899517_695
 سرگرمی های ساده و مختلف هم گاهی اوقات می توانند به سود شما تمام شوند و باعث آرامش یافتن و پیشگیری از بروز استرس و اضطراب در شما شوند درون منزل و به راحتی می توانید خود را با آن ها مشغول کنید و افکار منفی و آزاردهنده را از خود دور کنید راهنمایی های مشاورین را در این زمینه مطالعه کنید

سرگرمی‌ها و تفریحات سازنده کمک می‌کنند که خلاقیت ما رشد پیدا کند و به دنبال آن اعتماد به نفس ما افزایش یابد. گاهی اوقات ممکن است بعضی مهارت‌ها را دست کم قلمداد کنیم، حال آن که آن‌ها می‌توانند نقش سازنده‌ای در بهره‌وری ما ایفا کنند.
در دنیای امروز، فرهنگ سازمانی در وهله‌ی اول توسط بهره‌وری هدایت می‌شود. به‌طوری که هر قدر خلاق‌تر باشید به همان نسبت، احترام، شهرت و پیشرفت بیشتری هم در محیط کاری کسب می‌کنید. کاهش بهره‌وری به‌طور مستقیم با میزان استرس ارتباط دارد. استرس می‌تواند شما را به شرایطی مانند بیماری‌ها و عوارض ناشی از  استرس مبتلا کند.
یکی از بهترین راه‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت‌، دنبال کردن یک سرگرمی است. چنانچه سرگرمی‌های گوناگونی که دنبال می‌کنید همراه با شادی و انرژی باشند، شما را از اثرات مخرب جسمی و روحی-روانی استرس دورنگه می‌دارد. اگرچه که ممکن است این سرگرمی‌ها تاثیری دروضعیت مالی شما نداشته باشند و پول بیشتری به زندگی‌تان وارد نکنند اما قطعا در افرایش میزان اعتماد به‌نفس، یادگیری و تجربه‌های شما نقش به‌سزایی خواهند داشت.
دنبال کردن یک سرگرمی یا فعالیت متفرقه، اوقات شاد و سرشار از آرامشی را درزندگی‌تان به همراه خواهد داشت. داشتن یک سرگرمی تنها به این معنی نیست که تنها زمانی را سپری کرده وکاری متفاوت نسبت به فعالیت‌های روزانه‌مان انجام دهیم، بلکه این سرگرمی‌ها می‌توانند سطح کلی کیفیت زندگی‌ ما را بهبود دهند. با استفاده از روش‌های ساده‌ای مانند تمدد اعصاب و ریلکسیشن می‌توانید به فرصت‌های زیادی برای آشنایی با افراد جدید دست پیدا کنید و خلاقیت خود را آشکار سازید. چه درمحیط بیرون منزل فعال باشید و چه در داخل منزل مشغول باشید، به هرحال داشتن یک سرگرمی خوب، بهترین راه برای دور بودن از مشغله‌های پرهیاهوی زندگی روزانه است.
فعالیت‌های داخل منزل
مدیتیشن
یکی از مشهورترین و در عین حال ساده‌ترین روش‌هایی که در منزل خود می‌توانید انجام دهید تا بتوانید احساس رهایی را تجربه کنید، تمرین هنر مدیتیشن است. این روش نه تنها کمک می‌کند که زمان خود را به بهترین شکل سپری کرده و شما را سالم‌تر نگه می‌دارد، بلکه میزان تمرکز و عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان را هم بالا خواهد برد. علاوه بر این مدیتیشن به از بین بردن اضطراب، افسردگی، احساس‌های منفی و استرس کمک بسیاری می‌کند. تمامی این مزایا در واقع به بهبود سطح کلی کیفیت زندگی شما منجر می‌شود.
چندان مهم نیست که حتما زمان مشخصی از شبانه‌روز را برای این تمرینات اختصاص دهید. این زمان می‌تواند بسته به شرایط شما بین ۵ دقیقه تا ۱ ساعت متغیر باشد. در واقع هر مقدار زمانی که برای این تمرین مفید اختصاص می‌دهید به آرامش درونی‌تان کمک خواهد کرد. در ابتدا بهتراست که قبل از شروع مدیتیشن، محیط اطراف خود را آرام کنید. برای این منظور می‌توانید موسیقی ملایمی را انتخاب کرده و یا شمع روشن کنید و به شکل مناسبی بر روی تشک یوگا قرار گرفته تا حس مناسب را پیدا کنید. به مجرد این که بتوانید روش صحیح و موقعیت مناسب برای این تمرینات راهماهنگ کنید، از انجام این روش لذت خواهید برد.
