کودکان لجباز کودکان افسرده علم روانشناسی روانشناسی تربیتی اختلال سلوک اختلال رفتاری

کودکان کم سن تری که علائم اختلال سولک را نشان می دهند نیازمند ارجاع فوری به مراکز تخصصی هستند چرا که اگر درمان اولیه انجام نشود نتیجه درمانی یا پیامد طولانی مدت ضعیفی خواهد داشت. الگوهای رفتاری مشکل ساز وقتی ریشه بگیرند نسبت به درمان مقاوم می شوند. به عنوان مثال برای تشخیص اولیه می توان فهرست کنترلی بر اساس علائم ارائه شده در مورد شاگردان دبیرستانی به کار برد. علاوه بر این ارزیابی آموزشی تفصیلی مشتمل بر نمرات عملکرد تحصیلی، توانایی هوشی، رشد زبانی، مهارت های ریاضی، مهارت های خواندن و همین طور توجه به رفتارهای غیر قابل قبول اهمیت دارند. سوابق فرد در مدرسه می تواند منبع اطلاعات با ارزشی برای به دست آوردن تصویر کامل از وضعیت او باشد. این سوابق می تواند به عنوان مثال اطلاعاتی در مورد حضور کودک، دیدار با والدین، علایق کودک (از قبیل فعالیت های فوق برنامه ای که عهده اوست) و هم چنین اطلاعاتی درباره رفتار کودک را شامل شود.
ماهیت متنوع علائم اختلال سلوک اخذ گزارش از معلمان و والدین را اساسی می کند اما چون این دو گروه در زمینه های مختلفی با کودکان سر و کار دارند در اغلب موارد دیدگاه های متفاوتی در خصوص مشکلات کودکان دارند و اطلاعات حاصل از آن ها با هم مطابقت ندارد به عنوان مثال معلمی که از عملکرد مدرسه ای کودک انتظار زیادی دارد ممکن است او را لجباز و در وضعیتی مشکل دار ببیند در حالی که والدین همین کودک، او را کمک کننده و همراه در محیط خانه بدانند.
در مواردی که رفتار پرخاشگر و نامسالمت جو نهایت شدت را داشته باشد یا فراوانی، شدت و استمرار آن زیاد باشد یا آن که رفتار در برابر شرایط موجود تحریک پذیر باشد و نیز در مواردی که چند مشکل با هم وجود دارند توجه بسیار بیشتری لازم است. برای مداوای تخصصی و گسترده تر ممکن است رجوع به روانشناس تربیتی یا پزشک خانوادگی لازم باشد. معمولا ارجاع به مراکز خدمات بهداشت روانی، اغلب به دنبال بروز مشکلات در مدرسه رخ می دهد. در هر حال مهم است که معلمان درک کنند با این که مسائلی که در مدرسه اتفاق می افتد می تواند جدی باشد، لیکن والدین و کودکان ممکن است احساس کنند که چنین ارجاعی لازم نیست خواه به این دلیل که حس می کنند مشکلی وجود ندارد یا به این دلیل که تصور می کنند این مسئله فقط در محیط مدرسه می توانسته به وقوع پیوندد. در این شرایط لازم است که معلمان با همکاری والدین، برنامه ای حمایتی در مورد کودکان در محیط مدرسه فراهم کنند و در عین حال آنان باید راهنمایی های لازم را در موارد ممکن از مراکز خدمات بهداشت روانی دریافت کنند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 3 تیر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • فواید مختلف پتاسیم برای کلیه ها
  • از نفخ کردن شکمتان اینگونه پیشگیری کنید
  • ورزشکاران مسن و نیاز به پروتئین
  • عواملی که باعث عفونی شدن گوش می شوند
  • رفع بی نظمی در سنین نوجوانان
  • نور آفتاب؛ یکی از عوامل خودکشی
  • اضطراب سبب ایجاد چه تغییراتی در مغز می شود
  • از کجا بفهمیم سندروم متابولیک داریم؟
  • محبوبترین ها

  • آبسه ریه – علائم، علل و درمان
  • رفع دردهای سیاتیک در خانه
  • تغذیه با ماهی خام و نتیجه اش
  • درباره کورتون چه می دانید
  • اختلالات مربوط به آئورت شکمی و این درمان ها
  • این موارد نشان از سرطان مثانه دارند
  • چسب مخصوص برای مقابله با سکته مغزی و قلبی
  • آیا عامل ایدز بودن HIV به اثبات رسیده است؟
  • رپورتاژ

  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • لیفتینگ با نخ
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    لاغر شو
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است