5-Illnesses-Linked-to-Vitamin-D-Deficiency-722x406

چرا دریافت ویتامین دی تا این حد توسط متخصصین توصیه می شود فواید دریافت این ویتامین از نظر متخصصین چیست چه تاثیراتی روی بدن افراد مختلف میگذارد و برای چه رده های سنی اهمیت بیشتری دارد منابع مهم برای دریافت این ویتامین کدامند؟ توصیه های ما را در ادامه مطلب بخوانید

ویتامین D

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است ٬ که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر ٬ نور آفتاب است. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌گردد

1- ویتامین دی به بدن برای جذب کلسیم کمک می کند در کودکان کمبود ویتامین D باعث مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان می شود.

2- سطوح پایین ویتامین دی می تواند اثرات فرا تری از استخوان شما را داشته باشد . مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین D ، خطرات بیماری های قلبی و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. همچنین کمبود ویتامین D منجر به بروز آسم شدید می شود.
3- ویتامین D ، یک نوع ویتامین بسیار ضروری برای سلامت پوست است دریافت این ویتامین از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می شود . چرا که اشعه ماورا بنفش که منجر به تحریک سلولها برای تولید ویتامین D می شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست است . افرادی که پوست تیره تری دارند سخت تر ویتامین D را جذب می کنند.

4- افرادی که در معرض کمبود ویتامین D هستند:
– مطالعات نشان می دهد که این ویتامین بر تمام گروه ها ، نوجوانان ، کودکان ، بزرگسالان ، نوزاد تاثیر می گذارد اما افرادی هستند که سن بالای 50 سال دارند و یا چاق هستند و یا داروی خاصی مصرف می کنندو یا اختلالات گوارشی دارند بیشتر در معرض خطر هستند
این افراد باید مصرف ماهی قزل آلا و تخم مرغ خود را افزایش دهند .

5- ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می تواند کشنده باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی هستند .

6- کمبود این ویتامین می تواند یک اخطار در زنان برای ابتلا به سرطان پستان باشد.

7- سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات هم می تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

8- کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن تر باعث می شود غدد پارا تیروئید هورمونهای بیشتری تولید کند. سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمونهای پارا تیروئید به شدت به افسرگی وابسته است.

9- ویتامین D و افزایش وزن:
پس از یائسگی بسیاری از زنان دچار افزایش وزن می شوند اما مصرف مکمل ها و ویتامین دی و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته تر کنند.

10- مصرف ویتامین D در کودکان باعث می شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند. کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می شوند.

11- یکی از راههای دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی است تقریبا تمامی شیرهای ایالت متحده و بسیاری از آب پرتغال ها با این ویتامین غنی شده اند.
12- ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی های چرب منبع غنی از ویتامین D هستند.
13- تخم مرغ ،‌پنیر، جگر گاو، مارگارین ، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی هم غنی از ویتامین D هستند اما پنیر و بستنی حتما باید روی بر چسبشان غنی بودن از ویتامین D چک شود.
14- اکثر قرص های مکمل حاوی این نوع ویتامین هستند.
15- ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.
16- چه میزان ویتامین D در روز نیاز داریم؟
این میزان بستگی به سن و فعالیت شما در طول روز دارد و میزان مجاز توصیه شده 600 واحد در روز برای بزرگسالان تا سن 70 و 800 واحد برای بالاتر از 70
17- دوز مناسب برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند:
شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است اما دریافت آن باید حداکثر تا 400 واحد در روز باشد.
18- داروهای استروئیدی می تواند با ویتامین D ناسازگار باشد
بنابراین حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید
19- مصرف روزانه تا حدود 4000 واحد از ویتامین D امن است اما با مصرف بیشتر به کلیه ها آسیب می رسانید.

تیبان

ارسال شده در 18 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • آیا واقعاً با رژیم غذایی رنگ چشم تغییر میکند؟
  • عوارض مخرب استرس بر زنان و مردان
  • این افراد مطلقا مسافرت نروند
  • آشنایی با تازه ترین حواس
  • بیماری های مختلف با ورزش هنگام آلوده بودن هوا
  • عواقب ازدواج با آشنا
  • اهمیت وجود غلات در صبحانه
  • مصرف جگر کبابی آلوده به کیست
  • معرفی عادات بد غذایی و پیشنهاداتی برای ترک آنها
  • افراط در زمینه جراحی زیبایی
  • فرنی رژیمی و تخت شدن شکم
  • گل های ظریف و زیبا در طعم دسر
  • برای کاهش فشار خون دستگاه درست کردند
  • جام حذفی ایران چه تاریخچه ای دارد؟
  • مغذی ترین دسر تابستانی
  • محبوبترین ها

  • معرفی برخی از غذاهای کم کالری و سالم
  • استیک به همراه قارچ
  • تخم مرغ و گوجه فرنگی داخل فر
  • کیک بدون نیاز به پخت و مخصوص گیاهخواران
  • دسر انجیر با ارده و دوشاب
  • کیک شکلاتی با طعم بادام تلخ
  • سالادی رژیمی با مرغ
  • مزه دار کردن کالباس و مرغ در پای سبزیجات
  • رسپی سالاد 7 طبقه
  • شیرینی مخصوص آنکارا
  • اسفناج و قارچ در خمیر یوفکا
  • با گیلاس چه اسموتی هایی می توان درست کرد
  • روش درست کردن کیک موز با خامه ترش
  • نوعی خوراک گل کلم مختص کشور ترکیه
  • غذای کامل و سریع
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است