31361

 اگر می خواهید مراقب سلامت ریه هایتان باشید و نگران عملکرد آن ها هستید بهتر است از عواملی که باعث بروز آسیب در آن ها می شوند پیشگیری کنید

راههای مراقبت از قلب با انجام ورزش های قلبی عروقی به طور منظم، محدود کردن چربی های ناسالم، و اضافه کردن رژیم غذایی متعادل به رژیم غذایی روزانه، برای همه شناخته شده است اما شناخت راه های موثر برای مراقبت از سلامت ریه ها کمی پیچیده تر به نظر برسد.

،انجمن ریه ایالات متحده 8 راه را برای ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی پیشنهاد کرده است:

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بدن اگرچه مفید است اما مواد غذایی سرشار از این مواد و گلوکوزینولات ها (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطان به اثبات رسیده)، به عملکرد کارآمد ریه کمک می کند. برای مثال تحقیقات موسسه ملی سرطان در آمریکا نشان داده که افرادی که حداقل 5 وعده در روز سبزیجات چیلیایی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، خربزه و … می خوردند، 50 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها کمتر است.

مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین باعث تضعیف عملکرد ریه می شود. شیر و سبزی های برگ سبز منابع خوب ویتامین دی هستند. لازم است در روز حداقل 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا نور خورشید عالی ترین منبع دریافت این ویتامین است. سلول های پوستی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی را سنتز می کنند.

پیگیری علائم ریوی: این یعنی کسانی که دچار سرفه های طولانی مدت، برونشیت مزمن، آسم و یا بیماری های ریوی دیگر مانند بیماری انسدادی مزمن ریه هستند، نباید مشکلات تنفسی و علائم خود را نادیده بگیرند. همچنین در صورت درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تجربه سرفه مزمن به مدت بیش از یک ماه و … باید حتما با دنبال درمان های پزشکی بود. پزشک شما ممکن است یک درمان پیشگیرانه به عنوان مثال استنشاقی، برای کاهش علائم و جلوگیری از یک عفونت خطرناک تنفسی را تجویز کند.

فعالیت فیزیکی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا ظرفیت تنفسی را با افزایش حجم ریه ها افزایش می دهد. از طریق ورزش می توانید اکسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشکیل اسید لاکتیک را کاهش دهید. این کاری است که ورزشکاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثر است. متاسفانه بسیاری از افراد به خاطر مشکلات طولانی مدت ریوی از ورزش کردن هراس دارند. بخشی از آن به این علت است که دوست ندارند دچار تنگی نفس شوند. ولی با شروع آرام و افزودن تدریجی مقدار ورزش می توانید تنفس خود را بهبود بخشیده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بکنید. افراد مبتلا به مشکلات شدید ریوی می توانند حتی با مقدار کمی ورزش از مزایای بسیاری آن سود برند. این کار را با حرکات ساده دست و پا در حالی که نشسته اید شروع کنید سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگر و بعد ها بیرون از خانه آماده سازید.

خرید محصولات سازگار با محیط زیست: نوسازی و بازسازی خانه اگرچه به بهبود ظاهر و زیبایی محل سکونت شما کمک میکند، اما می تواند سلامت ریه های شما را نیز در معرض خطر قرار دهد. اگر شما در حال استفاده از محصولاتی مثل رنگ، پشم شیشه، محصولات پاک کننده و عایق و … هستید، باید بدانید که این محصولات حاوی گازهای مضر و ذرات سمی است. بهتر است این اقدامات در مناطقی که به خوبی حاوی تهویه مناسب و حفاظ تنفسی هستند، انجام شود. استفاده از رنگ های پایه آب و پاک کننده های عاری از مواد شیمیایی توصیه می شود و آنهم برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار.

اجتناب از دود سیگار: بدترین چیزی که می تواند ریه ها را در معرض انواع بیماری ها از قبیل بیماری های مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن، و سرطان ریه، قرار دهد، دود سیگار است. انجمن سرطان کانادا ادعا می کند که حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، اصلی ترین علت ابتلا به سرطان ریه است و 85 درصد موارد ابتلا به این سرطان را می توان به دود سیگار ربط داد.

