4941998_710
عذاب وجدان را با چه روش هایی می توانیم برطرف کنیم این عارضه روحی می تواند باعث آزار به روحیاتتان شود و زندگی تان را مختل کند توصیه های روانشناسان در این باره را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم با ما همراه باشید

هر کس ممکن است در مقاطع مختلف زندگی احساس گناه کند. این حس درونی که “عذاب وجدان” نیز نام دارد از احساس مسئولیت نسبت به عملی اشتباه نشأت گرفته و ذهن فرد را به خود درگیر می‌کند. به عنوان مثال، عمل زیان رساندن به فردی دیگر ممکن است وجدان را به درد آورد.
عذاب وجدان باعث ایجاد تنش‌های شدید، چه از لحاظ فیزیکی و یا روانی در انسان می‌شود. یک روانشناس در این خصوص می‌گوید: «فشار روحی ناشی از عذاب وجدان می‌تواند آسیب جدی به قلب، مغز و حتی سیستم دفاعی بدن وارد کند».
از طرفی، عذاب وجدان همیشه یک حس منفی محسوب نمی‌شود و در شرایطی ممکن است باعث تقویت حس همدردی و تغییر رفتارهای نامناسب شود.
روانشناسان به طور کلی معتقدند افراد نباید بابت انجام کارهای زیر احساس گناه کنند:
1.خلوت کردن با خود
دوستان معمولاً انتظار دارند که روزهای آخر هفته را با آنان سپری کنید. حال، ممکن است شما تمایل داشته باشید آخر هفته را در تنهایی به سر برده و با خود خلوت کنید. در چنین شرایطی بهتر است همین کار را انجام دهید.
دانشمندان می‌گویند: خلوت کردن با خود باعث افزایش صبر و حوصله، تقویت اعتماد بنفس و ایجاد افکار مثبت می‌شود که این موارد لازمه برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران محسوب می‌شوند.
2.گفتن “نه”
یک روانشناس می‌گوید: توانایی گفتن “نه” به طور صادقانه به این معناست که فرد می‌تواند به طور صادقانه از واژه “آره” نیز استفاده کند. علاوه بر آن، صادقانه صحبت کردن باعث جلب اعتماد اطرافیان می‌شود.
3.صداقت به خرج دادن
صداقت به معنای گفتن جملات صرفاً منفی نیست. هیچگاه از گفتن حقیقت عذاب وجدان نداشته باشید. حقایق را باید به طور “کامل” بیان کرد؛ به این مفهوم که هنگام انتقاد کردن از دیگران باید علاوه بر نقاط ضعف به نقاط مثبت نیز اشاره کرد.
4.تعیین حد و مرز در روابط
تعیین چارچوب و خطوط قرمز هنگام برقراری ارتباط با دیگران (به خصوص افرادی که برایمان مهم هستند) کار صحیح و منطقی به شمار می‌آید. روانشناسان رعایت حقوق شخصی و خلوت همسر را عنصری مهم از رابطه زناشویی می‌دانند.
در واقع زمانی که حد و حدود یک رابطه عاطفی گنگ و نامعلوم باشد، هیچ پیشرفتی در آن ایجاد نمی‌شود.
5.سوال کردن از دیگران
سوال کردن و پرسش از دیگران بخش مهمی از فرآیند یادگیری است و فرد نباید از انجام آن خجل شود. پرسش از دیگران باعث می‌شود فرد از سردرگمی، بلاتکلیفی و سوءتفاهم رهایی یابد.
6.خداحافظی از شبکه‌های اجتماعی
اگر در نظر دارید برای مدتی شبکه‌های مجازی را ترک کنید، تصمیم بدی نگرفته‌اید، چرا که محققان دانشکده پزشکی پیتسبرگ متوجه ارتباط معناداری بین افراط در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و افسردگی کاربران شده‌اند.
7.در نقش “خود” ظاهر شدن
هیچگاه از اینکه نقش بازی نمی‌کنید و خودتان هستید، احساس گناه نکنید. در عوض کمال بهره را از ویژگی‌های منحصربفرد خودتان ببرید و اجازه ندهید نظرات دیگران روی رفتارتان تاثیر بگذارد.
به کسانی که شما را مورد انتقاد قرار می‌دهند احترام بگذارید، از آنان یاد بگیرید، اما تحت تاثیر صحبت‌های آنان قرار نگیرید و ویژگی‌های فردی خود را زیر سوال نبرید.
8.خوردن غذاهای لذیذ
همه غذای خوشمزه را دوست دارند. پس از خوردن یک غذای خوشمزه، صرف نظر از آسیب‌هایی که آن غذا ممکن است به بدنتان وارد کند، نباید احساس گناه کنید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد احساس گناه پس از خوردن غذاهای خوشمزه باعث می‌شود که فرد در نهایت تصمیمات اشتباه‌تری در خصوص امور تغذیه خود بگیرد.
منبع: Bustle.com
 wikihow.com
انتهای پیام/

ارسال شده در 15 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • اطلاعات کامل درباره فواید سبوس
  • مشکل در سیستم گوارشی با این خوراکی ها
  • زمانی که بدن با رژیم غذایی انتخابی سازگار نمی شود
  • بیماران دیابتی و آموزش مسافرت برای این اشخاص
  • طبیعی ترین مقدار ریزش مو چقدر است
  • تصاویری از لارینگوسکوپ اتوماتیک
  • با رژیم غذایی ضد التهابی از بیماریها پیشگیری کنید
  • اطلاعات کامل در مورد لابیاپلاستی و واژینوپلاستی
  • بوجود آمدن اختلالات شناختی با فشار خون بالا
  • کمک به افراد آسیب دیده
  • پیراهن جدید با خاصیت خنک کنندگی
  • تضمین سلامتی کودک با تنوع غذایی
  • راه‌های درمانی داخلی و خارجی تعریق بدن!
  • هم وزن خود را کم کنید هم بدنتان را پاکسازی کنید
  • بررسی اجمالی موضوع زگیل های خطرناک در دخترها
  • محبوبترین ها

  • روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف
  • موهای خاکستری را چگونه زیبا نشان دهیم
  • کرم دور چشم چه منفعتهایی دارد؟
  • رهایی از گره خوردن مو و موها فر شده
  • پیشگیری از سفید شدن بیش از حد مو
  • آموزش تهیه ماسک خانگی نارنجی
  • آناتومی پوست سر
  • ریزش مو با کاهش این مواد معدنی در بدن
  • گیاهی که پوست را روشن می کند
  • فواید باورنکردنی مسافرت برای پوست
  • 10 راهنمایی زیبایی خانگی برای پوست چرب
  • با آلوئه ورا لکه های قهوه ای پوست را درمان کنیم
  • توصیه های مهم آرایشی برای بالا بردن اعتماد به نفس
  • آموزش مدل مو مناسب برای هر مجلسی
  • زنده کردن پوست با این روش ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است