milk-allergy نوشیدن شیر برای رده سنی پایین
نوشیدن شیر برای خردسالان بسیار حائز اهمیت است آن ها در سن رشد به سر میبرند و چون شیر حاوی مواد معدنی مورد نیاز برای افزایش رشد استخوان ها می باشد متخصصین تغذیه مصرف روزانه و مدام آن را برای این رده سنی مهم میدانند

مصرف شیر در کودکان و نوجوانان باعث افزایش تراکم استخوان و پرورش جسمی می شود و همچنین در دوران بارداری باعث رشد استخوان جنین و هنگام شیردهی نیز به حفظ بافت استخوانی مادر و سلامت دندان کمک می‌کند.

یک کارشناس تغذیه گفت: از مهمترین عوارض عدم مصرف کافی شیر و لبنیات کوتاهی قد به ویژه در کودکان و نوجوانان است.

نیلوفر حیدری گفت: شیر وفرآورده‌های آن یکی از گروه‌های اصلی غذایی هستند و این گروه شامل ماست، پنیر، کشک، بستنی و دوغ می باشد. این گروه غذایی با ارزش، دارای کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین ب12و ب2 و سایر مواد مغذی است.

وی شیر را یکی از کامل ترین و مهم ترین مواد غذایی برای تمام مراحل زندگی دانست و گفت: شیر به تنهایی بسیاری از نیاز های تغذیه ای انسان را برآورده می سازد و مصرف روزانه  دو لیوان آن 50 درصد از  نیاز روزانه به کلسیم  را تامین می کند .

به گفته این کارشناس تغذیه مصرف شیر در کودکان و نوجوانان باعث افزایش تراکم استخوان و پرورش جسمی می شود و همچنین در دوران بارداری باعث رشد استخوان جنین و  هنگام شیردهی نیز به حفظ بافت استخوانی مادر و سلامت دندان کمک می‌کند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف روزانه شیر و لبنیات به مقدار کافی عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن را کاهش می‌دهد، مهمترین عوارض ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات را کوتاهی قد به ویژه در کودکان و نوجوانان، نرمی استخوان، کمبود رشد، خرابی لثه و دندان به خصوص در کودکان و نوجوانان، پوکی استخوان در بزرگسالان و ابتلاء مکرر به بیماریهای عفونی دانست.

مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، چاقی و دیابت و همچنین جذب بهتر کلسیم موجود در شیر بهتر است از شیرهای کم چرب در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

این کارشناس تغذیه درخصوص ایجاد نفخ ناشی از مصرف شیر  نیز گفت: اگر به خوردن شیر عادت ندارید ممکن است به دلیل وجود قند طبیعی شیر( لاکتوز ) دچار نفخ شوید، اما اگر برای مدت زمانی کوتاه به مصرف مقدار کمی شیر به صورت روزانه ادامه دهید تحمل دریافت لاکتوز در بدن بالا می رود و نفخ ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: مقادیر توصیه شده شیر و فر آورده های آن در گروه‌های مختلف سنی به طور متوسط بین 2 تا 4 واحد است و توصیه می‌شود برای تامین نیاز به کلسیم هر روز 2 تا سه لیوان شیر مصرف شود.

این کارشناس تغذیه همچنین مصرف شیرخام  و غیرپاستوریزه را عامل ابتلا به بیماری هایی تب مالت دانست و گفت: به منظور افزایش مصرف شیر در برنامه غذایی روزانه  توصیه می شود برای میان وعده کودکان در مدرسه از انواع شیر پاکتی کوچک استفاده کنید. همچنین در وعده صبحانه یا میان وعده ها در منزل از مخلوط شیر با غلات آماده مصرف یا شیر موز، شیر خرما و … استفاده کنید و با استفاده از شیر در تهیه انواع کیک، دسر، بستنی یخی، فرنی، شیر برنج و سایر غذا ها مصرف آن را در برنامه غذایی روزانه افزایش دهید.

ایسنا

ارسال شده در 21 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • برای بیماران مبتلا به واریس این توصیه ها مهم است
  • مرگ ‪ ۱۶‬آمريكايي بخاطر تزريق داروي ضد چين و چروك صورت
  • برای بیدار ماندن در شب از این غذاها بخورید
  • چکارکنیم تا ابروهایمان سریعتر شد کند
  • قانون آزمون و خطا
  • داروی ال-کارنیتین چه فایده ها و ضررهایی دارد
  • آیا دانستن دو زبان هوش ما را تحت تأثیر قرار می دهد؟
  • نکات کلیدی کوچک ولی بسیار نتیجه بخش برای لاغر شدن
  • تغذیه مفید برای بالا بردن میل جنسی
  • مراقب این عفونت دهانی در اطفال باشید
  • خورش اصیل ایرانی
  • منیزیم و خواص آن برای بدن
  • از طرف انجمن دیابت آمریکا استانداردهای جدید مراقبتی اعلام شد
  • پیشگیری از کم وزن شدن نوزاد
  • با پیاده روی گروهی بیماری کاهش می یابد
  • محبوبترین ها

  • ورزش پر انرژی و کاهش حمله قلبی
  • استقامت عضلانی کوتاه مدت
  • تاثیرات مختلف مکمل ها و آمینواسیدها بر عضلات ورزشکاران
  • حرکات ورزشی مختص فرم دهی عضلات شکم و باسن ( تصویری)
  • در 60 دقیقه ۴۰۰ کالری بسوزان
  • چطوری زودتر کاهش وزن داشته باشیم؟
  • تاریخچه ی پیدایش و پیشرفت ورزش رزمی جودو
  • تکرار بالا در مقابل تکرارکم
  • چطوری فعالیت ورزشی میزان DNA ما را تغییر می‌دهد
  • موز و فواید آن برای ورزشکاران
  • آموزش تصویری بدنسازی در ۶ هفته ( بخش 6)
  • وزنه برداران و بدنسازان چه غذاهایی بخورند
  • برای چربی سوزی مکملها را چگونه ترکیب کنیم
  • ارتباط میان فعالیت بدنی و فکری
  • این عوامل سبب می شوند که همین الان ورزش کردن را آغاز کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است