شکستن ناخن ها، دردسر عظیم خانم ها

شکستن ناخن های بلند خانم ها یک کابوس به تمام معناست. بلند کردن ناخن خیلی زحمت دارد و رسیدگی ها و حساسیت های خاص خودش را میطلبد، ولی به جای اینکه از شکستن ناخن ها انقدر ناراحت شوید بهتر نیست روش های جلوگیری از این اتفاق را یاد بگیرید؟ در ادامه میخواهیم تمام روش ها و زیر و بم داشتن ناخنی با استقامت را به شما یاد دهیم. با ما همراه باشید.

رشد ناخن ها ، اغلب در سنین ده تا چهارده سالگی ست و از بیست سالگی به بعد، بتدریج رشد آنها کمتر می‌شود و احتمال شکستن ناخن بالا میرود. به‌ طور متوسط، ناخن ها روزی یک ‌دهم میلی‌متر رشد می‌کنند یعنی حدود سه میلی‌متر، در یک ماه ! رشد ناخن‌های پا هم تقریباً یک‌ سوم ناخن‌های دست می باشد.
شکستن ناخن‌ خیلی رایج است و با بلندی آنها ارتباط مستقیم دارد و معمولا در بیست تا سی درصد افراد جامعه ، خصوصا خانم‌های چهل تا پنجاه ساله ، اتفاق می‌افتد

 

دلایل و راه های جلوگیری از شکستن ناخن

مهمترین علت شکستن ناخن ها : گاهی به سبب خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

همچنین زمینه های ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن ، که میتواند از علل شکستن ناخن ها باشد .

این روزها ، انجام دادن کارهای زیبایی روی ناخن مانند مانیکور کردن یا استفاده از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن ، سبب شکنندگی ناخن ها می شود . همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، در کنار کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن آنها میشود .

 

 

باور اشتباه در مورد شکستن ناخن ها

بسیاری از بانوان ، حسرت داشتن ناخن‌هایی محکم را دارند و از انواع محصولات تجاری گرفته تا تقویت‌کننده هایی مثل روغن زیتون و آبلیمو را به ناخنهایشان می مالند تا ماده معدنی کلسیم را در ناخن ها حفظ کنند و از شکستن ناخن جلوگیری کنند !

نکته : باید دانست که تنها حدود یک درصد از حجم ناخن را کلسیم تشکیل می‌دهد که آن هم در سفتی و سختی ناخن ، هیچ‌گونه دخالتی ندارد بنابراین هیچ‌ وقت کمبود کلسیم باعث شکستن ناخن نمیشود.

 

 

راهکارهایی موثر در جلوگیری از شکستن ناخن ها

توصیه می کنیم برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشیم ، پیوسته ناخن های خود را کوتاه نگه داریم و اگر آنها را به صورت چهار گوش بچینیم ، شکنندگی آنها به مراتب کمتر می شود .

همواره ناخن و پوسته اطراف آن را بطور دائم چرب کنیم . همیشه در منزل و محل کار، کرم مرطوب کننده همراهمان باشد و سعی کنیم چند نوبت در روز ( خصوصا در هوای سرد و خشک ) ناخن ها را مرطوب نگه داریم .

نکته : تقریباً 10 تا 30 درصد از حجم ناخن های ما را آب تشکیل می دهد و اگر این مقدار آب کم شود شکستن ناخن ها بیشتر می شود . ( متخصصین نوشیدن 8 لیوان آب را در شبانه روز توصیه میکنند )

 

 

پرهیز از شوینده ها

آب و مواد شوینده ، با برداشتن چربی ناخن ها در طولانی مدت ، شکستن ناخن ها را موجب می شود . اگر دستان شما با آب و مواد شوینده خیلی تماس دارد بهتر است از دستکشی نخی که بر روی آن دستکش پلاستیکی پوشیده اید ، استفاده نمایید . ( استفاده از دستکش پلاستیکی یک لایه و ساده ، سبب عرق کردن دست شما و نرم شدن ناخن ها می شود که احتمال شکنندگی ناخن ها را بیشتر می کند )

نکته : تقریباً 5 درصد ناخن را ، چربی‌ تشکیل می‌دهد . اگر این میزان چربی کمتر از حد معین شود ، توانایی نگهداری آب ناخن کم شده و به همین نسبت ، شکستن ناخن بیشتر می‌شود .

