928147_171

بارها در مورد ارزش و فایده مصرف دانه های روغنی توضیح داده ایم می خواهیم از ویژگی ها و تاثیرات مختلف آن ها روی بدن بگوییم آیا با ارزش غذایی این دسته از مواد غذایی آشنایی دارید و میدانید در چه زمینه هایی برای سلامتی موثر خواهندبود

 کشمش، زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک با مقداری بادام یا فندق تاثیر بسیاری مفیدی روی سلامتی می‌گذارد. در ادامه شما را با این دنیای پر از انرژی و سلامتی آشنا می‌کنیم.

دوستدار قلب

بادام، فندق، پسته و غیره سرشار از چربی‌های مفید هستند زیرا حاوی میزان زیادی امگا ۳ می‌باشند. گردو نیز حاوی امگا ۳ است اما متاسفانه بدن ما امگا ۳ کمی جذب می‌کند. البته زمانی که آجیل میل می‌کنید حواستان به اضافه وزن حاصل از آن باشد. میزان چربی موجود در این دانه‌های روغنی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده است. برای افرادی که نگران اضافه وزن هستند توصیه می‌کنیم روزانه بیش از ۵ عدد بادام یا پسته یا فندق و بیشتر از ۳ عدد میوه‌ی خشک مصرف نکنند. بقیه‌ی افراد نیز دچار افراط نشوند.

منیزیم و کلسیم

میوه‌های خشک سرشار از منیزیم هستند و دانه‌های روغنی حاوی میزان قابل توجهی کلسیم می‌باشند. برای همین این مواد غذایی باعث می‌شوند بدن بهتر با استرس و بی‌حوصلگی مبارزه کند. از این گذشته این مواد غذایی از قلب محافظت می‌کند. منیزیم، مشکلات ضربان قلب را برطرف می‌کند و کلسیم، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

حاوی آنتی‌اکسیدان

میوه‌ها در طی روند خشک شدن مقداری از ویتامین‌ها و به ویژه ویتامین C و برخی از ویتامین‌های گروه B را از دست می‌دهند. در عوض میزان مواد معدنی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم و فلاوونوئیدها به ویژه لیکوپن آن‌ها بیشتر است. دانه‌های روغنی مثل فندق، بادام و گردو منبع فوق‌العاده‌ی «روی» هستند که رادیکال‌های آزاد را خنثی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

دیابتی‌ها

اطلاعاتی در مورد شاخص گلیسمی میوه‌های خشک وجود ندارد. بهتر است افراد دیابتی میوه‌های خشک را بعد از غذا میل کنند. در مورد مغزهای روغنی باید بگوییم بر اساس نتایج پژوهش‌ها، مصرف مقدار کمی از این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

منبع انرژی

میوه‌های خشک سرشار از قند و مواد معدنی بوده و بنابراین پرکالری هستند. بادام، فندق و آجیل‌های دیگر نیز سرشار از لیپیدها یا همان چربی‌ها هستند. در واقع یک مشت کوچک از میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی منبع تامین انرژی برای ورزشکاران است. اگر اهل ورزش هستید توصیه می‌کنیم به جای مکمل‌های غذایی از ترکیب میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی استفاده کنید. میزان مواد معدنی، گلوسیدها و لیپیدهای این مواد غذایی متعادل و یکدست است. البته باید توجه داشته باشید که قند موجود در این مواد غذایی جزو قندهای کند نیستند و خیلی زود وارد جریان خون می‌شوند برای همین بهتر است بعد از آن نان کامل یا پاستا میل کنید.

پیشگیری از فشار خون بالا

متاسفانه در دنیای صنعتی امروز مردم بیشتر از مواد غذایی صنعتی و آماده استفاده می‌کنند و برای همین مصرف نمک آن‌ها نیز بالا است. باید بدانید مصرف زیاد نمک، فرد را در معرض فشار خون بالا قرار می‌دهد. میوه‌های خشک منبع پتاسیم هستند. پتاسیم به نوعی اثرات سدیم را متعادل می‌سازد. علاوه بر این پتاسیم و منیزیم با گرفتگی عضلات مقابله می‌کند.

ضد یبوست

یکی از عمده‌ترین فواید میوه‌های خشک این است که سرشار فیبر هستند و برای همین در رفع مشکل یبوست بسیار موثر عمل می‌کنند. زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک حاوی بیشترین میزان فیبرها می‌باشند. برای حل مشکل، توصیه می‌شود روزانه یا بعد از صبحانه ۳ عدد از این میوه‌های خشک میل کنید. البته باید به میزان گلوسیدهای این مواد غذایی توجه کنید. توصیه می‌کنیم خودتان دست به کار شده و آلو، زردآلو و انجیر را خشک کنید. توجه داشته باشید در حالت عادی هیچ ماده‌ غذایی مضر نیست به شرط اینکه در مصرف آن زیاده‌روی نشود. تا می‌توانید از نعمت‌های الهی استفاده و لذت ببرید. در کنار تغذیه‌ مناسب، ورزش را فراموش نکنید. روزانه حداقل بیست دقیقه پیاده‌روی کنید.

روزنامه آرمان

ارسال شده در 11 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تصمیمات جدید برای عمل توبکتومی زنان معتاد
  • تهیه سالاد با سیب زمینی و سبزیجات
  • جوان تر شدن با این سبک زندگی
  • توصیه های مهم برای تخمک گذاری
  • نکات آرایشی مناسب برای تابستان
  • اختلال شک و ظن بین زوجین
  • واکسن آنفلوانزا برای این افراد مضر است!
  • تصاویر دستگاه میکرو اچ پی ال سی هموگلوبین
  • زیباتر شدن پوست و مو با این ویتامین ها
  • محافظت از بدن در برابر میکروب ها
  • استفاده دارویی و موارد مصرف انگور
  • طب سنتی کوفتگی در ورزش را چطوری درمان میکند
  • کاهش دامنه حرکتی با زانوی پرانتزی
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • روانشناسی صحبت کردن مردان
  • محبوبترین ها

  • راه و روش انتقاد پذیرکردن فرزند
  • اعتیاد به کار و عوارض جانبی آن
  • آموزشهای لازم برای صلح و صلاح بین افراد
  • استرس چه تاثیری بر سلامت سلول های قلب دارد؟
  • شناخت انواع زبان رنگ ها
  • کنترل احساسات پس از یک شکست عشقی
  • ویژگی های برگزیده ترین ادراره های دنیا
  • چگونه با همسر خود گفتگو کنیم؟
  • هنگامی که نوجوان شما ناگهان بی احترامی می کند
  • مقصود از پس نگاره ها چیست
  • آیا ماساژ می تواند بیماری ها را درمان کند؟
  • هرآنچه درباره استرس باید بدانید
  • مجادله والدین و تاثیرات منفی آن روی کودک
  • زمان مناسب برای ازدواج برای بار دوم
  • خشم والدین و ترس بچه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است