشانه اختصاری ویراسته چهارم راهنمای آماری و تشخیصی اختلال های بهداشت روانی است. اختلال ها در DSM-IV بر اساس معیار تشخیصی آن ها گروه بندی شده اند و اگر کودکان شمار کافی معینی از علائم مربوط به یک اختلال را داشته باشند دچار آن اختلال تشخیص داده می شوند. نظام تشخیص دیگر ICD-10 است که نشانه اختصاری ویرساته دهم کتاب رده بندی جهانی بیماری ها است و در کشورهای اروپایی به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. رویکرد طبقه بندی بیماری ها در این دو کتاب مشابه است. اغلب به نظر می رسد که طبقه بندی اختلال های روانی با  استناد به هر مجموعه واژگانی که باشد مضمونی منفی در بر دارد یکن در اختیار داشتن یک نظام طبقه بندی، ضمن ایجاد نظم در کار، امکان می دهد که رویکردهای درمانی وسیعی را برای موارد مشابه به کار گرفت. هم چنین با طبقه بندی نوعی نظام توافقی به وجود می آید که می تواند مورد استفاده متخصصان مختلف قرار گیرد. توانایی طبقه بندی مشکلت در به کار گیری پژوهش جاری برای شناخت کودک و خانواده اش کمک کننده است و در خصوص انتخاب رویکردهای درمانی نیز موثر است. اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از اختلال های روانی در قالب گروه بندی های قطعی قرار نمی گیرد و در اغلب موارد بین مجموعه علائم یک اختلال با اختلال دیگر همپوشی وجود دارد با این حال در طی دهه های اخیر معیارهای تشخیصی به تدریج هر چه بیشتر اصلاح شده اند.
در DSM-IV، تشخیص اختلال ها بر مبنای ارزیابی- چند محوری صورت می گیرد زیرا به جای در نظر گرفتن مشکل در یک گروه مجزا اطلاعات مربوط به مشکل مورد نظر در پنج زمینه یا محور جمع بندی می شود تا تصویر کامل تری از مشکل ارائه شود. این پنج زمینه در زیر فهرست شده اند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 1 تیر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • بررسی سبزی معطر ترخون
  • جایگزین های سالم برای خوراکی های شیرین
  • کیک با خمیر مایه
  • علاقه شدید خانم ها به لوازم آرایشی
  • کم شدن ویتامین های مورد نیاز بدن با این علائم
  • کدئین می تواند موجب مرگ کودکان بشود!
  • از خوردن این غذاها برای صبحانه پرهیز کنید
  • رواج این دو بیماری در بین اطفال
  • جوان ماندن با رعایت این اصول
  • نمک پتاسیم چیست و موارد مصرف
  • درمان منافذ باز پوست
  • قرص هاي اكستازي به توانايي صحبت كردن آسيب مي رساند
  • شامپوی مناسب برای موهای خشک
  • کاهش قند خونتان را با این گیاهان تجربه کنید
  • مایکروفر و آسیب های آن
  • محبوبترین ها

  • نیاز به مصرف اسید فولیک در افراد مختلف
  • آشنایی با بیماری چشمی دویک
  • مصرف ویتامین B و جلوگیری از آلزایمر
  • یک دنیا خاصیت برای پای مرغ
  • تغییر سبک زندگی برای مقابله با آسیب های فصل زمستان
  • راههای درمان و کنترل چاقی
  • اگر ازماشین ظرفشویی استفاده می کنید دست نگه دارید
  • اعجاز پد سوختگی
  • سردرد میگرنی و علائم مهم برای آن
  • ناشناخته ترین عوامل فشارخون
  • دانسته های کلی درباره مگنت تراپی
  • اهمیت نور خورشید بر میزان فشارخون
  • صحبت از طریق بینی
  • چرا باید در محل کار به مدت دو ساعت بایستید؟
  • با اولتراسوند لخته و آمبولی از بین می رود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است