833610_387

چگونه می توانیم به فرزندمان خوابیدن به صورت فردی را آموزش دهیم اطفالی که عادت به خوابیدن در کنار والدین دارند چگونه می توانند یادبگیرند به صورت فردی استراحت کنند چه روش هایی به آن ها کمک میکند چگونه و با در پیش گرفتن چه توصیه هایی این کار شدنی خواهد بود

 حتما تا به حال کودکانی را دیده اید و یا از والدینشان شنیده اید که هم صبح ها خیلی می خوابند هم شب ها. جالب اینجاست که برخی معتقدند این کودکان الگوی خوابشان را از مادر خود زمانی که هنوز در رحمش بوده اند به ارث برده اند. کودکتان اوایل بارها و بارها هنگام شب از خواب بیدارتان می کند و ممکن است دلتان برای یک خواب راحت لک بزند. اما بعد از مدتی می توان کاری کرد که او هم مثل خودتان شب را راحت تا صبح بخوابد ( یا حداقل کمتر بیدار شود ).

با این حال ثابت شده است که بیشتر کودکان از سن 3 تا 4 ماهگی به بعد می توانند شب ها کامل بخوابند البته اگر کمکشان کنید و اجازه دهید این کار را بکنند. فرزندتان این توانایی را دارد تا آموزش ببیند و از یک ساعت بیولوژیکی خاص پیروی کند. اگر موفق شوید او را از همین ابتدا آموزش دهید در واقع از الگوی بد خواب برای سال ها پیشگیری کرده اید. اگر فرزندتان تا شش ماهگی هنوز شب ها تا دیر وقت نمی خوابد باید شروع به برنامه ریزی برای او بکنید. در ادامه  توصیه هایی را ارائه خواهیم کرد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

1- آموزش دهید که تشخیص دهد در چه زمانی از روز قرار دارید

ممکن است کودکتان در طول روز بخوابد و زمانی که وقت خواب شماست بیدار باشد. در درجه اول، کودکتان توان تشخیص بین شب و روز را ندارد و پیرو آن ریتم شبانه روزی خود را نیز نمی تواند تنظیم کند. با قرار دادنش در معرض نور خورشید هنگام روز و کاهش نور خانه هنگام شب می توانید کمکش کنید که تفاوت بین این دو زمان در روز را درک کند. همچنین بهتر است گهواره کودک در کنار پنجره باشد و پرده نیز کشیده نشود تا نور خورشید هنگام صبح به او بتابد. در طول یک هفته او را در زمانی مشخص از خواب بیدار کنید. بعد از مدتی می بینید خودش هر روز در همان ساعت از خواب بیدار می شود. شب ها وقتی می خواهید بخوابانیدش مطمئن شوید که این کار را با چراغ کم نور انجام می دهید. همچنین سعی کنید فضا آرام باشد تا کودک برای خواب آرامش داشته باشد.

2- به فرزند خود دلیل بدهید

قبل از خواب او را به حمامی گرم ببرید. لباسش را عوض کنید، خوب گرمش کنید و قبل از اینکه بخوابانیدش خوب تغذیه اش کنید. برای فرزندتان در هر سنی که باشد لالایی بخوانید و یا داستانی را آرام و با لحنی ریتمیک برایش تعریف کنید تا به خواب برود. فقط مطمئن شوید که او در راحت ترین فرم خود قرار دارد. کاری نکنید که کودک از نظر ذهنی تحریک شود چون با این کار به بیدار ماندن ادامه می دهد و به جای اینکه شما او را بخوابانید او این کار را با شما می کند!

