دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس
متخصص جراحی فک و صورت
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ

fruits-vegetables1

 

برای مقابله با پوکی استخوان می توانید از راه حل های مناسب و موثر تغذیه ای کمک بگیرید از جمله میوه های ،لبنیات و محصولات پروبیوتیک در این زمینه کمک زیادی به شما خواهند کرد افرادی که دچار پوکی استخوان شده اند بهتر است از لحاظ خوراکی از مواد غذایی حاوی ویتامین دی و کلسیم کمک بگیرند

بیش از ۱۰ درصد بزرگسالان بالای ۵۰ سال، پوکی استخوان را تجربه می کنند اما با روش هایی ساده می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد. در طول دهه سوم زندگی، توده استخوانی کاهش می یابد و با شروع دوران یائسگی، با کاهش شتاب سطح استروژن، تراکم استخوان ها کمتر شده و فرد در معرض پوکی استخوان قرار می گیرد.

مردان مسن نیز البته می توانند این بیماری را تجربه کنند و آن‌هم بعد از سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی. گذشته از سن، عوامل خطری از قبیل داشتن سابقه خانوادگی این بیماری، لاغری بیش از حد، استعمال سیگار، نوشیدن الکل و زندگی فیزیکی غیرفعال فرد را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می دهد.
راه‌های طبیعی پیشگیری از پوکی استخوان
لبنیات و کلسیم معجزه نمی کند
طبق مطالعات جدید استفاده از لبنیات هم نمی ‌تواند در روند پوکی‌ استخوان تاثیر بگذارد و برخلاف تصور مصرف لبنیات توسط افراد میانسال و مسن میزان پوکی استخوان و شکستگی ‌ها را کاهش نمی‌دهد. از طرف دیگر برخی مطالعات جدید نشان داده است که مکمل‌ های کلسیم هم نمی‌تواند با استفاده در دوران سالخوردگی روی روند حفظ استخوان‌ها تاثیر بگذارد. پیش تر، به همه دختران و زنان بین ۲۰ تا ۵۰سال توصیه می ‌شد روزانه هزار میلی ‌گرم کلسیم بخورند و به زنان بالای ۵۰سال هم توصیه می ‌شد روزانه هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. اما طبق تحقیقات جدید، بهتر است این میزان را به ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی ‌گرم کاهش دهید و سعی کنید این میزان کلسیم را از مواد غذایی به‌خصوص لبنیات دریافت کنید. بیشتر از این میزان کلسیم می ‌تواند باعث بروز اختلالات جذب در دستگاه‌ گوارش، یبوست شود.

مصرف بیشتر از ۸۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز هیچ تاثیری روی حفظ استخوان‌ ها نخواهد داشت و در عوض باعث افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد.خبر خوب این است که برای حفظ استخوان‌ هایتان هیچ ‌وقت دیر نیست. فقط با انجام تغییرات کوچک در شیوه زندگی‌تان می‌‌توانید استخوان‌ هایتان را حفظ کنید.سه راهکار طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری استخوانی پیشنهاد شده است که البته علاوه بر دریافت کافی کلسیم و ویتامین D، باید به آنها توجه ویژه شود.

شرکت در ورزش های تحمل وزن
تمرینات تحمل وزن و تمرینات تقویت عضلات، منجر به تقویت استخوان ها و به تاخیر انداختن پوکی استخوان وابسته به سن می شود. برخی از ورزش های تحمل وزن عبارتند از پیاده روی، آهسته دویدن، پرش با طناب، اسکی، بالا رفتن از پله.تمرینات تقویت عضلات در این میان نیاز به بکارگیری وزنه، باند آلاستیک و … دارد. البته اگر شما به یوگا علاقه دارید، این را بدانید که روزانه انجام ۱۲ دقیقه یوگا باعث افزایش تراکم استخوان های ستون فقرات، استخوان ران و احتمالا استخوان باسن می شود.
راه‌های طبیعی پیشگیری از پوکی استخوان
اگر شما در حال حاضر ابتلا به پوکی استخوان را تجربه می کنید و یا مبتلا به هر بیماری مزمن دیگری هستید، برای انجام ورزش‌هایی مانند تردمیل یا پرش با طناب با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شما باید در بلند کردن اجسام سنگین، و فعالیت های ورزشی که نیاز به خم شدن یا پیچش دارند، احتیاط کنید و نظر پزشک تان را جویا شوید.

مصرف پروبیوتیک ها، میوه ها و سبزیجات

بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین K، ویتامین C و پروتئین است. مصرف آنتی اکسیدان ها نیز فرایند التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند. ضمنا مصرف میوه ها و سبزیجات با افزایش تراکم استخوان مرتبط است. یک مطالعه سوئدی حاکی از آن است زنانی که از غذاهای گیاهی دوری می کنند، ۸۸ درصد بیشتر در معرض خطر شکستگی های لگن در مقایسه با دیگرانی قرار دارند که روزانه ۵ وعده میوه و سبزیجات می خورند.مصرف غذاهای تخمیر شده از قبیل کفیر، کلم ترش، کیمچی، نیز تاثیر مثبتی روی استخوان‌ها دارد. این محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک ها هستند که باعث تقویت و رشد باکتری های خوب روده شده و در نهایت افزایش تراکم مواد معدنی استخوان را به همراه دارند.

دریافت خواب کافی


یک مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ و در مجله انجمن طب سالمندان آمریکا منتشر شد، نشان داد مردان و زنان بالای ۵۰ سال که کمتر از ۶ ساعت عادت به خواب شبانه روز دارند، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند. اغلب بزرگسالان نیاز به خواب بین ۷ تا ۸ ساعت در روز دارند

روزنامه آرمان

 

 

5 1000
ارسال شده در 19 مرداد 1395 توسط با موضوع بیماری ها , تغذیه
ویزیت یاب

پیشنهاد سردبیر

  • تأثیر فرزندپروری در داشتن ازدواج موفق
  • پوست نوزاد را با چه صابونی بشوئیم
  • روشهای هوشمند برای استفاده روزانه از نارگیل و روغن نارگیل
  • چه چیزهایی باعث گرایش جوانان به سمت اعتیاد می شود
  • غذاهای حساسیت زا را بیشتر بشناسیم
  • چرا زمانیکه استرس داریم مواد قندی می خوریم
  • یون منفی درمانی
  • اکسپکتورانت ، از همیشه کم ضرر تر
  • محبوبترین ها

  • باورهای غلط رژیم های عامیانه
  • آیا میدانید بدنتان نیازمند مصرف چه موادی هست ؟
  • دانه های روغنی برای سلامت خود را بیشتر بشناسید.
  • اعتیاد و وابستگی به مصرف قهوه
  • همه چیز درمورد فواید و مضرات خوردن سوپ آماده
  • رژیم غذایی پرکالری برای افزایش وزن
  • بر هورمونهای زنانه کافئین چه تاثیراتی دارد
  • آسیب رسیدن به کبد و بروز هپاتیت با مصرف نوشیدنی های انرژی زا
  • رپورتاژ

  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • دکتر وحید عارفی دندانپزشک و متخصص بیماری های لثه
  • کلینیک صدف
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x