محافظت از ریه ها در محل کار: افراد شاغل در مشاغل خاص مانند کارگران ساختمانی، جوشکارها، نقاش ها، مکانیک ها و … بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های ریوی مثل سرطان ریه، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. اگر زمان زیادی را در اطراف گرد و خاک، پنبه نسوز یا موادشیمیایی سپری کنید از لباس های محافظ که شامل ماسک گاز می شود استفاده کرده و هوای محل کارتان را تهویه کنید.

کنترل آلاینده های داخل ساختمان: رطوبت داخل خانه را کنترل کنید. به عنوان مثال، از در حمام و آشپزخانه از فن های اگزاست استفاده کنید تا رطوبت را به بیرون هدایت کند. سطح رطوبت داخل را بین 30 تا 50 نگه دارید. وسایل اصلی مثل پمپ گرمایش و دستگاه تهویه مرکزی را به طور منظم توسط متخصص بررسی و نظافت کنید. سطوح را تمیز نگه دارید. سطوح مرطوب مثل وان حمام، زیردوشی و کانترهای آشپزخانه را تمیز و خشک نگه دارید. گرد و غبار را کنترل کنید. گرد و غباری که روی مبل ها و وسایل خانه می نشیند را مرتب تمیز کنید. سعی کنید ملحفه ها را با آب داغ شستشو دهید تا میکروبهای ریز آن از بین بروند. فرش و موکت را هم مرتب تمیز کنید. هوا را تهویه کنید. حتما هر روز مقدار کافی هوای تازه و تمیز وارد خانه کنید. موقع تمیز کردن خانه، نقاشی کردن آن یا وصل کردن موکت های جدید یا انجام سایر کارهای خانه پنجره ها را باز بگذارید.

منبع: www.rd.com

 

آوای سلامت

ارسال شده در 7 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • انرژی زایی با کمک تغذیه
  • ازدواج و به موفقیت رسیدن آن
  • چای سبز برای زنان حامله ممنوع
  • چرت عصرانه سلامتی را بهبود می دهد
  • برای افراد دیابتی دو دارو در یک قرص ساخته شد
  • راهکارهای صحیح برای داروهای فاسد شده
  • افراد باهوش و صحبت کردن با خود
  • روشی غیر تهاجمی، جایگزین جراحی قلب باز
  • آموزش طبخ کوفته گوشت بوقلمون همراه با سس
  • روغن کنجد را هرگز فراموش نکنید!
  • رفع خارش پوست با روش های طبیعی
  • تغییر نام دادن خانم ها به چه علت است؟
  • بهترین توصیه ها برای نظافت چشم
  • هشداري جدي براي مصرف آسپرين
  • افکار خودکار منفی در اشخاص افسرده
  • محبوبترین ها

  • جامعه ی پزشکی در ارتقای سلامت ایران تنهاست
  • بیداد سوءتغذیه کودکان در این استان های کشور
  • زنان به عادت های مشکوکی نسبت به مردان رسیده اند
  • 7 حقیقت جالب درباره خون
  • غش و ضعف چرا رخ می دهد؟
  • چه بیماری در خانمها در معرض خطر کمتری از سرطان سینه قرار می دهد
  • درمان برخی از مشکلات ادراری
  • اداره کل حفاظت محیط زیست: هوای کرج مرز آلودگی را گذراند!
  • نکاتی درباره نسخه نویسی
  • توصیه ها و اطلاعیه مهم در مورد آلودگی هوا
  • مغز و تیکهای عصبی
  • با فیـزیـوتـراپـی فتق دیسک کمر را درمان کنید
  • با این 5 میانبر، زودتر لاغر شوید
  • توضیحاتی پیرامون امراض خود ایمنی
  • دلایل آروغ زیاد چیست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است