علت زمین خوردن سالمندان زمین خوردن سالمندان دلایل زمین خوردن سالمندان پیشگیری از زمین خوردن سالمندان

افتادن سالمندان ناشی از چه نوع ضعف های بدنی در آن ها است سرگیجه ،درد مفاصل ,عدم تعادل و بسیاری عوامل دیگر در افتادن و زمین خوردن افراد سالمند نقش دارند چگونه می توانیم مانع این امر شویم پیشنهادات مختلف پزشکی در این باره کدام است؟

در ایالات متحده امریکا ، هیچ حادثه ای بیشتر از زمین خوردن ، منجر به مرگ سالمندان نمی شود . هرسال ، از هر 3 نفر بالای 65 سال ، یک نفر زمین می خورد . تنها در سال 1994 ، بیش از 7000 نفر به دلیل زمین خوردن جان خود را از دست داده اند . به دلایلی آشکار ، افتادن یکی از جدی ترین نگرانی های افراد مسن و کسانی است که در حال نزدیک شدن به سالهای آخر عمر خود هستند .

دلایل زمین خوردن سالمندان

یکی از مهمترین دلایل مربوط به زمین افتادن ها ، استفاده نامناسب یا بیش از اندازه از داروها می باشد ، به ویژه آن داروهایی که تعادل را تضعیف می کنند . همچنین در افراد مسنی که بیش از 5 یا 6 دارو در روز مصرف می کنند ( وضعیت چند دارویی ) به علت تعادل منفی داروها ، گاهی عدم تمرکز ، سرگیجه و عدم تعادل دیده شده است .

البته موانع موجود در محیط نیز میتواند به وقوع زمین خوردن ها کمک کند . نمونه هایی از این عامل وضعیتی ، شامل : صندلی ها و توالت هایی که خیلی کوتاه هستند ، نبود دستگیره نرده ، ناموزون بودن ارتفاع پله ها ، فرش کردن نامناسب قالی ها و قالیچه ها ، سطوح لغزنده و لیز ، و کفش های نامناسب است .

متاسفانه ، نیمی از افراد مسنی که زمین می خورند ، هرگز راه رفتن مناسب خود را بدست نمی آورند . گفتنی ست زنان بیش از مردان زمین می خورند امّا به نظر می رسد که مردان در نتیجه افتادن بسیار بیشتر رنج می کشند و میزان مرگ و میر بیشتری را تجربه می کنند .

عوامل کمک کننده به زمین خوردن در افراد مسن

  • دلایل زمینه ای :

کاهش انعطاف پذیری ، مشکلات تعادلی

  • بیماری :

قلبی عروقی ، پارکینسون ، جنون ، مغزی عروقی ، آرتریت ، امراض پا ، کوچک شدن تیروئید ، سرگیجه ، غش ، خستگی ، کاهش جنبش پذیری مفصل ، افت قدرت و استقامت ، افزایش زمان واکنش ، نقص بینایی و مشکل عمومی در قدم زدن ( مثل کاهش ارتفاع گام ) .

  • دلایل وضعیتی :

مصرف الکل ، لباس و جامه ی نامناسب ، تاریکی ، موانع محیطی ، صاف نبودن سطح راه رفتن ، سطوح لیز و لغزنده ، پلکان های نامنظم ، پیاده روهای شکافته و ترک دار ، دارو درمانی و عجله و شتاب .

راهکارهایی برای اجتناب از افتادن در افراد مسن

یکی از مهم ترین راهبردها برای کاهش افتادن در بین افراد مسن ، حفظ سبک زندگی فعال به لحاظ جسمانی است . کاهش قدرت ، انعطاف پذیری و استقامت عضلانی و قلبی و عروقی ، همگی به تغییر الگوهای گام برداشتن کمک می کنند و عوامل بالقوه ای برای افتادن هستند . یک برنامه ی آمادگی جسمانی می تواند افت در چنین حوزه هایی را جبران کند . همچنین ، مشخصه هایی همچون تعادل و زمان واکنش را بهبود دهد . به علاوه فرد کهنسالی که به لحاظ جسمانی آماده باشد ، کمتر احتمال دارد بیمار شود و داروهایی نیاز داشته باشد که ممکن است باعث افتادن شوند . یک برنامه ی تمرینی که به طور معنی داری قدرت را افزایش می دهد ، وزن و ترکیب بدن را که برای جابه جایی مؤثر هستند ، ثابت نگه می داد ، و تعادل را بهبود می بخشد . این امر شمار افتادن ها را که در افراد مسن دیده می شود ، کاهش می دهد .

پرهیز از زمین خوردن در خانه

کف ها :

  • از راه رفتن بر روی تخته های لق ، قالیچه های لغزنده ، فرش های ساییده ، و کاشی های شل اجتناب کنید .
  • مطمئن شوید که قالیچه ها صاف فرش شده اند .
  • از قالیچه هایی استفاده کنید که پشت آنها لغزنده نباشد . مایعات ریخته شده را فوراً خشک کنید .
  • از سیم های برق با احتیاط استفاده کنید و هرگز آنها را از زیر فرش عبور ندهید .
  • مبلمان را طوری بچینید که فرد بتواند به راحتی در اتاق حرکت کند . کف را ساده و بی پیرایه نگهدارید . از مواد پاک کننده بر اساس دستور العمل هایشان استفاده کنید .

پله ها :

  • پله ها را به خوبی مرمت و تعمیر کنید . پله ها را به خوبی روشن و ساده نگه دارید . مطمئن باشید که روشنایی پله ها به راحتی قابل دسترسی هستند .
  • پوشش های پله ها ( قالیچه ، فرش ، و روپوش ها ) را به طور محکم ایمن کنید .
  • دستگیره های ایمنی را فراهم کنید . از حمل بارهای سنگین روی پله ها خودداری کنید . با شتاب از پله ها بالا و پایین نروید .
  • پله های بلند و کوتاه را با رنگ آمیزی سفید رنگ از هم تمایز دهید .
  • با رنگ آمیزی پله ها با مخلوطی از شن و رنگ ، سطحی ناهموار و غیر لغزنده فراهم کنید .

آشپزخانه :

  • هنگام تمیز کردن آشپزخانه با شوینده های مایع ، از ورود افراد به آن جا جلوگیری کنید .
  • هنگام دستیابی به اشیاء موجود در قفسه های بالا ، از وسیله ی مناسب ( نردبان و چهارپایه ) استفاده کنید ، از استفاده کردن از صندلی ، یا تلاش برای دستیابی به وسایلی فراتر از دسترس خود اجتناب کنید .
  • هنگام حمل غذاها یا ظروف گرم ، عجله و شتاب نکنید . ظروف را جایی قرار دهید که برای همه اعضای خانواده قابل دسترسی باشد .

حمام :

  • در سطوح مرطوب لغزنده مراقب باشید . از کفپوش های غیر لغزنده ، برای کف ، استفاده کنید .
  • بر روی کف وان یا حمام ، تکه دوزی های پشت چسب بچسبانید .
  • مطمئن شوید که لباس ها یا حوله های خیس ، بر روی کف چکه نمی کنند .
  • روشنایی هایی برای شب نصب کنید .

اتاق خواب :

  • مطمئن شوید که محل های پر رفت و آمد ، خالی از خرت و پرت باشد .
  • لامپ هایی برای شب نصب کنید .
  • پس از استفاده از کشوها ، آن ها را ببندید .

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 25 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرات ترس بر زندگی افراد
  • راز تناسب اندام خانم ها بعد از زایمان
  • درباره مسواک زبان چه می دانید؟
  • تاثیرات مفید شنیدن موسیقی قبل از عمل
  • خوراندن قطره آهن به اطفال
  • از احساس گناه فاصله بگیرید
  • رعایت این توصیه ها به خاطر سلامتی کلیه
  • اثرات مخرب سیگار بر ژنتیک انسان
  • محبوبترین ها

  • هشدار جدی درباره مصرف سیگار
  • تاثیرات منفی اعتیاد بر اعضای خانواده
  • مصرف همزمان چند ماده اعتیاد آور با هم
  • ایجاد انواع تومورها با سیگار
  • ایدز و شیشه با هم چه سنخیتی دارند؟
  • ترک سیگار و طول عمر بیشتر
  • زمینه سازی برای فرایند ترک سیگار
  • ریتالین و خطرات سوء مصرف آن
  • رپورتاژ

  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • لیفتینگ با نخ
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • الو دکتر

    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است