woman-thinking-7-ways-think-yourself-thin

افرادی که کار ذهنی بیشتر انجام میدهند و در حین کار به خورد و خوراک میپردازند بهتر است بیشتر به این موضوع اهمیت دهند و مانع افزایش وزن خود شوند چون تغذیه نادرست می تواند موجب در کارهای ذهنی آن ها اختلال ایجاد کند

در حال عادی چنین به نظر می آید که متفکرین و آنهایی که کارهای مغزی و دِماغی دارند چون عضلاتشان کار نمی کند احتیاج به تغذیه شدید و فراوان ندارند ٬ اما حقیقت این است که این دسته از اشخاص ، باید رژیم مخصوص غذائی داشته باشند که البته با رژیم سایر مشاغل فرق دارد .

باید در نظر گرفت ، همانطور که با معده خالی قدرت تفکر و تمرکز اراده از بین می رود ، پرخوری نیز سبب می شود که همیشه خون بیشتری برای هضم غذا متوجه معده و دستگاه گوارش گردد و متعاقب آن ، مغز و دستگاه عصبی بی غذا بماند و نتواند درست کار کند … بنابراین آنها که کار فکری و مغزی دارند بهتر است غذا را روزانه ، به دفعات ولی به مقدار کم مصرف کنند تا هم گرفتار کسر تغذیه نشوند وَ هم پُرکاری دستگاه گوارش ، کم کاری دستگاه عصبی را سبب نگردد .

متفکرین چه بخورند ؟

متفکرین آنهایی هستند که به کارهای مغزی مشغولند و اشتغالات روزانه آنها مطالعه ٬ نویسندگی یا مدیریت و آموزگاری است .

این دسته از مردم چون فعالیت بدنی کمتری انجام می دهند یقیناً احتیاج به مواد قندی ، چربی و هیدرو کربنه زیاد نخواهند داشت . این دسته از مواد غذایی علاوه بر این که محتاجِ ماندنِ مدت زیادی در دستگاه گوارش است تا هضم شود ، پس از هضم و جذب نیز صرف گرم کردن بدن ، تولید انرژی حرارتی و کار و فعالیت روزانه می شود و در این حال ، چون شخص متفکر ، کار عضلانی زیادی انجام نمی دهد احتیاج به مصرف زیادی از این دسته مواد غذایی نخواهد داشت . به عکس ، دستگاه های داخلی بدن اشخاص متفکر ، احتیاج به مصرف مقدار زیادی لبنیات که حاوی مقدار لازم فسفر و کلسیم است دارد و به تجربه ثابت شده است که نبود فسفر در رژیم روزانه ، موجب خستگی شدید می شود . اما سبزی ها چون حاوی مقدار زیادی از املاح مختلف هستند به خوبی می توانند در تغذیه روزانه مفید واقع شوند .

ویتامین ها

مصرف ویتامین ها که در تمام دوره های مختلف زندگی مورد استفاده واقع می شود در تغذیه روزانه ی متفکرین نیز مفیدند و برای تنظیم امور داخلی بدن ، وجود آنها لازم است و در این حال باید دقت شود که حتی الامکان از سبزی های تازه که حاوی مقدار کافی ویتامین هستند استفاده کرد .

غلات

این دسته از مواد غذایی چون حاوی مقدار لازم مواد هیدرو کربنه هستند و صرف سوخت و ساز بدن می شوند ، هر چه وجودشان برای کارگران و مشغولین به کارهای دستی و فعالیت های جسمی لازم است ، برای متفکرین کمتر مورد نیازند .

چاشنی و نمک نیز در غذای روزانه متفکرین ضروری نیست چون چاشنی ها معمولان برای خوشمزه کردن غذاها مصرف می شوند تا اشتها را زیادتر کنند و ازدیاد اشتها خود سبب پرخوری و ازدیاد وزن می شود . نمک هم به علت ازدیاد وزن وَ احتیاج به آب زیادی ، برای متفکرین که اغلب گوشه نشین هستند چندان مفید نیست .