3- کودکی که خوب تغذیه شده باشد خوب هم می خوابد

شاید بگویید کودکی که خوب غذا خورده باشد برای تعویض پوشک بیدار می شود. اما اینکه بعد از یک مدت طولانی برای پوشک بیدار شود خیلی بهتر از این است که هر نیم ساعت برای کمی شیر خوردن بیدار شود. کودکان وقتی در حال رشد هستند بیشتر گرسنه می شوند پس اگر خوب تغذیه شوند هم به رشدشان کمک کرده ایم هم اینکه باعث می شویم بیشتر در رخت خواب بمانند. این کار مخصوصا در کودکانی که دیگر می توانند غذاهای جامد بخورند خوب جواب می دهد، چون شیر مادر خیلی سریع هضم می شود اما غذای جامد اینچنین نیست و کودک برای مدت طولانی تری سیر می ماند.

4- گریه ها را نادیده بگیرید

اگر کودکتان در دستانتان به خواب رفت، بیدارش کنید تا متوجه شود که او را در گهواره اش می گذارید. قصدتان از این کار این است که متوجه شود محل خواب گهواره اش است. شاید با این کار کودک برای اعتراض شروع به گریه کند، و صدای گریه اش گوشتان را آزار دهد، اما تحمل کنید. اگر نتوانید معنای گریه های دیگرش را درک کنید جای نگرانی دارد و تا زمانی که پاسخ نیازهایش را می دهید گریه های اعتراضی نباید دلواپستان کند. کودک هرچه کم سن تر باشد تمرین دادنش نیز ساده تر است. اگر کودکتان پنج ماه یا بیشتر دارد، بیشتر به تغییراتی که انجام می دهید اعتراض می کند.

5- لباس مناسب فصل

لباس سبک با هوادهی مناسب برای تابستان و لباس گرم و پتوی نرم و راحت برای زمستان بسیار مهم هستند. فرزندتان باید در همه فصول احساس راحتی کند. اطراف کودکتان در گهواره کوسن های نرم و کوچک قرار دهید تا با هر چرخشی که می کند باز هم در جایی راحت فرود بیاید.

این دستورات را انجام دهید و خود خواهید دید که چگونه فرزندتان زمان خوابش تنظیم می شود. این تغییرات را می توانید در عرض یک هفته به ثبات برسانید.

وب‌سایت دکتر کرمانی

ارسال شده در 18 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت کودک

پیشنهاد سردبیر

  • چرا گریپ فروت مانع افزایش وزن می شود؟
  • چطور بفهمم خوشبختم یا نه؟
  • رابطه کلی توانایی های زیست حرکتی
  • اضافه وزن با این روش ها
  • اطلاعاتی جالب در مورد نمک
  • تشخیص بارداری با تستهای خانگی چگونه است!
  • درباره بلیچینگ داخلی این مطالب را مطالعه کنید
  • همه پیامدهای طلاق عاطفی والدین بر فرزندان
  • ارتباط سینوزیت و مشکل در معده
  • عوارض چای سبز برای نازایی
  • مراقبت در برابر اوریون در بارداری
  • روحیات مردان در زمینه عشق
  • دوری از چراغ خواب بخاطر خواب
  • متخصص باروری چگونه کمک می کند ؟
  • اندازه گیری فشار چشم به وسیله معاینه و لمس مستقیم
  • محبوبترین ها

  • اهمیت رنگ عینک آفتابگیر
  • مصرف خودسرانه قطره های چشمی حاوی کورتون باعث نابینایی می شوند
  • درمان رتینیت ناشی از سیتومگالو ویروس
  • استانداردترین عینک‌های آفتابی دارای زمینه های سیاه هستند
  • نشانه های حمله مغزی درون چشم
  • چرا به بیماری آب سیاه یا گلوکوم مبتلا شده ام؟
  • انجام لیزیک و لازک چشم با چه شرایطی انجام می شود
  • در برابر مانیتور از چشمان خود محافظت کنید
  • ابداع روش درمانی نوین برای این بیماری لاعلاج چشمی
  • چشم رنگی ها و تحمل استرس و اضطراب کمتر
  • درمان های مختلف برای حساسیت چشمی
  • دلایل چشمی سردرد
  • ایجاد سردرد با این مشکلات چشمی
  • آیا ریمل برای سلامتی مضر است؟
  • بررسی و درمان اختلالات چشم و بینایی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است