irendaya.com_340 (1)

برخی مواد غذایی نه تنها شما را شاد و سرحال نمی کنند بلکه موجب افزایش خستگی . کسلی شما نیز می شوند و در فرسوده شدن شما نقش دارند نوشیدنی های کافئین دار از این قبیل نوشیدنی ها به شمار می روند با دیگر مواد خوراکی کسل و بی حال کننده آشنا شوید

احساس خستگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما گاهی بعضی غذاها مقصر چنین حسی هستند.
به گزارش شفقنا به نقل از سلامت نیوز، اینجا می خواهیم چند غذا را که انرژی تان را می کشند به شما معرفی کنیم:
غلات صبحانه
می دانید که خوردن دونات به عنوان صبحانه انتخاب خوبی نیست، اما خوردن یک کاسه غلات صبحانه نیز می تواند به همان اندازه یا شاید بیشتر، قند داشته باشد. قند به سرعت انرژی تان را بالا می برد. اما این افزایش زیاد دوام نمی آورد، و دوباره سطح قند خون سقوط می کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد قسمتی از مغزتان که هوشیار نگهتان می دارد خاموش می شود و حتی از پیش هم گرسنه تر می شوید.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا طوری طراحی شده اند که در کوتاه مدت کار کنند، بدنتان را پر می کنند از کافئین و قند. اما وقتی این مواد مصرف می شوند، قند خونتان از قبل هم پایین تر می رود، پس احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید. بعلاوه این نوشیدنی ها بدنتان را کم آب می کنند، کم آب شدن بدن خستگی تان را دو چندان می کند.
نان سفید
نان سفید و برنج شاخص گلیسمی بالایی دارند و فیبرشان هم کم است، این یعنی بدنتان به راحتی آنها را می شکند و به سرعت از انرژی شان استفاده می کند. از سوی دیگر غلات سبوس دار، گوارششان بیشتر طول می کشد، بنابراین تقویت انرژی تان مدت زمانش افزایش می یابد.
غذاهای سرخ کرده
کمی طول می کشد تا بدن بتواند غذاهای سرخ کرده چرب را هضم کند. بدن باید سخت تلاش کند تا خون را از اندام به ارگان های داخلی بیاورد، وقتی خون اطراف ارگان های داخلی جمع می شود ممکن است به مدت شش تا هشت ساعت احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.
قهوه
در صورت مصرف متعادل قوه می تواند برای بدن عالی باشد. اما اگر برای بدست آوردن انرژی به جای خواب و استراحت به کافئین متکی باشید و یا نزدیک به ساعت خوابتان قهوه بنوشید، ممکن است خود را از خواب خوش شب محروم کنید.
وعده های کم کالری
اگر بیش از حد میزان کالری دریافتی خود را محدود کنید، بدنتان به حالت قحطی می رود، سوخت و سازتان را کاهش می دهد و سطح انرژی تان را پایین نگه می دارد. در فواصل منظم به اندازه مناسب غذا میل کنید و هرگز وعده ای را جا نندازید و یا اجازه ندهید قبل از یک وعده گرسنگی تان شدت پیدا کند.
غذاهای کم آهن
آهن کمک می کند کالری را تبدیل به انرژی کنید، بنابراین وقتی از برنامه غذایی تان کم می شود ممکن است احساس خستگی کنید. گوشت یکی از منابع بزرگ آهن است، اما عدس، دانه سویا، و آجیل ها نیز انتخاب های مناسبی هستند.

انتهای پیام

ارسال شده در 23 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مضرات مصرف چیپس
  • برای بالا بردن انگیزه این شیوه ها را به یاد داشته باشید
  • مرد نمونه اینگونه است
  • هشدار لخته شدن خون برای بیماران
  • همه چیز پیرامون میز برای اتو
  • چگونه در نخستین دیدار دل کسی را بدست بیاوریم
  • فشار خون بالا را دریابید
  • عکس العمل شما در مواجه با آدامس جویدن
  • عکس های گیاه ترش و خوشمزه ریواس
  • از رنگ درمانی چه می دانید؟
  • عومل منجر به پوسیدگی دندان
  • چگونه ماسکارا (ریمل) بزنید؟ آموزش کامل ریمل زدن
  • سالخوردگان و تحلیل رفتن تمایلات جنسی
  • به پاها نگاه کنید تا بدانید قلبتان بیماراست یا سالم؟
  • فواید و خواص دارویی دانه بذرک
  • محبوبترین ها

  • 10 فایده کافور
  • در فصل امتحانات چه دمنوشهای گیاهی خوبست
  • چای ماسالای هندی در چه مواردی توصیه می شود؟
  • خواص ادویه جات از دید طب سنتی
  • انواع سرکه و خواص و کاربردهای هر کدام
  • روش سنتی و موثر برای درمان اضطراب و استرس
  • در کودکان روشهای درمان انگل بروش طب سنتی
  • خواص دارویی گیاه افسطین (ابسطین، مروه)
  • بررسی برگ چنار و خواص آن
  • 10 روش خانگی برای درمان حالت تهوع
  • اگر ریفلاکس معده دارید با این روش سنتی درمانش کنید
  • مردم بلاروس، مصرف سير را بهترين راه پيشگيري از آنفلوانزا مي‌دانند
  • برای درمان میگرن چه میوه ای بخوریم
  • عصبی می شوید؟اسطوخودوس بنوشید
  • درمان با پزشکی مدرن یا طب سنتی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است