وعده های کم کالری نان سفید موادغذایی مضر قهوه غذاهای کم آهن غذاهای سرخ کرده تنوع موادغذایی
گوشت قرمز تنها منبع آهن نیست بهتر است به منابع گیاهی مفید برای دریافت آهن نیز روی بیاورید و از آن ها استفاده کنید برخی حبوبات و سبزیجات و مرکبات می توانند جایگزین گوشت قرمز باشند و هم سطح آن شاید هم بیشتر آهن داشته باشند

مصرف محصولات غذایی حاوی آهن به افزایش تعداد گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن به سراسر بدن کمک می کند ضمن این که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد شناختی خواهد شد.

، توصیه های بین المللی بر این است که زنان بین 19 تا 50 سالگی روزانه 18 میلی گرم آهن دریافت کنند. البته این میزان مصرف آهن باید در میان گیاه خواران بیش از 32 میلی گرم باشد. فقر آهن شایع ترین اختلال تغذیه ای در بین زنان است و البته تنها راه حل آن مصرف گوشت قرمز نیست.

در اینجا 7 نوع ماده غذایی غنی از آهن که به اندازه گوشت قرمز یا حتی بیشتر از آن آهن دارند، معرفی شده است.

لوبیا سفید: خوردن یک فنجان و نیم کنسفر لوبیا سفید، در هر وعده 4 میلی گرم آهن به بدن می رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می شود. به طور کلی دو نوع آهن هم و غیر هم وجود دارد. آهن هم در مواد غذایی گوشتی موجود بوده و جذب آن بیشتر از آهن غیر هم است که بیشتر در گیاهان یافت می شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.

اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود 3 و نیم میلی گرم آهن گیاهی به بدن می رساند. اسفناج همچنین منبع خوبی از 20 ماده معدنی و ویتامین دیگر است. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا آهن آن بیشتر جذب بدن شود.

دانه های چیا: این دانه ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و البته یک دلیل دیگر برای مصرف آنها وجود دارد و این که منبع خوبی از آهن نیز محسوب می شوند. دانه های چیا در هر 1 اونس حدود 2 میلی گرم آهن دارند ضمن این که منبع خوبی از فیبر محلول هستند و به فرایند هضم دستگاه گوارش نیز کمک می کنند.

کاکائو و پودر کاکائو: فقط 3 اونس کاکائو یا پودر آن، 7 میلی گرم آهن به بدن می رساند. این آهن البته غیر هم است اما کاکائو سرشار از فلاونوئیدها برای ترویج سلامت قلب نیز محسوب می شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.

زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ ای سرشار از آهن است. در واقع در هر گرم زردچوبه 0.6 میلی گرم آهن وجود دارد.

عدس: در هر 100 گرم این حبوبات 1.5 و 3 میلی گرم آهن وجود دارد. به علاوه باید بدانید که این مواد غذایی سرشار از قندهای پیچیده و فیبر است. عدس، چربی ندارد و این یک مزیت بزرگ است. برای جذب آهن موجود در عدس، علاوه بر اضافه کردن لیمو ترش به آن می توان از جعفری نیز استفاده کرد.

آویشن: این گیاه معطر و خوش طعم سرشار از آهن است و در هر 10 گرم آن 12 میلی گرم آهن وجود دارد. علاوه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. در هر 100 گرم جعفری حاوی حداقل 3.8 میلی گرم آهن وجود دارد.

آوای سلامت

5 1000
ارسال شده در 28 مرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه | 449 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • درمان خودسرانه و افراطی سرماخوردگی
  • شناخت عرق سرد
  • درمان بیماریهای کبدی با ماساژ درمانی
  • چطور میتوان شکست را شکست داد؟
  • ماسک های جدید برای زیبایی بیشتر در سال 92
  • عدم مداوای افسردگی و تشدید آن
  • افزایش سطح یادگیری و کارایی دانش آموزان،چگونه؟
  • آیا در جراحی کاهش وزن, استخوانها ضعیف می شوند؟
  • محبوبترین ها

  • رفع رگ به رگ شدن اندام با این روش ها
  • برخی نکات ساده برای پیشگیری از مشکلات استخوانی
  • چطوری پاهایی نیرومند داشته باشیم
  • درد در مفاصل و راههای درمانی تغذیه ای آن
  • درمان خودسرانه درد و پیامدهای مضر آن
  • علل، عوامل و نشانه های پوکی استخوان را بشناسید
  • پادرد و علتهایش
  • از عوارض خطرناک ابتلا به آرتروز گردن چه می دانید؟
  • رپورتاژ

  • آزمایش ژن‌های مرتبط با چاقی (بروز شده)
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما