ورزش نفس عمیق موسیقی رفع استرس و اضطراب رژیم غذایی صحیح چای سبز تنفس عمیق - استرس و اضطراب

 وقتی خبر بدی به ما می رسد یا اتفاق خطرناکی برایمان می افتد یا با مشکل بزرگی مواجه می شویم واکنشی که از ما بروز میدهد باعث بروز افسردگی در روحیات و رفتارهای ما خواهد شد تاثیرات و شدت واکنش شما به مشکلات مختلف بر ذهن و روح شما مستقیما اثر خواهد گذاشت

 استرس واکنشی است که به محرکی که تعادل جسمی و ذهنی‌مان را بر هم می‌زند، نشان می‌دهیم. به عبارت دیگر، استرس بخش ناخوشایند زندگی است و عوامل استرس‌زا هر چه که باشد، می‌تواند منجر به واکنش «جنگ و گریز» و افزایش هورمون‌هایی به نام آدرنالین و کورتیزول در بدن شود. اگرچه استرس‌های موقتی، آسیب‌زا نیستند و شاید باعث هیجان و تحرک هم بشوند اما استرس‌های مزمن یا طولانی‌مدت مغایر با سلامت است.

شاید ما نتوانیم استرس‌زاهای دنیا را مهار کنیم اما می‌توانیم واکنش‌های خودمان به استرس را تغییر بدهیم که در این باره با دکتر فرشاد نجفی‌پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه  گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

زنان بیشتر از مردان دچار استرس می‌شوند/ با نیم ساعت تنفس عمیق و آهسته استرس را کنترل کنید

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیوه مدیریت ما بر استرس‌های زندگی می‌تواند به ما بگوید که 10 سال دیگر دچار اضطراب و افسردگی هستیم یا نه. هر چه قدر که امروز بتوانیم احساساتمان را در واکنش به استرس بهتر مدیریت کنیم، فردای سالم‌تری خواهیم داشت. اگر امروز به استرس‌ها واکنش شدید یا منفی نشان بدهیم، احتمال افسردگی در آینده بالا می‌رود انگار که این احساسات منفی در ما رسوب می‌کنند.

سلامت ذهن فقط تحت تاثیر وقایع بزرگ نیست، تحت تاثیر ماهیت مزمن احساسات منفی در واکنش به استرس هم هست. تقریبا همه ما با روش‌های مختلف مدیریت استرس که عمدتا به ریلکسیشن معروف شده‌اند، آشنا هستیم. ولی نکته اصلی این است که چون این روش‌ها آهسته جواب می‌دهند، آدم‌های بی‌حوصله امروز فکر می‌کنند که ادامه این روش‌ها فایده‌ای ندارد. از این رو، همه دنبال یک قرص هستند که مشکل را حل کنند و عوارض جانبی هم نداشته باشند درحالی که چنین چیزی وجود خارجی ندارد اما باور کنید که با روزی نیم ساعت تنفس عمیق و آهسته با تمرکز کامل قطعا می‌توان بعد از 12 هفته بیش از 60 درصد راه را طی کرد. البته به شرطی که این برنامه به طور منظم ادامه داده شود.

از طرفی دیگر، با توجه به اینکه واکنش‌های زنان و مردان اعم از جسمی و ذهنی نسبت به استرس متفاوت است و به طور کلی نحوه احساس استرس و مدیریت آن، در دو جنس متفاوت است، بهتر است خانم‌ها بیشتر مراقب باشند چراکه حدودا 1/5 برابر بیش از مردان دچار استرس می‌شوند. جالب اینجاست که علت عمده استرس در زنان، مسائل مادی بوده و وضعیت زن‌های متاهل از زن‌های مجرد در زمینه استرس بدتر است. ضمن اینکه واکنش‌های منفی زن‌ها به استرس هم بیشتر از مردهاست.

 

5 1000
ارسال شده در 23 مرداد 1395 توسط با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • طرز تهیه دو سینی صبحانه رژیمی متفاوت
  • توصیه هایی برای سردی معده و ترش کردن
  • مثانه اطفال و فشار به آن
  • مد امروزی مهمانی در بین ایرانیان
  • رژیم غذایی موثر برای بیماران میگرنی
  • پیشگیری از مشکلات حافظه در پیری
  • پرویز صبری کارگردان سینما، در گذشت
  • پیشنهادات خوراکی برای بهبود خلق و خو
  • محبوبترین ها

  • برای رسیدن به آرامش ذهنی این کار ها را انجام دهید
  • چرا خانم ها اکثر مواقع ناراضی اند؟
  • علاقه به تغییر شغل و حرفه
  • زبان بدن زوجین
  • چرا باید از دیگران قدر دانی کرد؟
  • درمان به روش آکت یا ACT چه مزایایی دارد.
  • افراد مضطرب و این الگوهای غذایی
  • اندیشه های نادرست در روانشناسی
  • رپورتاژ

  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • خدمات جراحی لیزر و عروق دکتر محمدی توفیق
  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما