platform-balance

 تنها شما نیستید، اعداد روی ترازو در طول دوره قاعدگی برای همه افزایش پیدا می کند. دکتر ناتاشا جانسون، متخصص زنان در بیمارستان بریگهام می گوید: برخی خانم ها در طول این دوره حتی ممکن است 2 کیلو وزن ( یا بیشتر) اضافه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، دکتر مری جین منکین، استاد بالینی زنان و زایمان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل می گوید: چیزی که هست، هیچکس واقعا نمی داند دلیل نشانه های قاعدگی چیست. به دلیل نفخ و تغییر خلق و خو برای متخصصان، سنجش سخت است. با این حال بر اساس تحقیقاتی که تا به حال صورت گرفته به این پنج دلیل است که قاعدگی برای وزنتان مشکل ایجاد می کند:
استروژن مشکل ساز می شود

استروژن هورمون جنسی زنان در آخرین قسمت چرخه قاعدگی به اوج می رسد، درست قبل از شروع دوره ماهیانه. سطح بالای این هورمون می تواند به صورت غیر مستقیم باعث حفظ مایعات در بدن شود. در چنین حالتی پف می کنید و به دلیل افزایش وزن آب بدن، ممکن است وزنتان بالا برود. با شروع عادت ماهیانه سطح استروژنتان کاهش پیدا می کند، بنابراین مدتی بعد دوباره وزن به حالت عادی باز خواهد گشت.
افزایش پروژسترون

هورمون دیگری که در این افزایش وزن نقش ایفا می کند پروژسترون است. در نیمه دوم چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون به اوج می رسد و منجر به احتباس مایعات، حساسیت پستان ها، و گاهی افزایش وزن آب می شود.

حتی برخی خانم ها متوجه می شوند در این دوره سایز سینه شان افزایش پیدا کرده است. پروژسترون باعث می شود بدن آب را از خون به بافتها بکشاند، شاید دلیلش احتمال بارداری بالقوه باشد. کمی که تحمل کنید سطح این هورمون نیز کاهش پیدا می کند و بدن دوباره به حالت عادی باز می گردد.
هوس های غذایی

متاسفانه قاعدگی باعث نمی شود هوس بروکلی کنید (همانطور که قبلا هم نمی کردید! ). اما چیزهایی که در این دوره بیشتر در ذهن می آیند نمکی و شیرین هستند. بدبختانه این غذاها دقیقا همان هایی هستند که حداقل در دوره عادت ماهیانه به آنها نیازی ندارید. خوردن چیپس های نمکی و کربوهیدرات های ساده، مانند شیرینی و دونات منجر به افزایش احتباس مایعات در بدن می شوند.
گرفتگی های دوره قاعدگی

عادت ماهیانه خیلی آزار دهنده است. اگر عادت دارید این حس بد را با پیتزا و بستنی التیام دهید ممکن است وزنی که در این دوره اضافه می کنید با تمام شدن دوره سر جای خود باقی بماند (البته به مقدار زیادی پیتزا و بستنی نیاز است تا بعد از 7 روز یک کیلو اضافه کنید). به اینکه می خواهید در این دوره هوس های غذایی تان را پاسخ دهید هیچ ایرادی نمی توان گرفت اما اگر در تلاش هستید وزن کم کنید مطمئن شوید آب بدنتان را تامین می کنید، پروتئین های بدون چربی مانند ماست یونانی یا چکیده میل می کنید تا سیر نگهتان دارد و در شرایطی غذا بخورید که آرامش ذهنی دارید تا در مسیر کاهش وزن باقی بمانید.
ورزشتان را جا می اندازید

احساس تنبلی می کنید، پف کرده اید و خسته اید. ما درکتان می کنیم. با اینکه شاید آخرین چیزی که به ذهنتان می آید ممکن است رفتن به باشگاه باشد اما ورزش کردن و کمی عرق ریختن می تواند به اضافه نشدن وزنتان کمک کند. عرق کردن کمک می کند وزن آب اضافی که به دلیل احتباس مایعات بالا رفته را از دست بدهید. بعلاوه ایندورفین حاصل از ورزش کمک می کند گرفتگی های ناحیه شکم از بین بروند. باز هم اگر حس کردید اصلا توانایی ورزش را ندارید یک روز مرخصی دادن به خود، به جایی بر نمی خورد.

 

 

/www.ghatreh.com

ارسال شده در 30 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع علمی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر شیر مادر روی قوای ذهنی نوزاد
  • از جعفری بیشتر استفاده کنید
  • شیر برنج برای اطفال
  • نوشیدن آب سرد بعد از خوردن غذا
  • نتایج شیوه های غذایی نادرست ماندنی است!
  • مشاجره زناشویی و پیشگیری از آن
  • سنجش ریسک سکته قلبی با استفاده از تار مو
  • معنا بخشیدن به زندگی با هدف گذاری
  • با جودوسر خارش را درمان کنید
  • اکسیر زیبایی و سلامت پوست با مواد غذایی بتاکارون
  • رشد بهتر خردسالانی که متولد تابستان هستند
  • درباره بیماری نامشخص «مورژلونز» چه میدانید
  • صحبت از بچه با همسر
  • دوست دارید آی کیو تان را بالا ببرید!
  • برخی تصورات نادرست در مورد تغذیه ورزشی
  • محبوبترین ها

  • با فعالیت ورزشی کلسترول را از بین ببرید
  • چگونه بدنی عضلانی داشته باشیم
  • بهترین رژیم غذایی برای آمادگی قبل از مسابقات ورزشی
  • معرفی سه ورزش شادی آور
  • مصرف پروتئین در میان ورزشکاران
  • با دستگاه حرکت جلو بازو را چگونه انجام دهیم
  • دلیل خوب بودن ورزش بوکس چیست؟
  • المپیک نوین چگونه بوجود امد؟
  • چربی سوزی پهلوها چگونه ممکن است؟
  • مقایسه تمرینات کم برخورد در مقابل تمرینات پر برخورد
  • نشانه های فلات تمرین در ورزشکاران
  • آیا عضلات بدن بروی روابط جنسی انسان تاثیر میگذارد؟
  • ارتباط فعالیت ورزشی با طالع بینی
  • استراتژی حفظ تناسب اندام در مسافرت
  • همه چیز درمورد گلوکوزامین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است