teenage girl suffering with depression in a conversation with a therapist

سندرم آشیانه خالی احساس اندوهی است که والدین پس از آنکه فرزندان خانه را به قصد تحصیل یا ازدواج ترک می‌کنند به آن دچار می‌شوند. برخی از والدین هیچ مشکلی با سندرم آشیانه خالی ندارند، اما خیلی‌ها به دنبال راهی برای مقابله با آن هستند. تماشای بزرگ شدن بچه‌ها تا زمانی که خانه را ترک می‌کنند، یک دوره هیجان‌انگیز است. بسیاری از والدین مشتاقانه روزی را به انتظار می‌نشینند که بچه‌هایشان بتوانند روی پای خود بایستند. از سوی دیگر، وقتی بعد از آن همه زحمتی که برای فرزندتان می‌کشید و نیازهایش را تامین می‌کنید، می‌بینید که دیگر نیاز چندانی به شما ندارد و روی پای خود ایستاده، ممکن است احساس تهی بودن کنید.
مقابله با سندرم آشیانه خالی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما صرف مبارزه با این عارضه می‌تواند شما را در برداشتن گام‌های مثبت و موثر یاری کند. شما می‌توانید به روش‌های مختلف با این مشکل روبه‌رو شوید و به زمانی برگردید که فرزندتان تازه به دنیا آمده بود.
در این مطلب به معرفی ۳ اقدام عملی می‌پردازیم که می‌توانید از آنها برای مبارزه با سندرم آشیانه خالی استفاده کنید.
۱. ازدواج خود را تحکیم کنید
وقتی صاحب فرزند می‌شوید، ازدواج شما تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد. میزان توجه و انرژی متقابلی که پیش از این صرف یکدیگر می‌کردید، به طور انحصاری بر فرزند نورسیده متمرکز می‌شود. از این رو، یکی از موثرترین گام‌هایی که می‌توانید برای مقابله با سندرم آشیانه خالی بردارید، کشف چیزهایی است که از مدت‌ها پیش چشم‌تان را به روی آنها بسته‌اید. حالا که دیگر قرار نیست پول‌هایتان را خرج بچه‌ها کنید، بهتر است با هم قرار بگذارید، همانطور که در شروع زندگی مشترک خود قرار می‌گذاشتید. حتما شگفت‌زده خواهید شد. چون از زمان تولد فرزند دیگر وقت این کارها را نداشته‌اید و خیلی اوقات صرفا هم‌اتاقی بوده‌اید.
اگر فکر می‌کنید بچه‌دار شدن ازدواج شما را تحت‌الشعاع خود قرار داده و بر آن تاثیر منفی گذاشته است، حالا وقت آن است که به خود برسید. در این شرایط، از وقت و انرژی کافی برای حل مشکلات برخوردارید و می‌توانید ازدواج‌تان را تحکیم کنید.
۲. مهارت‌های جدید کسب کنید
حالا که وقت‌تان مال خودتان است، می‌توانید به مدرسه بروید و علاقه‌مندی‌های پیشین خود را دنبال کنید. این کار روش خوبی برای مبارزه با سندرم آشیانه خالی خواهد بود. اگر دوست دارید، می‌توانید یک شغل جدید پیدا کنید یا فقط در چند کلاس آموزشی شرکت نمایید. با این کار، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. ملاقات با افراد جدید نیز کمک می‌کند که یک شروع دوباره داشته باشید.
روزی روزگاری، قبل از اینکه بچه‌دار شوید، حتما رویاهایی داشتید. حالا وقت آن رسیده که به رویاهایتان جامه عمل بپوشانید. قدردان فرصتی باشید که اکنون در اختیار دارید. حالا که عاقل‌تر شده‌اید، بهتر می‌توانید از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید و تصمیمات بهتری بگیرید.
۳. سفر کنید
بیشتر افرادی که از سندرم آشیانه خالی رنج می‌برند، خود را به کل بازنشسته می‌کنند. البته تصور اینکه تا ظهر بخوابید و بعدازظهر را نیز با پوشیدن لباس خواب بگذرانید، تا چند هفته جذاب خواهد بود. اما به تدریج خسته‌کننده خواهد شد.
نگذارید به سندرم آشیانه خالی عادت کنید. برای سفر برنامه‌ریزی کنید. به مکان‌های جدید بروید و دیدنی‌های مورد علاقه‌تان را ببینید. حالا وقت آن رسیده که زندگی رویایی خود را داشته باشید و مهم نیست بچه‌ها چه فکری می‌کنند. با این کار می‌توانید به فرزندتان یک درس بزرگ بدهید. آنها با دیدن شما می‌فهمند که زندگی در کنار تمام سختی‌هایش می‌تواند لذت‌بخش باشد.
یکی دیگر از روش‌های مبارزه با سندرم آشیانه خالی صرف زمان با بچه‌ها در بیرون از خانه است. وقتی بچه‌ها برای دیدن شما به خانه می‌آیند، تمایل دارند نقش همان کودک همیشگی را ایفا کنند و شما مراقب‌شان باشید. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی یک سفر مشترک و گذراندن تعطیلات با هم در بیرون از خانه از وجود فرزندتان به عنوان یک فرد بالغ لذت ببرید. سعی کنید مثل یک دوست با هم وقت بگذرانید تا از عملکرد خود در بزرگ کردن بچه‌ها احساس رضایت کنید.
مهم نیست چه تصمیمی برای مبارزه با سندرم آشیانه خالی دارید؛ آنچه اهمیت دارد این است که وجود این عارضه را به رسمیت بشناسید. خیلی‌ها ممکن است به شما بگویند این فقط یک تلقین است و باید با آن کنار بیایید، اما احساس رها شدن و افسردگی مرتبط با آن می‌تواند بیش از آنچه فکرش را می‌کنید واقعی باشد. بنابراین، از پذیرفتن مشکل و یافتن راهی برای مبارزه با آن خجالت نکشید.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 3 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • از سرفه های ماندگار اطفال بترسید
  • معالجه اندامها از طریق کف دست
  • رفع کمردرد کهنه و مزمن به شیوه خوراکی و سنتی آن
  • آسیب های جبران ناپذیر خود درمانی برای بینایی
  • تاثیر بسیار مفید میوه بر روی بدن انسان.
  • گوشت چرخ کرده را چگونه انتخاب کنیم
  • استفاده درست از داروها برای کنترل گلوکوم
  • تاثیرات هورمون درمانی بر بیماران قلبی
  • هر آنچه درمورد خاصیت های انار باید بدانید
  • ماهی که شما را فلج کرده و می کشد
  • تکنیک هایی برای بلندتر شدن قد
  • راه حل های مناسب برای شایع ترین مشکلات دروان باردرای
  • طرز تهیه مینی کامپیر
  • بلند شدن از خواب با حس قهوه
  • لزوم استفاده از کمربند ورزشی در وزنه برداری چیست؟
  • محبوبترین ها

  • با رعایت این 6 نکته، در گرما ورزش کنید
  • کیفیت بخشیدن به خواب افراد ورزشکار
  • توان جهش به چه معنا است؟
  • سه تمرین ساده ی تنفس برای رهایی از گرم شدن
  • آیا در مدت زمان کم قطر بازو افزایش می یابد؟
  • تنظیم برنامه غذایی برای یک ورزشکار
  • معنا و مفهوم قدرت انفجاری (توان)
  • چطوری از اصل اضافه بار در سیستم تمرینی جهت افزایش حجم بهره مند شویم
  • آموزش تصویری ورزش در محل کار
  • مناسب ترین ورزش ها برای خردسالان
  • بهترین رژیم غذایی برای یک شناگر
  • حرکات ورزشی برای تناسب اندام بیشتر در منزل
  • فشارخون و کنترل آن
  • در باشگاه‌های ورزشی این کارهای نادرست را هرگز انجام ندهید
  • ورزش برای دستگاه قلب و عروق چه فوایدی دارد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است