اگرچه که ممکن است مشغول بودن شما به این نوع فعالیت‌ها چندان به مذاق والدین و یا همسرتان خوشایند نباشد اما این سرگرمی قطعا به کاهش استرس‌های روزانه‌تان کمک خواهد کرد. بازی‌های ویدویی هم به افزایش قدرت انعطاف‌پذیری و تصمیم‌‌گیری در زندگی واقعی‌تان کمک می‌‌کند و این بهبود نه تنها درحیطه‌ی بازی‌ها و این نوع سرگرمی‌ها است بلکه باعث می‌شود راندمان کاری خود را درمحیط کاری خود بهبود بخشیده و بهتر بتوانید گردش کاری خود را مدیریت کرده و تصمیمات را سریع‌تر اتخاذ کنید .
قلاب‌دوزی
قلاب‌دوزی هم درحقیقت می‌تواند یک بازی فکری باشد. چه باورکنید و چه نکنید مردمی هم هستند که از بازی با قلاب‌دوری وبافتن یک گل یا حتی یک نوشته و نقل قول، احساس لذت و شادی می‌کنند. می‌توانید به هرجایی که می‌روید قلاب‌دوزیتان را همراه خود داشته باشید و در حینی که بازی کودکان خود را تماشا می‌کنید آن را هم انجام دهید.
قلاب‌دوزی مهارتی نسبتا ساده، مقرون به صرفه ولذت‌بخش است. راه‌های مختلفی برای تزیین قسمتی از پارچه مانند استفاده از مهره، نخ، مروارید، سوزن و پولک وجود دارد. قلاب‌دوزی با تمرین قدرت خلاقیت به شما کمک می‌کند که با استفاده از دستان‌تان لباس‌های کهنه را به لباس‌های نو تبدیل ‌کنید. تمام آنچه که برای شروع قلاب‌دوری نیازدارید یک جفت قیچی کوچک، یک حلقه‌ی قلاب‌بافی ونخ وسوزن است. سایت‌های آنلاین مختلفی هم در این زمینه وجود دارند که نحوه‌ی ایجاد اشکال، طراحی به‌وسیله نخ وسوزن را به شما آموزش می‌دهند.
صنایع دستی
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با کمک اشیای به ظاهر بی‌استفاده‌ی پیرامون خود،  بهترین نتیجه و محصول را به دست آورید؟ بله تبدیل اشیای به ظاهر اضافی به اشیای مفید هم می‌تواند جالب باشد. این هنر می‌تواند به ‌طورموثری خاصیت درمانی طبیعی داشته باشد و به کاهش اضطراب و دردهای مزمن وافسردگی کمک فراوان کند ومسئله‌ی مهم‌تر این که که برای آن نیازی نیست که به هرجایی بروید تا آن را انجام بدهید.
محل کارتان می‌تواند محیط آرام خانه‌تان باشد ونخ وسوزنی برداشته وزباله‌های اطراف‌تان را به گنج‌هایی تبدیل کنید که تا همیشه برای‌تان بمانند. شاید باورآن برای‌تان سخت باشد اما به زودی خواهید دید که به‌راحتی گرفتار و معتاد این سرگرمی و هنر خواهید شد. اشیا و وسایلی که ازآنها استفاده نمی‌کنید را انتخاب کرده وازخود بپرسید که آیا من می‌توانم این شی را به وسیله‌ای مفید تبدیل کنم؟ و به دنبال یافتن ایده‌ای مناسب برای تبدیل آن به وسیله‌ای مفید وکاربردی و خلاق باشید.
فعالیت های بیرونی
پیاده‌روی و کوهنوردی
انجام پیاده‌روی وکوه‌پیمایی الزاما به این معنا نیست که شما باید یک کوهنورد حرفه‌ای باشید. بلکه در حقیقت این فعالیت‌ها می‌توانند بخشی ازسرگرمی تعطیلات آخرهفته شما باشند که با توجه به میزان سختی و فشار قابل تحمل برای شخص شما، به سایر برنامه روزانه‌تان اضافه شود. به مرور می‌توانید میزان سختی راه را با تغییر مسیر افزایش دهید.
باورعمومی براین است که پیاده‌روی و کوه‌پیمایی میزان بهره‌وری شخصی شما را افزایش می‌دهد. نه تنها زیبایی‌های طبیعی محیط زیست را به شما نمایان می‌کند بلکه ذهن شما را ازهمه‌ی نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره زندگی روزانه رهایی می‌بخشد و همچنین به عنوان یک ورزش عالی، سطح استقامت و قدرت بدنی شما را بهبود می‌بخشد.
