3

در میان انواع شیرهای مختلف حیوانی که مصرف می کنیم کدامیک برای سلامتی مان بهتر و مناسب تر هستند و از ویژگی های بیشتری برخوردارند شیر های پاستوریزه یا شیرهای طعم دار مناسب ترند ؟ویژگی ها و خاصیت های آن ها با هم متفاوت است یا خیر؟

شیر گاو یک گزینه مناسب و قدیمی و سرشار از ویتامین های آ، دی و ث بعلاوه کلسیم برای حفظ سلامت قلب است. ما چربی اشباع ‌شده و کلسترول موجود در شیر کامل و حتی شیر دو درصد باعث خنثی‌ سازی مزایای سلامتی این نوع از شیر می‌ شود.

با این حال کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و یا به پروتئین های خاصی در شیر آلرژی دارند، یا گیاه خوارند، می توانند به سادگی شیرهای دیگر را جایگزین این نوع شیر کنند و از مزایای سلامتی مشابه آن سود ببرند.

شیر گاو ارگانیک: شیر گاو مجموعا 146 کالری، 5 گرم چربی اشباع و 24 میلی گرم کلسترول در هر فنجان دارد. این نوع شیر منبع فوق العاده پروتئین و مواد مغذی است و یک فنجان از آن یک سوم نیاز روزانه به کلسیم را برطرف می کند. علاوه بر این شیر گاو ارگانیک، به طور قابل توجهی خواص ضد التهابی دارد و آن هم به خاطر اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود سلامت قلب مفید است. اما زمانی که بحث سلامتی قلب مطرح می ‌شود، این را باید گفت که لبنیات پرچرب باعث بروز مشکلاتی برای قلب می ‌شوند. به عقیده متخصصان انجمن قلب آمریکا چربی اشباع ‌شده موجود در رژیم غذایی سطح کلسترول بد را بالا می ‌برد و همین باعث بیماری قلبی و سکته مغزی می‌ شود. بهتر است بدانید که یک ‌کاسه شیر کم ‌چرب حاوی 83 کالری و 5 میلی ‌گرم کلسترول است و چربی اشباع ‌شده ندارد. علاوه بر این، شیر گاو حاوی پتاسیم است که می ‌تواند از فشارخون بالا جلوگیری کند.

شیر گاو خام: برخی تصور می کنند که مصرف شیر خام غیر پاستوریزه خواص سلامتی بیشتری دارد در حالی که این نوع شیر سرشار از چربی اشباع و کلسترول و مضر به حال قلب است. متخصصان بر این باورند که زنان باردار و کودکان به هیچ وجه نباید شیر خام و یا محصولات لبنی ساخته شده از این نوع شیر را استفاده کنند. علاوه بر این، شیر خام منبع باکتری های مضر مانند سالمونلا، لیستریا، و ای کولای است و مردم با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی مواد غذایی خام، به هیچ وجه نباید این نوع شیر را استفاده کنند.

شیر سویا: این نوع شیر در هر فنجان تنها 80 کالری و 4 گرم چربی دارد و یک جایگزین عالی برای شیر گاو و برای کسانی است که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. شیر سویا در هر فنجان 7 گرم پروتئین دارد و برای حفظ سلامت قلب یکی از بهترین گزینه ها است. البته اگرچه این نوع شیر سرشار از مواد معدنی، چربی های اشباع نشده، ویتامین ها و فیبر است، باید در انتخاب آن، نوع غنی شده با کلسیم، بدون شکر و غیر شیرینش را انتخاب کرد.

شیر کنف: این شیر را از دانه ‌های گیاه کنف می ‌گیرند. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید و به سویا آلرژی دارید این شیر جایگزین خوبی است. یک ‌کاسه شیر کنف حاوی 80 کالری، 5گرم چربی اشباع‌ شده و بدون کلسترول است. شیر کنف از نظر طعم و غلظت شبیه شیر بادام بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، به‌خصوص اسید آلفا لینولنیک برای سلامتی قلب است. این شیر منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است. جذب منیزیم کافی به نرمال نگه‌ داشتن ضربان قلب کمک می ‌کند، در حالی‌ که جذب ناکافی منیزیم منجر به ضربان‌ های قلب نامنظم مانند فیبریلاسیون دهلیزی می ‌شود.

شیر نارگیل: این نوع شیر و اضافه کردن بلغور جوی دو سر به آن بهترین گزینه برای صرف صبحانه است. یک فنجان شیر نارگیل شیرین نشده تنها حاوی 4 گرم چربی اشباع است. البته این را باید گفت که شیر نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

شیر برنج: شیر برنج به‌طور طبیعی سرشار از کربوهیدرات‌ ها است که مصرف آن برای سلامت قلب توصیه نمی شود. بر اساس مطالعات، میان رژیم‌ های سرشار از کربوهیدرات‌ ها و خطر ابتلا به دیابت و خطر بیماری قلبی رابطه مستقیم وجود دارد. علاوه بر این که شیر برنج پروتئین چندانی هم ندارد. پس سعی کنید که با خوردن دیگر مواد غذایی پروتئین کافی جذب بدن خود کنید.

شیر بز: اگر در هضم کردن لاکتوز دچار مشکل هستید، شیر بز گزینه خوبی است. با این حال، شیر بز سرشار از کالری، چربی اشباع‌شده و کلسترول است. محدود کردن چربی ‌های اشباع‌شده در رژیم غذایی به کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری عروقی کرونری کمک می ‌کند. علت این است که سطوح بالای کلسترول در خون موجب تجمع پلاک در شریان‌ ها (تصلب شریان ‌ها) می ‌شود و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌ دهد.

شیر شتر: یک فنجان شیر شتر حاوی 107 کالری، 3 گرم چربی اشباع‌ شده و 17 گرم کلسترول است. بنا بر نتایج مطالعات، می‌ توان گفت که شیر شتر در مقایسه با شیر گاو حاوی 10 برابر آهن بیشتر و 3 برابر ویتامین ث بیشتر است. علاوه بر این، شیر شتر برای افراد دیابتی مفیدتر است، چون حاوی انسولین است.

منبع:www.everydayhealth.com

آوای سلامت،

ارسال شده در 26 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عکس های میکروسکوپ نوری استریوزوم
  • در پیشگیری از سیگاری شدن بچه ها پدر و مادر چه نقشی دارند؟
  • خطر دیابت برای شنوایی و بینایی
  • اک مک نعنایی
  • دستاوردهای علمی جدید پیرامون نقشه برداری از مغز
  • بهترین روش برای خوردن قرص مسکن
  • انواع چربی ها و تاثیرات مضر آن ها روی بدن
  • معجون های بی نظیر برای همسران عصبانی
  • پیشنهادات تغذیه هنگام شیردهی
  • بی خوابی خود را با روش های طبیعی درمان کنید
  • لزوم استفاده از نخود در رژیم غذایی
  • ترشح از سینه مردان
  • نقش طرز تفکر افراد روی کم کردن وزن
  • فواید رقص تپ
  • تهدید سلامتی با مصرف قلیان
  • محبوبترین ها

  • بازگشت به مصرف مواد مخدر پس از ترک
  • فهرست دقیقی از علائم مرتبط با مصرف مواد مخدر در دانش آموزان
  • تهدید سلامت دندان ها با توتون و تنباکو
  • 4 اصل تغذیه ای برای ترک سیگار
  • ماده مخدر كتامين چیست
  • سرطان زا بودن تنباکوی قلیان ثابت شد!
  • عوارض در دسترس بودن سیگار
  • ترک کردن سیگار با میوه
  • سیگار و ده باور رایج در مورد آن
  • خطر ابتلا به سرطان با قلیان برای جوانان
  • قلیان استارتی برای سیگار
  • تهدید این سرطان برای سیگاری ها
  • سه عامل خطرناک برای مرگ درجوانی
  • داروی مثلا ترک اعتیاد تمجیزک
  • چگونگی پیشگیری از گرایش فرزند به مواد مخدر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است