البته در سنین یائسگی و بعد از آن ، بطور طبیعی چربی ناخن بانوان کمتر شده و از همین رو ، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است .

همانطور که گفتیم از عمده‌ترین عوامل انعطاف‌پذیری ناخن‌ها ، چربی و آب هستند و باید دقت کرد که هر چه انعطاف‌پذیری ناخن ها کمتر شود ، شکنندگی آنها بیشتر می‌شود و برای همین است که استفاده دائم از لاک‌ پاک‌کن‌ها سبب شکنندگی ناخن‌ها می‌شود زیرا در حین پاک کردن لاک ، چربی و آب ناخن نیز از سطح آن پاک می‌شود . ( استفاده دائم از لاک‌ ‌ها ، روزنه های روی سطح ناخن را مسدود می سازد و به روزنه های سطح ناخن اکسیژن نمی رسد )

 

 

رابطه مصرف پروتئین و شکستن ناخن ها

به گفته کارشناسان ، ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند . مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه و ماده معدنی گوگرد هستند مانند ( گردو ، شیر و ماست ) باعث زیبا شدن ناخن ها میشوند .

کمبود پروتئین در بدن ما ، معمولا به صورت یک خط و نوار سفید رنگ ، در عرض ناخن دیده می شود . اگر تمایل دارید ناخن هایی جذاب داشته باشید لازم است روزانه به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید .

نکته : خوب است بدانیم ماده ای که موجب سفتی و سختی ناخن ها می‌شود لایه شاخی کراتین است که دارای یک ماده گوگردی به نام سیستئین است. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینو اسیدها به ویژه سیستئین تشکیل شده است .

 

کمبود آهن ، از دلایل دیگر شکستن ناخن ها

منابع حیوانی آهن عبارتند از : ماهی قزل آلا ، میگو ، گوشت بوقلمون ، اردک ، گاو ، مرغ و تخم مرغ .

منابع گیاهی آهن عبارتند از : لبنیات ٬ حبوبات ( عدس ، لوبیا ) سبوس و آجیل و سویا .

 

زمان مناسب برای گرفتن ناخن ها

ناخن های خود را همیشه بعد از حمام کردن بگیرید ، زیرا آسیب کمتری به آنها می رسد . بعد از حمام ، ناخن ها نمی شکنند زیرا نرم می باشند .

 

ارسال شده در 20 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع زیبایی, پوست, مو

پیشنهاد سردبیر

  • طب سوزنی چگونه بیماریها را درمان میکند
  • سالاد اسفناج با نان تست برشته
  • راهنمایی هایی در رابطه با اختلالات پرخوری
  • بقچه با پنیرخامه ای
  • مصرف نکنید سالادهای آماده را
  • رابطه مصرف مشروبات الکلی با بیماری قلبی
  • رابطه ی بیماران دیابتی با مصرف حبوبات
  • نگران کننده ترین علایم در نوزادان
  • قرصهای روانگردان میزبان جنون و مرگ خاموش جوانان
  • با گریپ فروت خود را در برابر بیماری ها بیمه کنید
  • ار تباط نوشیدنی های شیرین و سرطان آندومتر
  • حرص و جوش خوردن زیاد مساوی با ام اس
  • سالاد کلم با ماست و سرکه
  • سالاد مرغ ریش ریش شده با سبزیجات
  • آموزش تصویری ورزشی برای لاغر کردن پایین تنه
  • محبوبترین ها

  • آب بدن به چه دلیلی از بین می رود؟
  • رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران زن و مرد
  • یک شیوه نوین در استفاده پروتئین برای مردم عادی
  • تعریف و بخش های مختلف حجم تمرین
  • آیا ورزش پیلاتس همان ورزش یوگا است؟
  • چگونه به روش ساده عضلات حجیم تری داشته باشیم
  • ارتباط با سفر و رژیم غذایی
  • تاثیرات ورزش یوگا بر سلامت استخوان ها
  • هالتر ساده در مقابل هالتر EZ؟
  • فواید و اهمیت پیاده روی برای سالمندان
  • منفعتهای وزنه برداری در کاهش وزن
  • آیا کار با وزنه، تاثیری در سلامت بدن دارد؟
  • دلایل استفاده از کراتین در بدنسازی
  • کاهش وزن پایدار با ساده ترین تغییرات و با کمترین رژیم غذایی
  • ورزش های جهشی مردانه و این تاثیرات مفید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است