گوشت و تخم مرغ

آن چه که برای تغذیه این دسته از مردم خیلی مورد استفاده واقع می شود گوشت و تخم مرغ است چون این دو ماده علاوه بر مقدار زیاد آلبومین و فسفر و کلسیم که وارد بدن می کنند ، چربی و مواد هیدرو کربنه کمتر دارند و لذا سبب بروز چاقی نمی شوند ، حرارت زیاد نیز ایجاد نمی کنند و به خصوص به مقدار کم ، به خوبی میتوانند احتیاجات سلولی بدن را تأمین کنند . همچنین املاح لازم را به بدن برسانند . بسیاری از کارشناسان ، در این باره توصیه می کنند : مصرف گوشت ماهی علاوه بر مقدار کافی فسفر و کلسیم ، حاوی مقدار زیادی املاح ید است و برای تغذیه غدد متشرحه داخلی مصرف آن مفید است .

سیب زمینی هم برای تغذیه روزانه ی این افراد ضروری است و خصوصاً سیب زمینی آب پز که هضم و جذبش آسان تر است .

سبزی ها و میوه ها

سبزی ها چون حاوی مقدار زیاد از املاح و ویتامین ها هستند برای تغذیه متفکرین بی اندازه مورد نیازند و مسلماً سبزی های آب پز ، بر سرخ کرده ترجیح دارند چون هضمشان آسان تر است و بخصوص بهتر است هنگام پختن درب ظرف را محکم بست که بخار آب آن از بین نرود و سبب کسر املاح غذایی آن ها نشود .

لبنیات

شیر تنها غذایی است که باید در تغذیه روزانه همه مردم ، و بخصوص متفکرین جای داشته باشد ، چون با داشتن مقدار لازم فسفر و کلسیم ، به سادگی هضم و به درد تغذیه روزانه آنها می خورد . متفکرین باید روزانه نیم لیتر شیر میل کنند البته آنها که شیر به مزاجشان سازگار نیست می توانند از پنیر و ماست برای جایگزین آن استفاده کنند .

مایعات

اغلب متفکرین عادت دارند برای رفع خستگی روزانه مقداری چای یا قهوه میل کنند و چون مصرف این مایعات اندکی خستگی آنها را می کاهد ، آنها را راضی می سازد ، در صورتیکه این مایعات اغلب سبب ازدیاد کار و خستگی مفرط می شوند و از مصرف بیش از اندازه ی آن باید پرهیز کرد .

یادآور می شویم که بهترین مایعات برای متفکرین ، آب و آب میوه های مختلف و طبیعی است . افزودن قدری آبلیموی تازه بر آب مصرفی بشرطی که به دفعات باشد و با قند شیرین نشده باشد ( از نظر دارا بودن ویتامین های لازم ) قوای دفاعی بدن را تکمیل می کند .

فراموش نکنید مصرف انواع نوشابه های گازدار ، همگی بی فایده است .

 

ارسال شده در 28 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پنج غذای مشکل ساز در فصل تابستان
  • بالابردن اعتماد به نفس با تکرار نکردن این کلمات
  • استرس با زنان چه می کند
  • تسکین درد های بدن با زنجبیل
  • ترک این خوراکی ها مساوی با خواب خوش
  • نخبه شدن کودک با این روش ها
  • واکنش بینایی نوزاد و درک رنگ قرمز
  • آیا بیماران ام اس رژیم غذایی خاصی را باید رعایت کنند؟
  • بیماری های عفونی ناشی از ابتلا به کرم قلابدار
  • پیشگیری از مشکلات حافظه با رانندگی
  • زنان افسرده بهبود سرطان سینه شان کند پیش میرود
  • سنجش میزان حس خوشبختی در زندگی
  • یائسگی و این تغییرات در بدن
  • چگونه با افسردگی های گذرا مقابله کنیم؟
  • پروراندن روحیه همدلی در کودک
  • محبوبترین ها

  • نکاتی پیرامون مسئله ی خود شیفتگی
  • مغز فعال داشتن با خیالبافی
  • پس از مرگ چه بر سر ذهن می آید؟
  • کمبود شدید شادی در جامعه
  • همه گیر شدن سرخوردگی روانی
  • توصیه های مهم برای نامزدها
  • بانوان کم حوصله بخوانند
  • در دانشجویان هم افسردگی رخ میدهد
  • موفقیت با این عوامل ژنتیکی
  • جلب رضایت اطرافیان
  • تقویت اراده و رسیدن به هدف
  • درمان سرطان با کاهش استرس ارتباط دارد
  • تغییر در زندگی مشترک با این کارها
  • تغییرات کوچک و دگرگونی های بزرگ
  • کنار آمدن با استرس در محل کار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است