دوچرخه‌سواری
یکی دیگراز فعالیت‌های خارج از خانه که می‌توانید دنبال کنید، دوجرخه‌سواری است. جدای از مزایای سودمند فیزیکی وجسمانی آن، ثمرات بسیارزیاد روحی و روانی همراه دوچرخه سواری وجود دارد.
دوچرخه‌سواری در مجاورت طبیعت یک روش بسیارعالی برای رهایی از محیط پراسترس است. باورعمومی بر این است که دوچرخه‌سواری قدرت حافظه را به وسیله‌ی ساخت سلول‌های جدید مغزی در ناحیه هیپوتالاموس مغز بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کند که از انرژی خود به شکل موثرتری بهره‌مند شوید . کارشناسان سلامتی براین باور هستند که یک جلسه دوچرخه‌سواری تند در ساعات اولیه‌ی عصر به طرزچشم‌گیری میزان بهره‌وری شما در ساعات بعد از ظهر را بهبود می‌بخشد.
علاوه براین دوچرخه‌سواری به شما کمک می‌کند که خلاقانه‌تر فکر کنید. از بازیگران گرفته تا موسیقیدان‌ها و نویسنده‌ها و در حقیقت بسیاری از افرادی که از یک چالش روحی و روانی رنج می‌برند، با دوچرخه‌سواری در دل طبیعت و لذت هوای تازه، مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت خود را بهبود می‌بخشند.
سنگنوردی
سنگنوردی هم یکی دیگر از روش‌های دفع کردن استرس است. حتما لازم نیست که یک صخره یا کوه واقعی را برای صعود پیدا کنید. بلکه شما می‌توانید به مراکز سنگ‌نوردی داخل سالن رفته که البته ممکن است چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای نداشته باشند اما به اندازه‌ی صخره‌ی واقعی کاربردی هستند. سنگ‌نوردی به عنوان یک تمرین کامل بدنی در نظر گرفته می‌شود. این سرگرمی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که سطح مناسب آمادگی جسمانی خود و توانایی‌های شناختی بیشتری را حفظ کرده، بلکه ثمرات احساسی و روانی مرتبط بسیاری هم به همراه خود دارد.
سنگ‌نوردی کمک می کند که اهداف خود را تنظیم کرده و به عنوان یک مسکن استرس بزرگ عمل می کند و به بهبود اعتماد به نفس، کمک فراوان می‌کند به طوری که با صعود به یک کوه می‌توانید برای بقیه‌ی عمر به این عمل خود افتخار کنید.
zoomit.ir – سحر صمدی:

ارسال شده در 20 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • مبتلا نشدن به سرطان های تخمدان با فرزند آوری
  • چرا دچار سوزش ادرار می شویم و راههای درمانی آن چیست
  • هر آنچه در مورد برفک واژن باید بدانید
  • نزدیک شدن به سکته با عصبانیت
  • آموزش نظم دادن به اتاق بچه
  • به کودک خود از این غذا ها بدهید و از این غذا ها منعش کنید
  • مراقبت و پیشگیری در برابر پیر چشمی
  • آسیب های بوکس و فوتبال برای زیر هجده سال
  • دانستنی هایی جالب در رابطه با سیر
  • ازدواج و به موفقیت رسیدن آن
  • چگونه در دوران حاملگی یبوست را درمان کنیم
  • تمرینات ورزشی موثر برای امراض قلبی
  • عوارض جسمی و روحی استفاده از اینترنت
  • ترفندهای بیدار کردن کودک در صبح
  • کتاب بسیار خواندنی درباره دیابت
  • محبوبترین ها

  • تبلیغات مختلف برای مصرف قند و شکر
  • شیوه ای برای پیشگیری از بیماریهای سالمندی با پروتئین
  • بر نشانه های نوروپاتی دیابتی نحوه تغذیه چه تاثیری دارد
  • کاهش استرس در سلولهای بتا با پروتئین پروتئین IL -22
  • بکارگیری نور قرمز و بررسی پیام رسانی سلولهای انسان
  • داروهای هفتگی دردیابت چگونه باید باشد؟
  • سرعت متابولیسم پایه(BMR)چگونه محاسبه می شود؟
  • حمله به دیابت با این لیست خوراکی
  • رمز و رازهای طولانی مدت حمله سیستم ایمنی در بیماران دیابتی
  • رتینوپاتی دیابتی و شایع ترین علت نابینایی
  • داروی جدید برای معالجه موثر نوروپاتی دردناک
  • برای تولید پانکراس مصنوعی گامی دیگر برداشته شد
  • برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چه روغنی خوب است؟
  • خطر مرگ بر اثر عوارض قلبی دیابت و تفاوت های جنسیتی
  • ارتباط میان دیابت و اضافه وزن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است