Black-olives-close-up-on-wooden-plate
از مصرف زیتون هیچگاه غافل نشوید توصیه می کنیم این ماده مغذی پز از خاصیت را هرگز از یاد نبرید و دائم از آن استفاده کنید زیتون را در کنار وعده های غذایی تان استفاده کنید و از مزایای مفید درمانی آن بهره مند شوید در ادامه از ویژگی های بی نظیر آن بیشتر خواهیم گفت

وقتی بچه بودم زیتون از آن خوراکی هایی بود که درست درکش نمی کردم. تمام چیزی که می دانستم این بود که نمکی هستند و یک هسته در میانشان دارند. اما حالا پس از دهه ها، همه چیز را درباره این ماده غذایی می دانم. زیتون یک میان وعده فوق العاده مغذی است و می تواند در بعضی غذاها برای هرچه بهتر شدنشان به کار رود.

زیتون انواع بسیار مختلفی دارد اما نگران انتخاب نباشید، تقریبا تمام آنها سرشار از مواد مغذی هستند که به درد بدنتان می خورد. البته این را انکار نمی کنم که برخی از انواع زیتون ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. اینجا می خواهم به شما بگویم چرا باید زیتون یکی از غذاهای روزانه تان باشد و چطور می تواند از سرتاپا برایتان مفید باشد.

1- پادزهر التهابی بیماری های مدرن است

هر کاری که در جهت کاهش التهاب انجام می دهید، گامی در جهت درست است و زیتون می تواند در این زمینه کمکتان کند. به کار بردن زیتون در برنامه غذایی روزانه، دسترسی تان به پلیفینول ها و به صورت خاص اولئوروپین را افزایش می دهد. اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی است که به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های قوی، ضد آتروژنیک ها، ضد التهاب ها، ضد قارچ ها و خواص ضد میکروبی معروف است.

بهتر اینکه این پلیفینول های خوشمزه به کاهش استرس اکسیداتیو در مغز و تقویت ذهن کمک می کنند. به عبارت دیگر زیتون راهی عالی برای تقویت ذهن است.

2- سلامت قلب و عروقتان را حمایت می کند

داخل هر زیتون چربی سالم و غیراشباع وجود دارد. این چربی به تقویت کلسترول خوب و کاهش خطر سخت شدن شریان ها کمک می کند. چربی غیر اشباع در زیتون ها حاوی اسید اولئیک است که با کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب و عروق درارتباط است.

3- برای چشم ها و پوستتان مفید است

زیتون سرشار از ویتامین A است، آنتی اکسیدانی که برای محافظت از قرنیه و حفظ سلامت چشم ضروری است. این آنتی اکسیدان می تواند مشکلات مرتبط با چشم از جمله دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و آب سیاه را از بین ببرد. در مورد پوست نیز می تواند به از بین رفتن چین و چروک کمک کند.

زیتون حاوی ویتامین E نیز هست و همچنین آنتی اکسیدان هایی نظیر ترکیبات لوتئین و زیگزانتین دارد که تمام اینها به معنای محافظت بیشتر از چشم و پوست است.

4- به کاهش وزنتان کمک می کند

به دنبال رسیدن به وزن سالم هستید؟ زیتون اینجا هم می تواند کمکتان کند. به لطف چربی های غیر اشباع، که با سوزاندن چربی شکمی و حساسیت بهتر به انسولین در ارتباط است، می توانید به عنوان ابزار کاهش وزن روی زیتون حساب کنید.

برای اینکه اشتهایتان را به روشی سالم کنترل کنید، قبل از اینکه وعده های ناهار و شام را میل کنید، یک میان وعده کوچک زیتون استفاده نمایید.اسید های چرب غیر اشباع ( بعلاوه مقداری فیبر ) به گوارش کمک کرده و هورمون های سیری را تحریک می کنند. بنابراین با مصرف زیتون زودتر احساس سیری خواهید کرد.

5- انرژی بیشتری به شما می دهد

گلوتاتیون ( یک ترکیب پروتئینی کوچک از سه آمینو اسید ) دارد؟ اگر زیتون بخورید، سطح گلوتاتیون در خونتان به شکل قابل محسوسی افزایش پیدا می کند. این را تحقیقات زیادی نشان داده و ثابت کرده اند. گلوتاتیون برای تولید انرژی ضروری است. بنابراین اگر به اندازه کافی، این ترکیب پروتئینی را دریافت کنید انرژی تان افزایش خواهد یافت و زندگی فعال تری خواهید داشت.

به علاوه، زیتون ها مخصوصا زیتون های سیاه، مقدار مناسبی آهن نیز به همراه خود دارند، که برای تولید انرژی و عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. پس سعی کنید سطح این موارد را بالا نگه دارید.

چگونه بهترین نوع زیتون را بخریم:

بسیار خب، حالا زمان خرید زیتون فرا رسیده است. در فروشگاه هستید، به انواع زیتون هایی که برای فروش گذاشته شده خیره شده اید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید. چند توصیه به شما می کنیم تا بدانید باید دنبال چه چیزی باشید:

از فروشگاه خارج شوید: بهتر است خرید زیتون را از خود کشاورزان یا کسانی که محصولات ارگانیک ارائه می کنند انجام دهید. تا جای ممکن از ارگانیک و سالم بودن محصول مطمئن شوید سپس خرید را انجام دهید.

ارگانیک را فراموش نکنید: اگر زیتون را به صورت شیشه ای می خرید دقت کنید روی بسته بندی برچسب ارگانیک خورده باشد.

کنسرو ها را فراموش کنید: سعی کنید تا جای ممکن از خرید زیتون های کنسرو شده بپرهیزید. این زیتون ها در طی فرآیند رشد با آفت کش ها اسپری شده اند. در طول آماده سازی نیز مواد شیمیایی زیادی برای افزایش طول ماندگاری آنها استفاده می شود.

کم بخرید همیشه بخرید: به جای خرید مقدار زیتون به صورت کنسرو شده، به دنبال زیتون هایی باشید که بدون مواد افزودنی ارائه می شوند. طول عمر این نوع زیتون ها شاید کمتر باشد ولی می توانند تمام مزایا را به بدنتان برسانند. مقدار کمی بخرید تا زیتون ها خراب نشوند. همچنین با خرید مقدار کم می توانید انواع زیتون را بچشید و آنهایی که بیشتر خوشتان می آید را انتخاب کنید.

5 1000
ارسال شده در 14 مرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مواد خوردنی که در محل کار باید خورده شود
  • بروز اختلال خواب به دنبال مصرف برخي داروها
  • چگونه علائم دوره پیش از یائسگی را تشخیص دهیم؟
  • بالا بردن توان فکری در روز
  • قند موجود در انواع مواد غذایی
  • نوزاد زودرس و مراقبت های تغذیه ای وی
  • کاهش رشد نوزاد با کمبود پروتئین
  • پیشگیری از سوختگی خردسالان در خانه
  • محبوبترین ها

  • از مصرف کرانچی خودداری کنید
  • دلایل اختلال خواب در کودکان
  • همه موارد تاثیرگذار در چاقی اطفال
  • فواید ترس از تاریکی
  • اوتیت حاد گوش میانی
  • کودک آزاری ناخواسته توسط پدر و مادر
  • همه چیز درمورد یک تغذیه سالم برای کودکان (2)
  • رده سنی اطفال و انتخاب کتاب برای آنان
  • رپورتاژ

  • کلینیک ارتودنسی دکتر گوگانی
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • علائم بارداری در روزهای نخست
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما