636060887783065555
اگر از موادغذایی حاوی ویتامین دی مصرف نکنید، بدنتان دچار کاهش این ویتامین خواهد شد و اختلالات و مشکلات زیادی در آن به وجود خواهد آمد اصولا افرادی که ویتامین دی کمتری دریافت می کنند جسمی ضعیف تر و آسیب پذیرتر دارند

پژوهش جدید دانشگاه تولسا نشان می‌دهد عدم دریافت کافی ویتامین D به شکلی جدی بر عملکرد قدرتی و ورزشی افراد اثر می‌گذارد.

 پژوهشگران سطح ویتامین D را در خون بیش از 100 ورزشکار بررسی کردند. آن‌ها همچنین سرعت دوندگی، ارتفاع و اندازه پرش، وزن و یک تکرار بیشینه (1RM) این ورزشکاران را نیز آزمایش کردند. حدودا یک نفر از هر 3 نفر از این ورزشکاران با کمبود سطح ویتامین D (کمتر از 72 نانومول در هر لیتر خون) مواجه بود.

برای اینکه بتوانیم حداکثر قدرت را محاسبه نماییم، باید در وهله اول بدانیم حداکثر وزنه‌ای که یک فرد می‌تواند برای تعداد یک بار آن را حرکت دهد چه مقداری است. که به آن یک تکرار بیشینه یا 1RM اطلاق می‌شود.

ورزشکارانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌بردند نسبت به افرادی که مقادیر بالاتری از این ویتامین را داشتند، در یک تکرار بیشینه‌ی حرکت اِسکوات به میزان 77 درصد ضعیف‌تر عمل می‌کردند. علاوه بر این مسئله، دوی درجا به میزان 18 درصد آرام‌تر، پرش عمودی به میزان 15 درصد کوتاه‌تر و همچنین پرش افقی این افراد به میزان 80 درصد کوتاه‌تر از آن‌ها بود.

چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

دکتر ریچل هیلدبراند می‌گوید یکی از تئوری‌های مطرح شده این است که ویتامین D می‌تواند به شکلی موثر به آزاد شدنِ کلسیم از سلول‌های ماهیچه هنگام فرآیند انقباض عضلانی کمک کند.

این عمل می‌تواند منجر به انقباض‌های سریع‌تر و قوی‌تر کمک کند. بدین معنا که شما می‌توانید بیشتر بپرید، سریع‌تر بدوید و یا وزنه سنگین‌تری را بلند کنید.

دکتر براد شوئِنفلد، استادیار رشته علوم تمرینیِ کالج لِمن، نسبت به تاثیر بسزای ویتامین D بر روی قدرت افراد تردید دارد. وی معتقد است که پژوهش مذکور در ابعاد کوچک انجام شده و فقط بر روی ارتباطی بین ویتامین D و قدرت تمرکز کرده است؛ به همین دلیل نمی‌تواند این مسئله را به عنوان علت و معلول پذیرفت.

با این حال، وی می‌گوید که شواهدی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان به نقش ویتامین D در قدرت ماهیچه و رشد آن پی برد.

صرفنظر از این مسائل، پژوهش انجام شده در سال 2010 نشان داد که 42 درصد افراد بزرگسال آمریکایی با مشکل کمبود ویتامین D مواجه هستند. بنابراین کاملا توصیه شده تا سطح کافی از این ویتامین را دریافت کنیم.

پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم آمریکا توصیه کرده که روزانه بین 1500 تا 2000 IU ویتامین د مصرف کنیم. به این منظور شما می‌توانید از مواد غذاییِ سرشار از این ویتامین مانند ماهی‌های پرچرب یا شیر تقویت شده استفاده کنید که حدود 100 IU ویتامین د در هر فنجان آن یافت می‌شود. همچنین در صورت نیاز مصرف مکمل‌ها نیز توصیه می‌شود.

فرادید،

ارسال شده در 16 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • معتاد بودن شخص از کجا مشخص میشود
  • پیشنهادات و توصیه های بهداشتی به خردسالان
  • روغن های نرم کننده تا کی باید روی مو بمانند؟
  • 5 عادت مخربی که باید از زندگی حذف شوند
  • تاثیرات ایمنی و بهداشت در ورزش
  • خوراکی لذیذ برای بازکردن رگ ها
  • سعی کنید راس ساعات دقیقی وعده های غذایی را بخورید
  • 5 فاکتور اصلی برای نابود کردن تشویشهای صبحگاهی
  • روش های درمانی اختلال اضطراب پس از سانحه
  • کج خلقی با مصرف برخی خوردنی ها
  • پیراشکی سبک مخصوص بهار
  • تولد دو کودک با جهش ژنتیکی
  • برای حجیم کردن عضلات بازو بخوانید
  • موارد پر اهمیت و پر از ویتامین برای نوزاد
  • اهمیت دادن به نظم در خردسالان
  • محبوبترین ها

  • علائم حاد و اورژانسی در خردسالان
  • تاثیر رفتار والدین در تحریک اشتهای خردسالان
  • منشا ایرادهای تکلمی در کودکان
  • چگونه استقلال مالی را به کودکان یاد بدهیم
  • چگونه عصبانیت کودکان را کنترل کنیم
  • رفتار خانواده در مواجهه با دعوا کردن اطفال
  • درباره ارتباط تقویت بینایی کودک با شیر مادر چه میدانید
  • چگونه اشتیاق کودکتان به غذا خوردن را افزایش دهید
  • تقویت مهارت ها و شنوایی اطفال با موسیقی
  • شروط راحت خوابیدن بچه
  • ترغیب میل و اشتهای اطفال
  • پیشگیری از مرگ و میر نوزادان هنگام خواب
  • علائم و هشدارهای تشنج برای اطفال
  • ساده ترین و بهترین روشها برای به خواب رفتن اطفال
  • واکنش بینایی نوزاد و درک رنگ قرمز
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است