Reversing-diabetes

 دیابت با چه عواملی تشدید می شود و شدت می یابد این عارضه چگونه قابل کنترل خواهد بود برخی افراد دیابتی باورهای غلط تغذیه ای دارند که می خواهیم در این مطلب به درستی یا نادرستی برخی از آن ها اشاره کنیم در ادامه با ما همراه باشید

شیوع دیابت به ویژه دیابت نوع دوم که بیشتر با شیوه زندگی ما در ارتباط است، در طی دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته ضمن این که باورهای نادرست بسیاری در مورد این بیماری سبب شده کنترل آن در بعضی از مبتلایان با مشکل مواجه شود.

به نقل آنجا که دیابت یک بیماری است که سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، تصحیح باورهای غلط درباره آن به پیشگیری از عود عوارض و بهبود وضعیت بیمار کمک می کند. باور غلط تغذیه ای و رایج در میان افراد دیابتی از این قرار است:

اسطوره: تنها مصرف شکر، باعث ابتلا به دیابت می شود

جقیقت: در واقع دیابت زمانی آغاز می شود که توانایی بدن برای تبدیل مواد غذایی به انرژی مختل گردد. البته این بدان معنا نیست که شما هرچقدر که می خواهید، قند و شکر مصرف کنید، چون این زیاده روی خود باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد که خود یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به دیابت نوع دو است. چاقی در کنار دریافت میزان زیاد شیرینی ها و عدم تحرک، شانس شما را برای ابتلا به دیابت چند برابر خواهد کرد.

اسطوره: کربوهیدرات ها برای مبتلایان به دیابت مضرند

حقیقت: مصرف کربوهیدرات، پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم است؛ چه دیابت داشته باشید و چه نه! نان های سبوس دار، غلات صبحانه، پاستا، برنج، سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی، نخود فرنگی و ذرت می توانند جزیی از وعده اصلی یا میان وعده شما باشند. کلید اصلی، کنترل حجم آنهاست. مصرف 3 تا 4 واحد از غذاهای حاوی کربوهیدرات در اکثر افراد دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین غلات کامل یکی از منابع فیبر هستند که می توانند به سلامت معده شما کمک کنند و به دلیل آن که معمولا جذب قند آنان سریع نیست، در کنترل قند شما اثرات مضر نخواهند داشت.

اسطوره: پروتئین برای مبتلایان به دیابت، بهتر از کربوهیدرات است

حقیقت: واقعیت این است که مبتلایان به دیابت باید مراقبت انتخاب های پروتئینی خود باشند چون اگر بخصوص نوع پرچرب آنها را انتخاب کنند، به سلامت قلب و عروقشان نیز آسیب زده اند. مبتلایان به دیابت باید در مورد میزان نیازشان به مصرف پروتئین، حتما با یک متخصص تغذیه در تماس باشند.

اسطوره: شما می توانید به هر میزانی که می خواهید، میوه بخورید

حقیقت: میوه ماده غذایی سالمی است و حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است. میوه ها کربوهیدارت نیز دارند و شما در برنامه غذاییتان نیاز به مصرف آنها دارید. اما حتما باید از یک متخصص تغذیه در مورد نوع میوه و میزانی که مجاز به مصرف آن هستید مشورت بگیرید. بعضی از میوه ها که حاوی قند فروکتوز به میزان زیاد هستند، در صورت مصرف بیش از حد می توانند کنترل قند شما را مختل کنند.

اسطوره: افراد دیابتی نمی توانند تا آخر عمر از شیرینی و شکلات استفاده کنند

حقیقت: اگر در کنار یک برنامه غذایی سالم و همراه ورزش باشد، یک فرد دیابتی از دسر و شیرینی می تواند استفاده کند.

اسطوره: دیابت بیش از اینکه به تغذیه مربوط شود به ژنتیک ربط دارد

حقیقت: عوامل ابتلا به دیابت نوع 1 که یک بیماری خود ایمنی است همچنان ناشناخته است. ممکن است این عوامل ژنتیکی و همچنین محیطی باشند. این نوع دیابت که معمولا از سنین کم بروز می کند به طور مستقیم به تغذیه یا اضافه وزن ارتباط پیدا نمی کند. در عوض در خصوص دیابت نوع 2 که در سنین بالاتر بخصوص بعد از 40 سالگی بروز می کند تغذیه می تواند نقش داشته باشد هرچند به شیوه ای غیرمستقیم. نتایج آخرین بررسی های علمی نشان می دهند که بین اضافه وزن و چاقی شکمی و همچنین ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

منبع:webmd

 آوای سلامت

 

ارسال شده در 12 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • جانشین داروی شب ادراری
  • همه موارد تاثیرگذار در چاقی اطفال
  • دمنوشی موثر برای درمان خلط گلو
  • کهولت سن وسردشدن رابطه جنسی
  • اشک بلورین این زن
  • با این روش ها تب کودک خود را کاهش دهید
  • قبل از اقدام به جراحی بینی بخوانید
  • روش های جالب برای ثابت کردن عشق به طرف مقابل
  • نظافت و میکروب زدایی وسایل کودک
  • طراحی صندلی مخصوص حفظ سلامت قلب در حین رانندگی
  • داروهاي كاهنده فشارخون باعث طاسي مقطعي مي‌شود
  • بهترین اسموتی ها برای سالم زندگی کردن
  • ارتباط تولد با وزن کم و ضروری بودن کنترل قند خون
  • تغییرات اساسی در رفتار اطفال کم رو
  • چرا شوهر به همسرش خیانت میکند؟چه دلایلی دارد؟
  • محبوبترین ها

  • آیا اضطراب همان ترس است؟
  • حافظه این افراد از بقیه قوی تر خواهد ماند
  • اساس داشتن یک رابطه پایدار در زندگی
  • اثرات افسردگی روی قد و قامت دختران
  • درمان افسردگی با مالت سن جان (هایپریکوم)
  • ترفندهایی مناسب برای کاهش شدت خشم
  • گوناگونی شخصیت ها و بررسی هر کدام
  • چطوری ذهن و جسم‌ را تازه کنیم؟
  • عمده ترین عوامل افسرد کننده
  • استرس و نگرانی این عوارض را به دنبال دارد
  • اگر می خواهید توانمند و صلح طلب باشید
  • استرس و ایجاد تنگی نفس
  • خود بیمار انگاری بیشتر در چه کسانی بروز می کند؟
  • بیماری افسردگی و تغییرات خلق و خوی
  • نشانه های حرکتی در زمینه افسردگی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است