vitamin-d2-d3-fb

 ویتامین دی فایده ای زیادی برای سلامتی مان دارد به گونه ای که در صورت کاهش دریافت آن بدنمان دچار مشکلات زیادی خواهد شد در ادامه از فایده های مصرف ویتامین د بیشتر خواهیم گفت

پژوهش های منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه نشان می دهد که حدود 42 درصد از بزرگسالان این کشور دچار فقر ویتامین دی هستند.

،این در حالی است که سطوح مناسب ویتامین دی از اشکال مختلفی از سرطان مانند سرطان پروستات و سرطان سینه، افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن پیشگیری می کند. کمبود ویتامین دی با دریافت کمتر از 600 واحد از این ویتامین در روز برای زنان و مردان مرتبط است و می تواند منجر به عوارض بسیار جدی و حتی مرگ زودرس شود:

خطر بیماری های قلبی عروقی: بنا به اعلام کالج متخصصان قلب آمریکا، سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب همراه است و شانس ابتلا به این بیماری ها را تا 32 درصد افزایش می دهد. از سوی دیگر سطوح کافی ویتامین دی و دریافت حداقل 600 واحد از این ویتامین در روز با کاهش خطر ابتلا به التهاب، بیماری های قلبی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن همراه است.

احتمال مرگ زودس: ارتباط قوی بین کمبود ویتامین دی و مرگ زودرس ثابت شده است. افراد با سطوح پایین ویتامین دی و کمتر از 30 نانوگرم در میلی متر تا حد زیادی در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از ابتلا به چندین بیماری هستند. در حالی که سطح ویتامین دی بالاتر از 30 نانوگرم در میلی متر با طول عمر طولانی تر و خطر ابتلای کمتر به بیماری های مهلک در ارتباط است.

ابتلا به دمانس: سطوح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به زوال عقل و توسعه بیماری آلزایمر در ارتباط است. برخی آمارهای تکان دهنده حاکی از آنند که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به آلزایمر را تا 122 درصد افزایش می دهد. حتی کمبود متوسط این ویتامین خطر ابتلا به فراموشی را در افراد بالای 55 سال تقویت می کند.

کاهش شانس زنده ماندن در اثر سرطان: تحقیقات برجسته منتشر شده در مجله بالینی غدد درونریز و متابولیسم اشاره می کند که در مبتلایان به سرطان، شانس بقا در صورت کمبود و فقر ویتامین دی کاهش می یابد. در عوض مبتلایان به سرطان های روده بزرگ، سینه و لنفوم در صورت دریافت سطوح کافی ویتامین دی، شانس بقای خود را تا دو برابر افزایش خواهند داد.

کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن: ارتباط بین سطوح ویتامین دی و سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است و هرچه ویتامین دی بیشتری دریافت کنید، شانس ابتلای شما به بیماری های ناشی از ضعف سیستم ایمنی مانند پنومونی و ذات الریه کاهش می یابد. این در حالی است که کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به پنومونی را تا 2.5 برابر افزایش می دهد. خطر ابتلا به سایر بیماری های تنفسی نیز با فقر این ویتامین بالا می رود.

افسردگی: مطالعات منتشر شده در مجله انگلیسی روان پزشکی نشان می دهد که سطح ناکافی ویتامین دی در جریان خون شانس تشخیص افسردگی را دو برابر می کند.

سطوح بالاتر از درد و التهاب: کمبود ویتامنی دی در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی در نتیجه حملات سیستم ایمنی بدن و ایجاد درد در مفاصل می شود. تقریبا 30 درصد از کسانی که از فقر ویتامین دی رنج می بنرد، مستعد ابتلا به یک بیماری خود ایمنی شناخته شده به عنوان ورم مفاصل پسوریاتیک هستند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان داده است که 62 درصد افراد مبتلا به این بیماری خود ایمنی دچار کمبود ویتامین دی هستند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات: موسسه آمریکایی سرطان اعلام کرده که در افراد با سطوح بالای ویتامین دی سرطان های پروستات، روده بزرگ، و لوزالمعده کمتر اتفاق می افتد. با این حال شانس ابتلای مردان به سرطان پروستات 5 برابر می شود، اگر دچار فقر ویتامین دی باشند.

منابع ویتامین دی:

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون 9 منبع مفید برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن را معرفی کرده ‌اند که عبارتند از:

نور خورشید

شیرغنی شده با ویتامین دی که می‌ توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین دی است و سطح ویتامین دی موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

مکمل ‌ها می ‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

زرده تخم‌مرغ غنی از ویتامین دی است و به همین دلیل توصیه می ‌شود زرده و سفیده تخم ‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.

جگر گاو منبع سرشار از ویتامین دی به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین آ، آهن و پروتئین است.

روغن کبد ماهی که با طعم ‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول ‌های مکمل ارائه می ‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌ آید.

آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

غلات غنی شده با ویتامین دی نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

منبع: prevention

آوای سلامت

 

ارسال شده در 7 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آموزش تصویری بدنسازی در ۶ هفته ( بخش 5)
  • درمورد پیوند قرنیه بیشتر بدانیم
  • تفاوت های اصولی و کلی میان دختر و پسر
  • چه خوردنیهایی مناسب سحری و چه خوردنیهایی مناسب افطار است
  • چگونه کودک خود را در آغوش بگیرید
  • چه چیزی باعث انسداد مجاری صفراوی می شود؟
  • پیدایش خلاقیت با این روش ها
  • خطرات و مشکلات سیستم گوارشی در فصل گرم سال
  • انواع انزوا طلبی کدامند؟
  • تاثیر اختلالات شنوایی در تحصیل اطفال
  • برای موفق شدن در ​زندگی عالیترین راهکارها کدامند؟
  • دانستنی هایی در مورد اختلال خوانش پریشی
  • چطوری میتوان بازوان آهنی داشت
  • مشکلات کودکان دیابتی را دریابید
  • علائم سلولیت و راه های تشخیصی
  • محبوبترین ها

  • ایا انگل ها در بدن زنده هستند
  • در باره سندرم X شکننده چقدر اطلاعات دارید؟
  • تاثیر روماتیسم مفاصل بر پاها
  • عارضه های خطرناک ناشی از نگهداری حیوان
  • اطلاعات کامل و جامع درباره آبسه
  • آیا همیشه شکمی باد کرده دارید؟
  • غلظت خون خود را کنترل کنید
  • گاستروپارزی – علل، علائم و درمان
  • فیبر و دشمنی با سرطان های خطرناک شوید
  • چگونه خود را برای معاینه­ های دوره­ای پستان آماده کنیم؟ بخش دوم
  • ذخیره و تجمع چربی در بدن
  • تاثیر ویتامین ها بر سردرد
  • سرطان با این عوامل
  • سندرمی که با اضطراب داشتن ،به شما حمله می کند
  • بازسازی سینه زنان! راه حلی ارزشمند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است