man-headache

اگر دچار بی خوابی مدام هستید و شب ها تا صبح چشم بر هم نمیگذارید توصیه می کنیم از برخی راه و روشهای موثر در این باره کمک بگیرید تغذیه شما و فعالیت های روزمره تان در این باره نقش اصلی را ایفا می کنند بهتر است به فعالیت های فکری و ذهنی بیشتری بپردازید و ذهنتان را از افکار منفی پاک سازی کنید

اگر از بی‌خوابی مفرط رنج می‌برید و نمی‌توانید به اندازه کافی بخوابید احتمالا ساعت بیولوژیک بدنتان نیاز به تعمیر دارد! خوشبختانه باید گفت که تنظیم دوباره ساعت خواب بدن، کار چندان سختی نیست چرا که بنابر مطالعه‌ای که جزئیات آن در مجله Cell Reports منتشر شده، با خوردن برخی «شب‌چره‌»‌ها (هله‌هوله‌های شبانه) پیش از خواب می‌توان آن را دوباره تنظیم کرد. نتایج مطالعات انجام شده در دانشگاه «یاماگوچی» ژاپن نشان می‌دهد خوردن هله‌هوله‌های سرشار از کربوهیدرات‌ در ساعات شب به تنظیم دوباره ساعت شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند اما خوردن کربوهیدرات چه فایده‌ای دارد؟

 

متخصصان در این مطالعه دریافتند انسولین بر ژن اصلی تنظیم خواب موسوم به PER۲‌ در موش‌ها اثر می‌گذارد. این مساله باعث شد تا آنها به این نتیجه برسند که ترکیباتی که سبب ترشح انسولین می‌شوند ممکن است سبب سلامت الگوی ساعت بدن در انسان هم بشود. همچنین از آنجا که کربوهیدرات سبب افزایش ترشح انسولین می‌شود می‌تواند چرخه ژن PER۲ را نیز در بدن انسان تنظیم کند پس هر زمانی که بخواهید می‌توانید احساس خواب آلودگی کنید. 

به گزارش پایگاه اینترنتی «تودی»، «کری گانس»، خوردن شب‌چره‌های ذیل را برای داشتن خوابی راحت و بدون کوچکترین اضافه وزنی توصیه می‌کند اما باید توجه داشت که از این تنقلات تنها به اندازه یک وعده کوچک میل کنید نه اینکه به اندازه یک وعده کامل غذایی هله‌هوله بخورید.

معجون موز و فندق با شیر کم‌چرب: این معجون سرشار از کربوهیدرات است که به شما کمک می‌کند تا ریتم ساعت خواب خود را بهتر تنظیم کنید. شیر کم‌چرب نیز سرشار از «تریپتوفان» است که این ماده در مغز به «سروتونین» و «ملاتونین» تبدیل می‌شود و می‌تواند اثر آرام بخشی داشته باشد.

گیلاس: این میوه در واقع سرشار از کربوهیدرات است به طوری که هر فنجان گیلاس حدود ۲۴ گرم کربوهیدرات دارد. گیلاس همچنین یکی از محدود منابع طبیعی «ملاتونین» محسوب می‌شود. این هورمون به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. جالب اینجاست که یک فنجان گیلاس تنها ۱۰۰ کالری انرژی دارد.

دسر ماست یخ‌زده: در گرمای تابستان یکی از خوراکی‌هایی که پیش از رفتن به رختخواب خیلی می‌چسبد، دسر ماست یخ‌زده است. این دسر که دست‌کم ۸ تا ۱۰ درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را نیز در خود دارد به تولید «ملاتونین» و در نتیجه تنظیم خواب کمک می‌کند. همچنین بدن شما میزان بالای تریپتوفان جذب می‌کند که در غذاهای سرشار از پروتئین وجود دارد.

بیسکویت‌های سبوس‌دار: اگر عادت دارید پیش از خوابیدن انواع مختلف چیپس بخورید، به جای آن بیسکویت‌های سبوس‌دار را امتحان کنید. این بیسکویت‌ها که از آرد ۱۰۰ درصد کامل و حاوی سبوس غلات تهیه شده‌اند نه تنها سرشار از کربوهیدرات هستند بلکه یک منبع بسیار غنی ویتامین B محسوب می‌شوند. این ویتامین از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.

کره بادام و نان: اگر دنبال یک راه ساده‌تر برای رفع مشکل بی‌خوابی هستید، هیچ چیز به اندازه یک برش نان کامل (نان سبوس‌دار و تهیه شده از آرد کامل) به همراه یک قاشق کره بادام به شما کمک نمی‌کند. بادام سرشار از منیزیم است که این ماده ضمن آرامش عضلات سبب خواب آلودگی نیز می‌شود. این خوراکی سریع‌ترین و آسان‌ترین شیوه برای افزایش ترشح انسولین نیز محسوب می‌شود.

ارسال شده در 21 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • خانم شاغل و این موارد مهم
  • چای ترش و یک دنیا خواص باور نکردنی
  • آزمایش موفقیت آمیز درمان سرطان با داروهای ایدز
  • دوشاخه شدن مو و توصیه های پزشکی مختلف برای آن
  • هشدار در مورد عوارض جانبی بوتاکس
  • با کمترین وقت و هزینه زیبا شوید
  • درهنگام بروز ناراحتی یا افسردگی چه کنیم؟
  • نارسايي حاد كليوي و آسيب غير قابل برگشت مغز از عوارض مصرف اكستازي است
  • طریقه ترک کردن نوشابه
  • اینگونه تبدیل به فرد دیگری شوید
  • رول فلفل قرمز کبابی با سبزیجات
  • توصیه های سلامت برای روزه داری سالم
  • چه عیبهای از بینی با جراحی زیبا می شود
  • اگر آرام غذا بخوریم لاغر می شویم؟
  • پوست ما در کدام دسته جای دارد؟
  • محبوبترین ها

  • چرا دور چشم هایمان سیاه می شود
  • دوستی ویتامین سی با پوست
  • عوامل ریزش مو
  • مقابله با نشانه های زودرس پیری
  • چه کسانی نباید به پوست خود لیف بزنند؟
  • گیاهان شفابخش برای درمان سوزش ،خارش‌ و اگزمای پوستی
  • شیوه های طبیعی برای پیشگیری از سفید شدن موها
  • در پوست خرچنگ و میگو عصاره جوانی وجود دارد
  • عسل چه تاثیراتی روی زیبایی پوست میگذارد
  • گیاهی که پوست را روشن می کند
  • اسرار سالم و زیبا نگه داشتن موها
  • خاصیت شگفت انگیز ویتامین B در جلوگیری از ریزش مو
  • اگر می خواهید پوستتان زیبا شود اسفناج مصرف کنید
  • سلامت مو با مراقبت خوب
  • ابروهای پرپشت داشتن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است